Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

externe harde schijf: behuizing of inbouwen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • externe harde schijf: behuizing of inbouwen?

    De harde schijf uit mijn defecte Telenet-digicorder, een Western Digital WD3200AVJS van 320 GB zou ik willen gebruiken als extra harde schijf bij mijn pc. Google WD3200AVJS en je leest en ziet welke schijf ik bedoel.
    1. Kan ik die gewoon in mijn pc inbouwen? Zijn hier hulpstukken voor nodig?
    2. Kan ik die in een usb-pc-behuizing stoppen en via usb koppelen aan de pc? Waar moet ik dan op letten? Ik zie dat er 2.5" en 3.5" behuizingen bestaan.
    Kan iemand mij advies geven? Of begin ik er liever niet aan?
    Graag advies? Veel dank hiervoor!
    Mvg, Jan.

  • #2
    Re: externe harde schijf: behuizing of inbouwen?

    Eerlijk gezegd voor de prijs dat de opslagmedia nu maar kost zou ik niet met deze aan de slag gaan

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: externe harde schijf: behuizing of inbouwen?

      Het is een SATA schijf, je koopt een lege box om ze in te stoppen (iets zoals dit: https://www.aios.be/harde-schijven-e...t-sata-p-3985/) en je hebt een externe backupschijf voor zo'n 35 euro. Wordt die schijf ooit te krap, dan stop je er gewoon een andere in.
      Je hebt een 3,5" behuizing nodig, 2,5" zijn de laptopschijven. En zet de behuizing best NIET zoals in de afbeelding, leg de box gewoon plat.

      Ze inbouwen in een computer zou ik zeker niet doen, ze draait dan continu mee en verslijt dan véél vlugger.
      DE gouden regel van een backup is nog altijd: bewaar je belangrijke gegevens 1 keer IN de PC en 1 keer BUITEN de PC.
      Last edited by nete; 15 juli 2014, 16:55.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • #4
        Re: externe harde schijf: behuizing of inbouwen?

        Oorspronkelijk geplaatst door OpaJM Bekijk bericht
        De harde schijf uit mijn defecte Telenet-digicorder, een Western Digital WD3200AVJS van 320 GB zou ik willen gebruiken als extra harde schijf bij mijn pc. Google WD3200AVJS en je leest en ziet welke schijf ik bedoel.
        1. Kan ik die gewoon in mijn pc inbouwen? Zijn hier hulpstukken voor nodig?
        2. Kan ik die in een usb-pc-behuizing stoppen en via usb koppelen aan de pc? Waar moet ik dan op letten? Ik zie dat er 2.5" en 3.5" behuizingen bestaan.
        Kan iemand mij advies geven? Of begin ik er liever niet aan?
        Graag advies? Veel dank hiervoor!
        Mvg, Jan.
        die harde schijf gaat niet werken via eender welke behuizing of koppen aan een pc
        deze zijn in een speciaal formaat geformateerd en geroot zodat je deze niet kan benaderen via eender welke pc of device
        dit om oa het copieren van films tegen te gaan en het tegen te gaan dat je zelf er een (grotere) harde schijf in je telenet recorder te steken

        Comment


        • #5
          Re: externe harde schijf: behuizing of inbouwen?

          OK, Sieg, Nete en Gert007. Bedankt voor de zeer snelle reactie.
          Ik begin er dus niet aan.
          Mocht iemand er iets kunnen mee doen? Je mag ze hebben, evenals de rest van de kapotte digicorder.
          Mvg,
          Jan.

          Comment


          • #6
            Re: externe harde schijf: behuizing of inbouwen?

            Sorry, dubbel verzonden.
            Mvg,
            Jan.

            Comment


            • #7
              Re: externe harde schijf: behuizing of inbouwen?

              DE gouden regel van een backup is nog altijd: bewaar je belangrijke gegevens 1 keer IN de PC en 1 keer BUITEN de PC.
              En nog een keer ergens anders (familie, bank, werk...).

              Comment


              • #8
                Re: externe harde schijf: behuizing of inbouwen?

                Inderdaad, zoals gert007 zegt, zal je die schijf op geen enkele manier kunnen benaderen.


                Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

                Comment


                • #9
                  Re: externe harde schijf: behuizing of inbouwen?

                  Een oude harde schijf met een capaciteit van 320GB is waarschijnlijk minder waard dan wat een goede behuizing voor een externe harde schijf kost.
                  En als die uit een apparaat komt waar ze zo geformatteerd is dat je er niets mee aan kan vangen, dan heb je er helemaal niets aan...

                  Als je nog geen externe harde schijf hebt, koop er dan een die zeker groot genoeg is, dan kan je ze langer blijven gebruiken voor de opslag van je foto's.
                  USB3 is ook een heel pak sneller dan USB2 (USB3 lijkt nu toch wel standaard voor externe harde schijven).
                  Als je computer nog geen USB3 aansluiting heeft, en er is nog een PCI-E slot vrij op het moederbord, dan steek je daar op een paar minuten een kaartje in met 2 of 4 USB3 poorten (je moet dan alleen nog even de software installeren, maar dat is ook zo gebeurd).

                  En je kan inderdaad nooit teveel back ups hebben (liefst nog eentje op een andere plaats zodat brand of diefstal niet betekent dat je alles kwijt bent).
                  In de pc kan je best een aparte schijf gebruiken voor de opslag van foto's en andere bestanden (daarvoor is er ook plaats in de meeste computers, soms moet je dan nog wat extra kabeltjes kopen).
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: externe harde schijf: behuizing of inbouwen?

                    die harde schijf gaat niet werken via eender welke behuizing of koppen aan een pc
                    deze zijn in een speciaal formaat geformateerd en geroot zodat je deze niet kan benaderen via eender welke pc of device
                    Tenzij er speciale firmware inzit zou je die toch moeten kunnen formateren? Of het sop de kool waard is is een andere vraag, maar enkel voor de kick...

                    Comment


                    • #11
                      Re: externe harde schijf: behuizing of inbouwen?

                      Bedankt allemaal voor het meedenken. Het sop is inderdaad de kool niet waard, maar iets uitproberen dat niet veel kost heb ik altijd graag gedaan. Van niks nog iets maken is altijd leuk. Maar ik ga er nu toch niet aan beginnen. Wat jullie vertellen over voldoende backups, daar ben ik wel van overtuigd, oa door heel veel te lezen op dit forum. Ik heb al mijn foto's op twee aparte externe harde schijven. De jongste foto's staan dan ook nog op mijn pc.
                      Veel dank!

                      Comment


                      • #12
                        Re: externe harde schijf: behuizing of inbouwen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                        Tenzij er speciale firmware inzit zou je die toch moeten kunnen formateren? Of het sop de kool waard is is een andere vraag, maar enkel voor de kick...
                        daar zit speciale firmware op
                        er zijn er al meerdere die geprobeerd hebben om zo'n harde schijf te formateren of benaderen via pc, windows,linux,mac,... dat lukt dus niet
                        een tijdje geleden was er ook iemand hier op het forum die zelfs een partijtje hd's had gekocht van telenetrecords in de hoop om die te gebruiken als back-up materiaal

                        Comment


                        • #13
                          Re: externe harde schijf: behuizing of inbouwen?

                          Even een tip ivm backups, aangezien dat hier ook even aan bod kwam: ik heb onlangs via iBOOD een Pogoplug gekocht. Daar hangen nu twee schijven van 1 TB aan, waarop ik alles zet wat op mijn PC's staat en zelfs wat er op onze smartphones staat. Die schijven worden automatisch ook online gesynchroniseerd bij Pogoplug, en nu opletten: ik betaal 60€ per jaar voor onbeperkte opslagruimte. Ik heb nog niets goedkoper gevonden. Via de website en via apps kun je ook van buitenaf aan wat er op de schijven of op de cloud staat.
                          ______
                          www.vue.photo

                          Comment

                          Working...
                          X