Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2 bugs in D70

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 2 bugs in D70

    Hallo,

    Ik heb volgende (niet hinderlijke) bugs ontdekt bij de D70:
    1)
    Indien je een CF1024 kaart plaatst, trekt in de mode RAW, duidt de D70 aan dat hij nog 94 opnamen kan maken. Aangezien een RAW ongeveer 5.5 megabyte is, klopt dit natuurlijk niet en een test heeft dit bevestigd. Ik heb 178 foto's kunnen schieten ipv de aangeduide 94.
    2)
    Indien de D70 verbonden is met de computer via USB, en je transfereert foto's naar de PC en ondertussen trek je foto's met de camera, dan "hangt" de D70. Enkel de batterijen verwijderen en terugplaatsen helpt.

    Het laatste is natuurlijk heel extreem, maar niet erg netjes. Ofwel dient het trekken van foto's verhinderd te worden, ofwel dienen ze in de buffer opgeslagen te worden en geschreven de worden naar de Cf card op het einde van de transfer. In alle geval zou de camera niet mogen hangen.

    Zou er ergens een plaats zijn waar men dergelijke bugs kan melden ?

    Groeten,

    Sim.
    natwork.be

  • #3
    Originally posted by frevaro
    dus met andere woorden wil jij je toestel fool proof hebben.
    Neeje: idiot proof

    1: De camera werkt met een gemiddelde, vandaar dat hij er een "eindje" naast kan zitten. Is ook op de 300D zo en op de 10D en op de D100. Elke foto is weer anders, en de grootte varieert afhankelijk van detail, ISO enz. Het is gewoon ONMOGELIJK om een goede schatting te maken!
    Trouwens, dat probleem had je al bij analoog: je koopt een filmke van 24 opnames, en soms kon je ze 28 uithalen. Dat is ook al een serieus verschil, en daar is het gewoon de lengte van het rolletje!!

    2: Zet je foto's over met een apart kaartlezerke, dan kan dit niet voorkomen
    Kijk, er zijn zo van die dingen die je gewoon niet doet, het is beter om het dan ook niet te proberen
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

    Comment


    • #4
      1)
      Gemiddelde, akkoord, maar niet een factor 2 ernaast he. Als ie nu op het display 160 of 200 had gezet...
      2)
      Heb net een apart kaartlezertje gekocht (8in1 USB2.0) in de LIDL (laatste stuk) voor de ongelooflijke prijs van 5 euro. En het ding werkt dan nog schitterend ook, en transfereert veel sneller dan de D70 (die volgens mij maar USB1.1 is).
      natwork.be

      Comment


      • #5
        1. Indien de D70 verbonden is met de computer via USB, en je transfereert foto's naar de PC en ondertussen trek je foto's met de camera, dan "hangt" de D70. Enkel de batterijen verwijderen en terugplaatsen helpt.
        Wie doet nu zoiets?
        2. Cardreader is veel interessanter!

        Gr,

        sailor
        Lid: BD 0249BE
        D70 / AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70 f/3.5~4,5G IF ED*SIGMA AF 55-200 F/4-5.6 DC*CF 1G Transcend*SIGMA EF-500 DG SUPER iTTL*CP5700*HITI 730 PS*Canon Pixma iP8500*Minolta Scan Elite 5400*Lowepro Minitrekker*Lowepro Nova 5 AW

        Comment


        • #6
          Originally posted by simatix
          1)
          Gemiddelde, akkoord, maar niet een factor 2 ernaast he. Als ie nu op het display 160 of 200 had gezet...
          Geen gemiddelde, maar een "worst case" schatting. Net zoals de snelheidsmeter van je auto. Ik zou het persoonlijk zeer vervelend vinden als ik dacht dat er 100 foto's op mijn kaartje zouden passen en in werkelijkheid zou'ie na 90 foto's al vol zijn...

          Verder weet ik niet of de D70 net als Canon's 10D nog een JPEG in het raw formaat stopt en of je die los kunt instellen? Dat scheelt ook nogal in het geheugengebruik...

          Comment


          • #7
            op een D100 kan je RAW en RAW compressed (lossless compression) kiezen (beiden NEF), de eeste is circa 10 MB/foto, de tweede 5.5 MB/ foto. Voor het aantal nog te nemen foto's gaat de D100 in beide gevallen uit van RAW 10MB/foto. dus als je in RAW compressed fotografeerd zal je altijd veel meer foto's kunnen nemen dan de camera zegt.

            in RAW compressed zal je wel langer moeten wachten als de bufer is leeggeschoten om verder te fotografern.

            ik veronderstel dat dit ook voor de D70 opgaat, en dat dit dus geen "bug" is.

            Comment


            • #8
              Heb even enkele proeven gedaan: Opnames in RAW leverden NEF bestanden op van 5.266 tot 5.637 Mb. Volgens Manual: 5Mb, dus orde grootte zit goed. Wat echter de prognose van het aatal beelden betreft werkt Nikon met een speling van meer dan factor 2: Volgens de manual passen er 22 beelden op 256 Mb (22*5=110 Mb). Wanneer ik een 512 Mb kaartje inplug geeft de teller 44 beelden (44*4=220Mb) en volgens Sim geeft de teller 94 beelden, bij 1Gb (94*5=470 Mb).

              In JPEGFine, Large geeft een 512 MB kaart 145 beelden als prognose.
              145*2,9=420Mb. Practisch haal ik steeds ongeveer 160 beelden, wat per beeld 512/160 ongeveer 3,2 Mb zou moeten opleveren. Gemiddeld zijn de beelden echter 2,7Mb groot.

              Akkoord dat bestandsgrootte kan varieren met beeldinhoud, maar ik heb de indruk dat er nog ergens anders geheugenruimte wordt weggevreten. Zou structuur van de bestandenlijst voor zoveel overhead bezorgen?

              Wat de tweede opmerking van simatix betreft: zo ken ik je. Software niet alleen op foolproof, maar zelfs op monkee-proof testen!
              https://waltertalboom.be-
              Medewerker RvB - belgiumdigital vzw

              Comment


              • #9
                -> Visio
                Bij de D70 is er geen instelmogelijkheid, en is de RAW steeds (al dan niet lossless, daar gaat een andere thread reeds over) gecomprimeerd.
                -> Walt
                Tja, ik schrijf dan ook software als beroep, en probeer die zoveel mogelijk monkey proof te krijgen. Want degene die mijn software moeten bedienen zijn soms echte monkey's

                Ik heb beide "bugs" gemeld op de nikon support site. Ik hou jullie op de hoogte als er iets uit de bus komt.

                Groeten,

                Sim.
                natwork.be

                Comment


                • #10
                  Bug 3 !
                  Indien je instelt op NORM - L (Normal Large) en je drukt de ontspanner half in, dan verschijnt er r12.
                  Indien je instelt op NORM - S (Normal Small) en je drukt de ontspanner half in, dan verschijnt er r27.
                  Maar !
                  Indien je instelt op NORM - M (Normal Medium) en je drukt de ontspanner half in, dan verschijnt er r07 ! Dit zou tussen de twee vorige waardes moeten liggen.
                  Nogmaals, hinderlijk is dit niet, maar erg netjes is het ook niet...

                  Groeten,

                  Sim.
                  natwork.be

                  Comment


                  • #11
                    Bug 3:

                    Is geen bug maar in werkelijkheid ook zo...
                    Eerst eens proberen en dan klagen Doordat de Small (1504x1000) precies de heft is van de Large (3008x2000) kan de interpolatie heel snel gebeuren en heb je een buffer van 27.
                    Bij Medium moet je van 3008x2000 naar 2240x1488 en moet de camera interpoleren en duurt het wat langer zodat de buffer maar 7 stuks is.

                    Is dus geen bug, maar een fact!

                    PS. Het feit van de RAW vind ik ook hinderlijk, maar ik leer ermee leven.
                    Nikon D300 & een beetje glas...
                    Iets kleiners als carry everywhere

                    Comment


                    • #12
                      Daar zal inderdaad wel de reden zijn, maar r07 snap ik dan toch nog altijd niet. Als de camera tijd nodig heeft om te interpoleren, kan hij in de buffer de Large opslaan (r12) en dan rustig interpoleren. Maar misschien slaat hij niet de large op, maar wel de RAW, maar dan zou ik een r04 verwachten...
                      Het moet zeker in die richting te zoeken zijn, maar ik vrees dat we niet onmiddellijk in detail zullen kunnen weten wat er onder de motorkap van de D70 gebeurd...
                      Knap gezien trouwens Infernoken !

                      Groeten,

                      Sim.
                      natwork.be

                      Comment


                      • #13
                        Originally posted by simatix
                        1)
                        Gemiddelde, akkoord, maar niet een factor 2 ernaast he. Als ie nu op het display 160 of 200 had gezet...
                        Factor 2 ernaast kan perfect. Zodra er compressie is, zelfs indien non-lossy (of dat zo is bij de D70, die discussie werd elders gevoerd), moet je gaan schatten. De aanduiding is het MINIMUM aantal foto's dat je kan maken. Als er dus eenvoudige foto's tussenzitten die niet de volledige gereserveerde plaats innemen, corrigeert de schatting zich gaandeweg. Een nachtfoto met 80% donkere hemel bijvoorbeeld kan misschien maar 3MB innemen, omdat gelijke waarden goed comprimeren. Als je een bos trekt in de herfst met veel blaadjes in vele kleurschakeringen en dit met een scherpe lens en grote scherptediepte, dan kom je inderdaad aan veel grotere bestandsgroottes. De schatting gaat uit van moeilijk comprimeerbare beelden, en is dus altijd lager dan het aantal effectieve foto's dat je kan nemen. Zo heb ik ook al gehad dat er stond nog 4 en dat ik nog 6 maal kon afdrukken...

                        Comment


                        • #14
                          Vandaag nog een proefje gedaan. Met een kaart van 512Mb geeft de D70 aan dat er minimaal 47 opnames inRAW kunnen gemaakt worden. Dan maar de camera beginnen vullen met opnames van het platte dak waarop ik kijk vanuit de studeerkamer. (Zo'n dak in roofing). Van deze tamelijk egale grijze massa heb ik 87 opnames kunnen maken. Deze opnames vervolgens getransfereerd naar PC: Hier blijken deze 87 opnames goed voor 481 Mb. Dus het file ssteem heeft ongeveer 31Mb voor zichzelf nodig, of zo'n +/- 6% van de geheugenkaart.
                          https://waltertalboom.be-
                          Medewerker RvB - belgiumdigital vzw

                          Comment


                          • #15
                            Originally posted by Walt
                            Vandaag nog een proefje gedaan. Met een kaart van 512Mb geeft de D70 aan dat er minimaal 47 opnames inRAW kunnen gemaakt worden. Dan maar de camera beginnen vullen met opnames van het platte dak waarop ik kijk vanuit de studeerkamer. (Zo'n dak in roofing). Van deze tamelijk egale grijze massa heb ik 87 opnames kunnen maken. Deze opnames vervolgens getransfereerd naar PC: Hier blijken deze 87 opnames goed voor 481 Mb. Dus het file ssteem heeft ongeveer 31Mb voor zichzelf nodig, of zo'n +/- 6% van de geheugenkaart.
                            Zijn alle opnamen even groot?
                            Doe me een plezier en maak een paar gelijkaardige fotos met je lens totaal uit focus (heel weinig detail in het beeld). Zijn de files dan niet nog veel kleiner?

                            Gewoon een bedenking...

                            Comment

                            Working...
                            X