Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Maan verplaatsen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Maan verplaatsen



    Bij bovenstaande foto krijg ik meestal de opmerking dat de foto veel sterker zou zijn als de maan dichterbij de molens staat (een soort diagonaal). Kan iemand me uitleggen hoe ik hiervoor te werk ga (inclusief de weerspiegeling in het water)?

    Ik werk altijd met lightroom. Dit beheers ik redelijk goed. Van photoshop is mijn kennis echt wel beperkt.

    Alvast bedankt voor de tips!
    https://sweet-flight.com/
    Come fly with me
    Vriendelijke groeten, Inge

  • #2
    Re: Maan verplaatsen

    ik denk, op een andere keer terug gaan maar eerst uitzoeken hoe de maan op welke hoogte en welk uur staat en dan je standpunt zo kiezen dat de maan dichter bij de molen staat.
    De maan of de molen verplaatsen zie ik niet zitten bij gebrek aan een geschikt steunpunt.
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #3
      Re: Maan verplaatsen

      Oorspronkelijk geplaatst door Fotomaes Bekijk bericht

      Bij bovenstaande foto krijg ik meestal de opmerking dat de foto veel sterker zou zijn als de maan dichterbij de molens staat (een soort diagonaal). Kan iemand me uitleggen hoe ik hiervoor te werk ga (inclusief de weerspiegeling in het water)?

      Ik werk altijd met lightroom. Dit beheers ik redelijk goed. Van photoshop is mijn kennis echt wel beperkt.

      Alvast bedankt voor de tips!
      In PS is die klus zo geklaard (geen 5 minuten werk), en je moet er echt geen cursus voor gevorderden voor volgen. Met de clone stamp kun je de maan eender waar je wil in de foto plaatsen (ergens in het midden tussen de wieken vond ik wel een leuk resultaat). Hetzelfde voor de weerspiegeling. Achteraf kan je dan de 'echte' maan en weerspiegeling wegwerken (ook met de clone stamp, of via spot healing).

      Comment


      • #4
        Re: Maan verplaatsen

        Of Content Aware Move zou ook moeten lukken.

        Comment


        • #5
          Re: Maan verplaatsen

          Oorspronkelijk geplaatst door Fotomaes Bekijk bericht
          ... Kan iemand me uitleggen hoe ik hiervoor te werk ga (inclusief de weerspiegeling in het water)
          de maan verplaatst zich bij ons vanzelf...!
          ----
          maar tis nu al een mooie opname hoor.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Maan verplaatsen

            Oorspronkelijk geplaatst door GameBE Bekijk bericht
            In PS is die klus zo geklaard (geen 5 minuten werk), en je moet er echt geen cursus voor gevorderden voor volgen. Met de clone stamp kun je de maan eender waar je wil in de foto plaatsen (ergens in het midden tussen de wieken vond ik wel een leuk resultaat). Hetzelfde voor de weerspiegeling. Achteraf kan je dan de 'echte' maan en weerspiegeling wegwerken (ook met de clone stamp, of via spot healing).
            zo een bewerking is al een stap te ver vind ik, de foto vervalsen noem ik dat . Ga gewoon op een ander tijdstip terug of vanuit een ander standpunt de foto nemen.

            Comment


            • #7
              Re: Maan verplaatsen

              Maak dat u in Ps de "Linialen" hebt aan staan.
              Open de foto en sleep een verticale lijn tot waar je de maan wilt hebben.
              Sleep nu een eerste horizontale lijn tot juist boven de weerschijn in het water, sleep een tweede horizontale lijn tot juist boven de maan.
              Nu weet u precies waar alles terecht moet komen.
              Met het snelle selectie gereedschap selecteer je vervolgens de maan en toets Ctrl + C en Ctrl + V en plaats de maan in de kruising.
              Doe nu net hetzelfde met de weerschijn in het water en sleep de lijnen terug naar de linialen.
              Nu nog de maan en de weerschijn in het water uit het origineel verwijderen.

              Je zou dus zoiets moeten uitkomen:

              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: Maan verplaatsen

                Oorspronkelijk geplaatst door tav Bekijk bericht
                zo een bewerking is al een stap te ver vind ik, de foto vervalsen noem ik dat . Ga gewoon op een ander tijdstip terug of vanuit een ander standpunt de foto nemen.
                Het gaat hier om het plezier van een mooie foto, niet om staatsgevaarlijke geheime foto's. Foto's werden al in de negentiende eeuw intensief bewerkt, samengevoegd met andere enz. om tot het gewenste resultaat te komen. Daarom ook is fotografie de zevende kunst. Een zijtak van de fotografie is de louter technische registratie van dingen, maar dat is in dit geval totaal niet aan de orde.


                Walter
                D850

                Comment


                • #9
                  Re: Maan verplaatsen

                  " het plezier van een mooie foto " ........

                  Die gemaakt is op de computer !!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Maan verplaatsen

                    Oorspronkelijk geplaatst door erikstaf Bekijk bericht
                    " het plezier van een mooie foto " ........

                    Die gemaakt is op de computer !!
                    Niet op de computer maar in de digitale doka.
                    Wie dacht dat men de analoge foto niet bewerkte in de doka moet dringend eens leesvoer onder handen nemen.

                    Stel, je woont 50Km van Kinderdijk, Ga je dan om die maan elders te hebben nog eens 100Km rijden?
                    De kans dat de maan dan komt te staan waar je ze graag had gehad zal al zeer miniem zijn en het zal bovendien niet bewolkt mogen zijn en nog eens volle maan.
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Maan verplaatsen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht

                      Stel, je woont 50Km van Kinderdijk, Ga je dan om die maan elders te hebben nog eens 100Km rijden?
                      De kans dat de maan dan komt te staan waar je ze graag had gehad zal al zeer miniem zijn en het zal bovendien niet bewolkt mogen zijn en nog eens volle maan.
                      Elke foto is bewerkt dat weet ik ook, maar bewerkingen waar men dingen verplaatst en kleuren veranderd en dingen bijplaatst enz. is vervalsing in mijn ogen , het moet nog een beetje waarheidsgetrouw zijn vind ik.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Maan verplaatsen

                        het moet helemaal niet waarheidsgetrouw zijn
                        dat staat nergens geschreven
                        zelfs geen beetje
                        en toch zeker niet bij "fotobewerking"

                        knap gedaan Red Falcon

                        Comment


                        • #13
                          Re: Maan verplaatsen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                          Stel, je woont 50Km van Kinderdijk, Ga je dan om die maan elders te hebben nog eens 100Km rijden?
                          De kans dat de maan dan komt te staan waar je ze graag had gehad zal al zeer miniem zijn en het zal bovendien niet bewolkt mogen zijn en nog eens volle maan.
                          Ik deel hier de mening van Red Falcon.
                          Voor de duidelijkheid: ik woon in België, op een afstand van 210 km van Kinderdijk. Heen en terug 420 km. Speciaal eens om rijden voor een nieuwe plaatsing van de maan, daar heb ik eenvoudig de tijd niet voor omdat ik fulltime werk. En dan moet ik nog geluk hebben dat alles meezit. Een idee voor als ik ooit op pensioen ben...

                          Eigenlijk ben ik blij met de discussie tot waar fotografie gaat. Ik fotografeer nu meer dan drie jaar. Mijn bewerking van foto's is tot nu toe altijd gebleven bij de "basis"handelingen in Lightroom. Maar af en toe krijg ik te horen dat ik wel creatiever mag zijn in de nabewerking. Zelf vind ik het niet eenvoudig om die grens te trekken. Vandaar deze vraag om de maan te verplaatsen. Eens kijken hoe me dit afgaat.
                          Tot nu toe beschouwde ik fotografie altijd als een "registratie van dingen" maar misschien mag ik hier wel creatiever omspringen met de term "fotografie" en eens een andere tak opzoeken, de meer creatieve tak?

                          Dankjewel Red Falcon voor de concrete uitleg hoe ik de maan kan verplaatsen. Daar zal ik ongetwijfeld veel aan hebben en ik zal het de komende dagen zelf eens proberen in Photoshop.
                          https://sweet-flight.com/
                          Come fly with me
                          Vriendelijke groeten, Inge

                          Comment


                          • #14
                            Re: Maan verplaatsen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                            ...

                            Je zou dus zoiets moeten uitkomen:
                            alleen, nu klopt de exif niet meer..?
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment


                            • #15
                              Re: Maan verplaatsen

                              Oorspronkelijk geplaatst door erikstaf Bekijk bericht
                              Elke foto is bewerkt dat weet ik ook, maar bewerkingen waar men dingen verplaatst en kleuren veranderd en dingen bijplaatst enz. is vervalsing in mijn ogen , het moet nog een beetje waarheidsgetrouw zijn vind ik.
                              Ik heb ook respect voor uw mening hoor.

                              Oorspronkelijk geplaatst door ddavid Bekijk bericht
                              het moet helemaal niet waarheidsgetrouw zijn
                              dat staat nergens geschreven
                              zelfs geen beetje
                              en toch zeker niet bij "fotobewerking"

                              knap gedaan Red Falcon
                              Thx David, eigenlijk heel simpele bewerking hé.
                              Uw bewerkingen vind ik ook super hoor, 't is niet omdat ik niet reageer dat ik niet volg hoor.
                              Vier jaar avondschool "Rastertekenen" (Photoshop dus) en zes jaar een abonnement op Photoshop Mgazine + de boeken van Scott Kelby en Matt Kloskowski, werpen stilaan hun vruchten af.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Fotomaes Bekijk bericht
                              Ik deel hier de mening van Red Falcon.
                              Voor de duidelijkheid: ik woon in België, op een afstand van 210 km van Kinderdijk. Heen en terug 420 km. Speciaal eens om rijden voor een nieuwe plaatsing van de maan, daar heb ik eenvoudig de tijd niet voor omdat ik fulltime werk. En dan moet ik nog geluk hebben dat alles meezit. Een idee voor als ik ooit op pensioen ben...

                              Eigenlijk ben ik blij met de discussie tot waar fotografie gaat. Ik fotografeer nu meer dan drie jaar. Mijn bewerking van foto's is tot nu toe altijd gebleven bij de "basis"handelingen in Lightroom. Maar af en toe krijg ik te horen dat ik wel creatiever mag zijn in de nabewerking. Zelf vind ik het niet eenvoudig om die grens te trekken. Vandaar deze vraag om de maan te verplaatsen. Eens kijken hoe me dit afgaat.
                              Tot nu toe beschouwde ik fotografie altijd als een "registratie van dingen" maar misschien mag ik hier wel creatiever omspringen met de term "fotografie" en eens een andere tak opzoeken, de meer creatieve tak?

                              Dankjewel Red Falcon voor de concrete uitleg hoe ik de maan kan verplaatsen. Daar zal ik ongetwijfeld veel aan hebben en ik zal het de komende dagen zelf eens proberen in Photoshop.
                              Voilà, goede reden om de foto te manipuleren.
                              BTW, als je de foto nog anders wilt moet je mij maar eens het RAW bestand opsturen.
                              Als ik iemand kan helpen sta ik altijd klaar.

                              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                              alleen, nu klopt de exif niet meer..?
                              grt,bouk.

                              Zie je die soms ergens in de foto staan bouk?
                              Nee ernstig, di exif kan mij worst wezen.
                              Als ik een foto bewerk zorg ik er altijd voor dat mijn RAW ongewijzigd blijft, dat doe jij toch ook zeker?
                              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                              Comment

                              Working...
                              X