Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Upgrade van Nikon d5200?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Upgrade van Nikon d5200?

    Hallo,

    Na gebeten te zijn van de fotografie-microbe heb ik mij vorig jaar een nikon d5200 gekocht, het duurde niet lang vooraleer ik mijn kitlens vervangen heb door een 55-200 VR, 105mm f2.8 macro sigma en een 50mm f1.8.

    Nu begin ik toch stilaan tegen de limieten van dit toestel te komen, vooral het ontbreken van een flits-sturing (commander mode), slechts 1 SD kaart, veel ruis bij hoge ISO en het onhandig aanpassen van iso/diafragma doen me neigen naar een nieuw en beter model.

    ik fotografeer nu vooral macro, maar zou ook een breedhoeklens willen aanschaffen voor landschapsfotografie.

    ik twijfel tussen een nikon d7100 (logische keuze) of een nikon d600 (of eventueel d610).

    De d7100 is de finale upgrade van de DX serie, maar aan de andere kant, met een FX kan je toch meer weg met weinig licht. Ook voor portretten (50 mm f1.8) is de FX weer beter.

    maar de d600 heeft blijkbaar een stof/olie probleem op de sensor? heeft iemand enige ervaring met deze toestellen? ik weet het echt niet meer. de DX heeft een betere AF dan de d600 maar dat heb ik niet echt nodig (portret, macro,...)
    enkel als ik mijn hond wil fotograferen en mijn petekind, zou een betere AF wel handig zijn...
    Nikon Powah

  • #2
    Re: Upgrade van Nikon d5200?

    Ik denk dat de beeldkwaliteit van de D5200 en D7100 zo goed als niets verschilt, ook in hoge iso, dus daar moet je al geen reden gaan zoeken om te upgraden. Ik weet niet in hoeverre je dat 2 cardslots effectief mist, ik heb het op mijn D700 ook niet. Dat je de extra knopjes en flits modus van een beter toestel kan gebruiken daar kan ik ik je wel in bijstaan. Voor mij lijkt de D7100 niet niet echt de logische stap omdat de beeldkwaliteit te weinig verschilt.
    Wat ik gehoord heb over de D600 is dat het probleem bij de exemplaren die je nu nog nieuw vind (als je ze nog vind) niet meer voorkomt en dat als je een exemplaar hebt waarbij het wel voorkomt het sluitermechanisme gratis wordt vervangen. Als je de overstap naar FF niet echt overweegt kan je nog even wachten tot in september dan zou de D7200 uitkomen.

    Comment


    • #3
      Re: Upgrade van Nikon d5200?

      Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
      Ik denk dat de beeldkwaliteit van de D5200 en D7100 zo goed als niets verschilt, ook in hoge iso, dus daar moet je al geen reden gaan zoeken om te upgraden. Ik weet niet in hoeverre je dat 2 cardslots effectief mist, ik heb het op mijn D700 ook niet. Dat je de extra knopjes en flits modus van een beter toestel kan gebruiken daar kan ik ik je wel in bijstaan. Voor mij lijkt de D7100 niet niet echt de logische stap omdat de beeldkwaliteit te weinig verschilt.
      Wat ik gehoord heb over de D600 is dat het probleem bij de exemplaren die je nu nog nieuw vind (als je ze nog vind) niet meer voorkomt en dat als je een exemplaar hebt waarbij het wel voorkomt het sluitermechanisme gratis wordt vervangen. Als je de overstap naar FF niet echt overweegt kan je nog even wachten tot in september dan zou de D7200 uitkomen.

      ja de kwaliteit in beeld was vooral waarom ik voor de d600 zou kiezen, maar deze heeft dan weer een ouder AF systeem, heeft een flits sync van 1/200 en de snelste sluiter is 1/4000 tov 1/8000 van de d7100.

      denk dat ik momenteel mijn d5200 ga houden voor de crop, en dan als hoofdtoestel de d600 zou nemen. maar het blijft toch weer twijfelachtig,
      het beste dx toestel vs 'low budget' full frame.
      Nikon Powah

      Comment


      • #4
        Re: Upgrade van Nikon d5200?

        je kan ook kijken naar een 2dehands D700, af wachten op die D7200 (of D9300 hoe hij ook gaat noemen) die zou een antwoord moeten worden op de vragen van de D300 eigenaars die in de D7100 geen antwoord vonden.

        Comment


        • #5
          Re: Upgrade van Nikon d5200?

          volgens mij zou zelfs een tweedehands D300s al een verbetering zijn tov een D5200 qua beeldkwaliteit en gemak van controle.
          Ik wacht ook al een tijdje op de opvolger ervan (D400 of D9300 of hoe het ding ook zal noemen), maar voorlopig doet mijn toestel nog altijd goed zijn werk. Video is minder en het is natuurlijk "maar" 12MP, maar met die twee dingen kan ik leven.
          Voorlopig is de opvolger van de D7100 ook nog altijd niet aangekondigd, dus daar kan je ook nog wel een tijdje op blijven wachten. Mijn advies: als je iets nodig hebt, koop het dan gewoon. wachten op geruchten heeft geen zin.
          mvg
          Bert

          Comment


          • #6
            Re: Upgrade van Nikon d5200?

            Oorspronkelijk geplaatst door muylaerb Bekijk bericht
            volgens mij zou zelfs een tweedehands D300s al een verbetering zijn tov een D5200 qua beeldkwaliteit en gemak van controle.
            Ik wacht ook al een tijdje op de opvolger ervan (D400 of D9300 of hoe het ding ook zal noemen), maar voorlopig doet mijn toestel nog altijd goed zijn werk. Video is minder en het is natuurlijk "maar" 12MP, maar met die twee dingen kan ik leven.
            Voorlopig is de opvolger van de D7100 ook nog altijd niet aangekondigd, dus daar kan je ook nog wel een tijdje op blijven wachten. Mijn advies: als je iets nodig hebt, koop het dan gewoon. wachten op geruchten heeft geen zin.
            In welk jaar is de D300s uitgekomen?
            welke sensor gebruikt men in de D300s . juist die bestond ook al in de D300 en de D90

            De5200 presteert gegarandeerd beter dan een D300s wat eigenlijk een oldtimer is ondertussen kan de iso nooit aan tegenover de 5200
            gebruiksgemak is handiger bij de 300s maar daar is dan alles mee gezegd in beeldkwamiteit kan deze de 5200 niet aan.

            Comment


            • #7
              Re: Upgrade van Nikon d5200?

              Binnen enkele weekjes is het photokina, dan zullen er wel weer wat nieuwe modelletjes en kortingen voor de huidige reeks volgen. Dus misschien nog even op de tandjes bijten.
              Als er iets nieuw op de markt komt ga je hier wel wat bij 'aangeboden' zien passeren.

              Comment


              • #8
                Re: Upgrade van Nikon d5200?

                Oorspronkelijk geplaatst door stefan.d Bekijk bericht
                In welk jaar is de D300s uitgekomen?
                welke sensor gebruikt men in de D300s . juist die bestond ook al in de D300 en de D90

                De5200 presteert gegarandeerd beter dan een D300s wat eigenlijk een oldtimer is ondertussen kan de iso nooit aan tegenover de 5200
                gebruiksgemak is handiger bij de 300s maar daar is dan alles mee gezegd in beeldkwamiteit kan deze de 5200 niet aan.
                De sensor is niet alles in een toestel... Toen mijn D90 kapot was en ik overstapte naar een D300s dacht ik ook dat er qua beeldkwaliteit en ISO gevoeligheid maar weinig zou veranderen, maar toch was er een groot verschil. Hoe verklaar jij dat als er volgens jou dezelfde sensor in zit? Er is wel degelijk een groot verschil. Ik ken de D5200 niet persoonlijk maar ik heb er wel al fotos van gezien (maar het kan natuurlijk ook aan de fotograaf liggen).
                Natuurlijk is de D300s een dinosaurus, maar dat die nog niet vervangen is, ligt enkel aan Nikon. Er wordt al lang genoeg gezaagd voor een vervanger. Mijn belangrijkste advies was dan ook om niet te wachten op de vervanger...
                mvg
                Bert

                Comment

                Working...
                X