Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Schoonmaken ND-filter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Schoonmaken ND-filter

    Hallo,
    Ik heb gisteren een Hoya Pro ND filter gekocht.
    Nadat ik er een per ongeluk een vingerafdruk op heb achtergelaten, zit het filter vol met smeren en krijg ik het niet meer schoon.

    Iemand suggesties.?
    D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

  • #2
    Re: Schoonmaken ND-filter

    Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
    Hallo,
    Ik heb gisteren een Hoya Pro ND filter gekocht.
    Nadat ik er een per ongeluk een vingerafdruk op heb achtergelaten, zit het filter vol met smeren en krijg ik het niet meer schoon.

    Iemand suggesties.?
    Pure alcohol op een schoon microvezel doekje. Puur is trouwens een ruim begrip want pure alcohol zal direct vervliegen. Maar Alcohol/Ethanol 90-96% is prima. Geen benzeen of ander raar schoonmaakmiddel; dan gaat de coating eraan en/of veroorzaakt het krassen. Microvezeldoekje moet ook schoon zijn en beter niet eerder gebruikt.

    Gebruik geen keukenpapier of toiletrol. De vezels in het papier veroorzaken krassen.
    Last edited by luukt; 13 juli 2014, 09:47.

    Comment


    • #3
      Re: Schoonmaken ND-filter

      Oorspronkelijk geplaatst door luukt Bekijk bericht
      Pure alcohol op een schoon microvezel doekje. Puur is trouwens een ruim begrip want pure alcohol zal direct vervliegen. Maar Alcohol/Ethanol 90-96% is prima. Geen benzeen of ander raar schoonmaakmiddel;...
      en plaats daarna een beschermfilter over je filter.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Schoonmaken ND-filter

        Oorspronkelijk geplaatst door luukt Bekijk bericht
        Pure alcohol op een schoon microvezel doekje. Puur is trouwens een ruim begrip want pure alcohol zal direct vervliegen. Maar Alcohol/Ethanol 90-96% is prima. Geen benzeen of ander raar schoonmaakmiddel; dan gaat de coating eraan en/of veroorzaakt het krassen. Microvezeldoekje moet ook schoon zijn en beter niet eerder gebruikt.

        Gebruik geen keukenpapier of toiletrol. De vezels in het papier veroorzaken krassen.
        "pure" alcohol (methanol of ethanol?) lost geen vet op ... isopropanol is stukken beter. Spul om brillen te kuisen is mogelijk nog beter. JMHO

        Comment


        • #5
          Re: Schoonmaken ND-filter

          Inderdaad : isopropylalcohol halen bij de drogist of apotheek !
          Ik heb dat in huis omdat ik dat ook gebruik om mijn sensor te reinigen.
          Ik heb ook eens vettige strepen op een pola filter gehad en heb het daarmee perfect kunnen reinigen (wat niet lukte met zgn brildoekjes).
          Master the craft, and the art will follow.
          Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
          http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

          Comment


          • #6
            Re: Schoonmaken ND-filter

            De dril die ikzelf gebruik bij zo'n ongelukjes (het is wellicht overdreven, 't is gewoon goed om zo'n dril te hebben, dat maakt het eenvoudig en eenvormig):
            Eerst met de blaasbalg stof wegblazen, dan met borsteltje zandkorrels wegdoen, dan ontvetten met isopropylalcohol, laten drogen en dan met brilreiniger (isopropylalcohol neemt het vet weg, maar kan soms wat strepen nalaten, of reinigingssporen) met een pluisvrij doekje.
            Als zoiets op 't veld voorvalt - reinig ik 'm thuis, als't erger is, dan doen we dat ter plaatse.
            Met methanol zou ik toch maar van de lens wegblijven - dat legt dacht ik een olie-achtige-film - en methanol mag niet in contact komen met de huid (draag ook maar een masker en verlucht de zaak maar goed ook).

            Comment


            • #7
              Re: Schoonmaken ND-filter

              Ik had zelf al een poging gedaan met wat water en een klein druppeltje dreft. filter is dan schoon, Maar zodra ik hem wil droogmaken, krijg ik vegen erop en die krijg ik er gewoon niet af
              D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

              Comment


              • #8
                Re: Schoonmaken ND-filter

                yep, isopropanol, kan je op verschillende plaatsen krijgen.
                Of koop in de wibra van die brilschoonmaak doekjes, als ze ze nog hebben (de mijne zijn al enkele jaren oud) werken behoorlijk goed.
                Dat de vezels van een papieren doekje krassen maken heb ik nog niet eerder gehoord. Microvezeldoekje is altijd OK, maar let er idd op dat het echt een proper is. of nog beter, een nieuw.

                Tom
                De gustibus et coloribus non est disputandum
                Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                Comment


                • #9
                  Re: Schoonmaken ND-filter

                  Een lenspen is ook altijd nuttig: http://www.fotokonijnenberg.be/catal...ult/?q=lenspen
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Schoonmaken ND-filter

                    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    Mij hebben ze die lenspen afgeraden ik had die gekocht en een fotograaf zei dat mag je niet gebruiken . Dus jullie vinden die pen wel ok ?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Schoonmaken ND-filter

                      Ik gebruik die zonder problemen. Eerst gebruik ik een blazer (van dit type: http://www.fotokonijnenberg.be/visib...rricane-blower), daarna van de lenspen het borsteltje en enkel indien nodig de andere kant (koolstof?), voor de wat hardnekkige vlekken. Het voordeel van een filter voor je lens is dat de lens zelf nauwelijks vuil wordt, dat je bovendien de filter kunt verwijderen en zelfs afspoelen indien gewenst. Als de filter echt bekrast is (na jaren, zelf nog niet meegemaakt), kun je altijd die filter vervangen; alvast goedkoper dan het voorste element van je objectief te laten vervangen.
                      Ik zie niet wat die fotograaf tegen een lenspen heeft.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Schoonmaken ND-filter

                        Ik gebruik dezelfde blazer en heb dezelfde pen . gelukkig heb ik ze niet we gegooid ! Ik heb op al mijn lenzen een filter het is zoals jij zegt beter een filter vervangen dan dat je krassen krijgt op je lens .
                        Hij zei dat is slecht voor het glas ik zei waarom verkopen ze het dan toen zei hij ja er is zijn zoveel dingen die nutteloos zijn hij zei het beste dat er is zijn micro vezeldoekjes . Daarom vroeg ik wat jullie vinden van die pen .

                        Comment


                        • #13
                          Re: Schoonmaken ND-filter

                          Het wordt allemaal nogal overdreven hoor. Vroeger waren de coatings op lenzen zacht en gevoelig voor beschadiging. Dat is nu allang niet meer.
                          In the field gebruik ik gewoon een zacht doekje of een microvezeldoekje om mijn lensglas schoon te maken, en thuis van tijd tot tijd gewoon met isopropanol op een microvezeldoekje. Als ik toevallig geen doekjes mee heb, doe ik het zelfs gewoon met mijn zakdoek of t-shirt. Al van in het begin, en ik heb nog steeds geen krassen. Allemaal keihard overdreven dus, maar blijf het vooral doen. Dat garandeert mij nagelnieuwe lenzen via "aangeboden" voor een pak minder als nieuw.
                          ______
                          www.vue.photo

                          Comment


                          • #14
                            Re: Schoonmaken ND-filter

                            Glassex werkt vaak ook prima, samen met zacht doekje.
                            (kwaliteits) Brillendoekjes werken ook prima overigens.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Schoonmaken ND-filter

                              Ik heb verschillende lenspennen gehad en deze werken prima tot het koolstofpoeder op is of verzadigd is.
                              En dat gebeurd te snel in verhouding tot hun prijs. Vandaag gebruik ik enkel nog de borstel ervan. Voor de rest microvezeldoekjes (link) en, uitzonderlijk, een druppeltje isopropanol.
                              Heb je zout of zand op je lens dan moet je veel water gebruiken en een borstel.
                              Als je dus moet kiezen tussen het meenemen van een flesje water of een flesje bier ... tja, daarom zijn fotografen zo'n nuchtere mensen.

                              Een beschermfilter gebruik ik enkel wanneer ik naar het veldrijden ga. Daar heb ik regelmatig enkele spatjes en kan ik dankzij de filter minder voorzichtig tewerk gaan (en moet ik geen water over men lens gieten). Stof op de lens ga je trouwens niet snel zien op foto's, vlekjes (spatten) wel.

                              Iemand ervaring met vochtige lensdoekjes ?
                              D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                              Comment

                              Working...
                              X