Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vertekening bij breedhoek

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vertekening bij breedhoek

    Hoe kan ik foto's, gemaakt met een Tokina 11-16, aan de twee uiterste zijden corrigeren? De lijnen neigen aan de zijden bovenaan naar elkaar toe. Ik hou van landschapsfotografie, maar heb dikwijls problemen met deze lens.
    Ik heb geen echte fotobewerkingssoftware.

    Raf

  • #2
    Re: vertekening bij breedhoek

    dan zal je toch naar Lightroom of iets dergelijks moeten gaan. Eventueel kan je Gimp eens proberen, dat is gratis.
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #3
      Re: vertekening bij breedhoek

      Een programma als Lightroom (of DxO Optics Pro) "kent" misschien wel de combinatie camera+gebruikte lens, en kan al bij import of bewerking voor de nodige correcties zorgen. Daarnaast gebruik ik een andere DxO plugin, namelijk Viewpoint 2, erg goed voor dit soort werk. Maar zonder "echte fotobewerkingssoftware" is er niet veel dat we kunnen doen, vrees ik.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: vertekening bij breedhoek

        Als je een dergelijke (ultra)-groothoek gebruikt, en je houdt je toestel horizontaal, dus niet naar boven kantelen, dan zijn de verticale lijnen ook verticaal. Dit kost niets. Dikwijls heb je dan wel te veel voorgrond, maar die kan je wegknippen.
        Sta je te dicht bij een gebouw, dan kan je niet anders dan je camera naar boven richten om het er helemaal op te krijgen. Ofwel accepteer je die convergerende lijnen als een "stijlkenmerk" van een groothoeklens, ofwel ga je dat achteraf corrigeren met de gepaste software.
        Tot het einde van deze maand kan je hier gratis terecht: http://forum.belgiumdigital.com/f21/...is-492297.html
        Hoe je ermee werkt vind je op 't internet en YouTube.
        Veel succes!
        Luc

        Comment


        • #5
          Re: vertekening bij breedhoek

          Oorspronkelijk geplaatst door Rafke Bekijk bericht
          Hoe kan ik foto's, gemaakt met een Tokina 11-16, aan de twee uiterste zijden corrigeren? De lijnen neigen aan de zijden bovenaan naar elkaar toe. Ik hou van landschapsfotografie, maar heb dikwijls problemen met deze lens.
          Ik heb geen echte fotobewerkingssoftware.

          Raf
          Als je geen fotobewerking software hebt (maar ook al heb je die) probeer zoveel als mogelijk uw 11 - 16 horizontaal te houden om vervorming te voorkomen.
          Vooral bij deze mm's is een klein beetje 'opheffen' al genoeg voor een gevoelige vervorming.
          En anders is er fotoshop en de bewerking 'vervormen' om alles recht te zetten (of het althans te proberen).
          Soms is de vervorming zo groot en moet de bewerking zo ver gaan dat veel van de originele foto verloren gaat.
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #6
            Re: vertekening bij breedhoek



            Stuur mij maar eens een foto, zoals hij uit de camera komt, dus niet bijsnijden of verkleinen. en zeker de exif niet wissen

            Kan je doen via wetransfer.com naar paul@pwf.be ( kan je ook in mijn handtekening vinden )

            PJW
            Nikon, Epson Stylus Pro 4900, Epson Perfection V750 Pro, X-Rite i1Publish Pro, www.pwf.be

            Comment


            • #7
              Re: vertekening bij breedhoek


              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: vertekening bij breedhoek

                Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                Klopt, maar dit is wel een oud bericht van pixelmania, ondertussen zitten we al aan windows 8.1 en cc2014

                En de versie van PTLens is al de 9.0

                En die 10$ is er ondertussen 25$ geworden.

                PJW
                Nikon, Epson Stylus Pro 4900, Epson Perfection V750 Pro, X-Rite i1Publish Pro, www.pwf.be

                Comment

                Working...
                X