Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Na 8 jaar op zoek naar iets nieuws....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Na 8 jaar op zoek naar iets nieuws....

    Hallo,

    Paar jaar geleden dat ik hier nog eens was, en direct beginnen met die "vervelende" vraag zie: Welke dslr aanschaffen?

    Momenteel heb ik nog steeds mijn allereerste dslr, aangeschaft in 2006: een Pentax K100D met de kitlenzen 18-55mm en 50-200mm.
    Die heeft me goed gediend, maar er waren een paar dingen die me echt enorm stoorden: traaaaage burst, low-light niet zo best, ruis in hoge iso's, enorm enorm traaaage auto-focus, en de batterijen (4x AA) + levensduur die nogal tegenviel. Oh, en de zeer beperkte keuze van lenzen (toen toch).

    Ik zoek dus vooral een toestel met snelle auto-focus, snelle burst, en een degelijke scherpe lens.

    Na even op zoek te zijn gegaan, viel me op dat er wel één en ander is veranderd door de jaren (ingebouwde WiFi, gps, swivel screens met of zonder touch, HD video...). Nu, op zich boeien gps en WiFi me niet echt.

    Ik denk dat zowat elk instap model tegenwoordig mijn K100D van tafel veegt, dus dat maakt mijn keuze er niet makkelijker op.

    Ik twijfel tussen een Nikon D5300, D7100, Canon 60D /70D en zelfs de Pentax K 3 (misschien overkill).

    Ik wil gewoon een snelle camera die me zeer snel scherpe beelden kan bezorgen... Voor een redelijke prijs.

    Ik zou gewoon een body kopen en dan 1 of 2 lenzen.

    Wat raden jullie aan?
    Fuji(film) X-T1 + XF 18-135mm + XF 35mm + XF 14mm

  • #2
    Re: Na 8 jaar op zoek naar iets nieuws....

    Ik zoek dus vooral een toestel met snelle auto-focus, snelle burst, en een degelijke scherpe lens.
    De Sony A77II doet 12fps en houdt dat ook lang vol door de grote buffer. AF is zowiezo snel, heeft 79 AF-points en over de lock-on AF zijn de eerste gebruikers zeer over te spreken. Doet het ook beter qua ruis tov de A77. Als actiecamera is deze ideaal.

    Keuze aan scherpe lenzen heb je genoeg, hangt er maar vanaf hoeveel je eraan wil spenderen.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

    Comment


    • #3
      Re: Na 8 jaar op zoek naar iets nieuws....

      Een A77 markII is inderdaad een goede keuze. Zeker als je gaat combineren met de spotgoedkope 35mm f/1.8 heb je een scherp en snel wapen. Heeft natuurlijk EVF, maar dat vind ik persoonlijk een pluspunt.

      Comment


      • #4
        Re: Na 8 jaar op zoek naar iets nieuws....

        Waarom geen systeem camera? Kleiner en lichter dan een DSLR en even goed.(binnen dezelfde prijscategorie)
        Ik heb mijn Nikon DSLR weggedaan en me een Sony A6000 aangeschaft.
        Zeer snelle focus, 11 fps burst (met behoud van scherpstelling), APS-C sensor, dus ook een goede kwaliteit bij weinig licht.
        Elk maakt natuurlijk zijn eigen keuze.
        Welke camera het ook wordt, veel (foto)plezier er mee.
        Rudi
        Last edited by rudimaes; 10 juli 2014, 08:29.

        Comment


        • #5
          Re: Na 8 jaar op zoek naar iets nieuws....

          Het hangt ervan af welke objectieven je bij de camera denkt te kopen? Indien je ook gewoon terug instap-objectieven (zoals een 18-55 en een 50-200) denkt te kopen, ga je zien dat deze in tegenstelling tot de camera's niet wezenlijk zijn verbeterd. Dan lijkt het me best dat je gewoon naar de nieuwste Pentax instap-DSLRs gaat kijken en zo de (weliswaar relatief kleine?) kost van de objectieven uitspaart. Zoals je zelf schrijft zijn de instapmodellen enorm geëvolueerd sinds de K100D. De K-3 lijkt me inderdaad een overkill, zeker als je bij Pentax zou blijven omwille van je objectieven zonder naar "beter" glas over te stappen. Maar een K-50 kan zeker een goede optie zijn. Met de toegenomen resolutie van de sensor ga je zowiezo al veel meer detail hebben in je foto's dan met de 6MP van de K100D, ook met je huidige objectieven.

          Er zullen zeker snellere camera's dan de K-50 op de markt zijn, maar tov je K100D gaat de K-50 zowiezo lichtjaren verder staan. Bovendien ben je intss gewend aan de manier waarop een Pentax bediend wordt, en hoe je 't draait of keert zal je met een nieuwe Pentax een minder grote aanpassing hebben dan met een ander merk.

          hth, Wim
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

          Comment


          • #6
            Re: Na 8 jaar op zoek naar iets nieuws....

            'k zal me eens verdiepen in die Sony A77II, bedankt.

            En inderdaad, zo'n mirrorless systeemcamera lijkt me ook wel iets te hebben.... klein en minstens evengoed als een DSLR :-o
            Had eens zitten kijken naar die Fuji X series....maar die lensjes zijn best prijzig
            (Ooit een Fuji Finepix 2800 gehad, en dat was een pracht van een camera)

            Ongeloofelijk als je de markt een aantal jaar niet meer gevolgd hebt!

            @ishpuini (een naam die ik nog ken van indertijd); ik zou zeker en vast nieuwe objectieven kopen hoor. Die kitlenzen waren OK om te beginnen en de feel te krijgen, maar that's about it.
            Wat ik voornamelijk al die tijd gemist heb is een deftige breedhoek. Tijdens mijn laatste reis, kwam die dikwijls te kort om de pleinen, steegjes en kerken, in de kleine dorpjes te shooten.
            Dus ik dacht bvb aan een 12-16mm + bvb een 18-135mm. Misschien hier en daar zelfs een prime (50mm of 35mm. Mss zelfs een 10mm prime)
            Fuji(film) X-T1 + XF 18-135mm + XF 35mm + XF 14mm

            Comment


            • #7
              Re: Na 8 jaar op zoek naar iets nieuws....

              Oorspronkelijk geplaatst door Wassenaar Bekijk bericht

              Ongeloofelijk als je de markt een aantal jaar niet meer gevolgd hebt!

              @ishpuini (een naam die ik nog ken van indertijd); ik zou zeker en vast nieuwe objectieven kopen hoor. Die kitlenzen waren OK om te beginnen en de feel te krijgen, maar that's about it.
              Wat ik voornamelijk al die tijd gemist heb is een deftige breedhoek. Tijdens mijn laatste reis, kwam die dikwijls te kort om de pleinen, steegjes en kerken, in de kleine dorpjes te shooten.
              Dus ik dacht bvb aan een 12-16mm + bvb een 18-135mm. Misschien hier en daar zelfs een prime (50mm of 35mm. Mss zelfs een 10mm prime)
              Van Fuji weet ik het niet, maar op mijn Sony A6000 kunnen met een adapter ook lensen van andere camera's worden gebruikt.
              Sony, Fuji en ook Olympus en Panasonic hebben goede systeem camera's. De kwaliteit en techniek van de camera's verbeterd elk
              jaar een beetje, maar in acht jaar geeft dat inderdaad al een groot verschil.
              Rudi

              Comment


              • #8
                Re: Na 8 jaar op zoek naar iets nieuws....

                Oorspronkelijk geplaatst door Wassenaar Bekijk bericht
                En inderdaad, zo'n mirrorless systeemcamera lijkt me ook wel iets te hebben.... klein en minstens evengoed als een DSLR :-o
                Had eens zitten kijken naar die Fuji X series....maar die lensjes zijn best prijzig
                (Ooit een Fuji Finepix 2800 gehad, en dat was een pracht van een camera)

                Ongeloofelijk als je de markt een aantal jaar niet meer gevolgd hebt!
                Die Fuji X-T1 is echt wel een fantastisch ding hoor.
                Een paar weken geleden heb ik de Fuji X-T1 met grip zelf aangekocht, met een 10-24 f4.0, een 23mm f1.4, een 35mm f1.4, een 56mm f1.2 en nog een 60mm f2.4 macro.
                de ganse uitzet samen weegt nog niet zoveel als mijn Nikon D800 met één lichtsterk objectief.
                En je kan er ook adapters op zetten, maar ik zou niet weten waarom, Fujinon maakt sinds jaar en dag top objectieven voor midden formaat cameras,
                hun zal je dus niet veel moeten leren als het om optiek gaat.
                En die 56mm f1.2 is echt wel een topper, een bokeh om in weg te dromen
                Verder zijn al hun "betere" objectieven nog uit metaal gemaakt, met een boterzachte bediening beetje als zeiss, en het glas is te vergelijken
                met Leica, het beste van twee werelden dus, inderdaad niet echt goedkoop, maar toch een stuk goedkoper dan twee voorgaande, en ronduit goed.
                En er komt nog wat aan......
                Wat betreft de Fuji X-T1, de EVF zoeker is enorm, de burst van 8bps. is voor mij ruim voldoende, en de AF goed tot zéér goed te noemen, kortom
                een fantastisch all round toestel waarvan je kan genieten.

                Onderstaand foto's die ik zelf maakte met de X-T1 en ook met de 56mm bij gebrek een langer, opnames zijn vier opeenvolgende opnames
                aan 8bps. en meevolgende AF van een motor aan een snelheid van zeker 150 km/h (exif zit nog in de foto's) je kan dus zien dat het vier opeenvolgende zijn.







                Last edited by Guest42; 11 juli 2014, 11:53. Reden: Link verplaatst.

                Comment


                • #9
                  Re: Na 8 jaar op zoek naar iets nieuws....

                  Amai Geert!
                  De AF presteert precies toch een stuk beter bij de 'nieuwere' objectieven. Dit lukt nooit met m'n 18-55 of 35 1.4.
                  Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: Na 8 jaar op zoek naar iets nieuws....

                    Oorspronkelijk geplaatst door jhoub Bekijk bericht
                    Amai Geert!
                    De AF presteert precies toch een stuk beter bij de 'nieuwere' objectieven. Dit lukt nooit met m'n 18-55 of 35 1.4.
                    Wat velen niet weten, is dat je voor dat soort fotografie met de X-T1 onder het menu "stroombeheer" hoge prestatie moet inschakelen.

                    En hier ook nog een paar waar je de kleurweergave en de dof kan beoordelen (ook met de x-T1 en 56mm) jpg's komen zo uit de camera,
                    ik heb alleen na het verkleinen iets opgescherpt.



                    Last edited by Guest42; 11 juli 2014, 11:45.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Na 8 jaar op zoek naar iets nieuws....

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Wat velen niet weten, is dat je voor dat soort fotografie met de X-T1 onder het menu "stroombeheer" hoge prestatie moet inschakelen.
                      Uiteraard ;-)
                      Flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: Na 8 jaar op zoek naar iets nieuws....

                        Hier een linkje van een stukje huwelijksfotografie met de Fuji X-T1 en 56mm f1.2 KLIK



                        Ook DIT eens lezen.




                        Geert.
                        Last edited by Guest42; 11 juli 2014, 12:47.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Na 8 jaar op zoek naar iets nieuws....

                          Wassenaar,

                          Kies maar uit - allemaal Fuji X-series... Van de goedkooptste X-A1 tot de X-T1 met verschillende objectieven.
                          https://www.flickr.com/photos/114638176@N07/
                          Je kan ook op album gaan kijken en de exif is aanwezig onder elke foto.
                          Ik heb al mijn Canon materiaal (5DMkII) verkocht en herinvesteert in Fuji - en nog geen seconde spijt gehad.

                          Om af te sluiten eentje van 26 seconden belichting op ISO200 en f7.1 (Fuji X-A1 + Fuji XC 16-50mm, samen € 450,00 ...)


                          En ja, ook ik deel het grote enthousiasme van de vele Fuji X-series gebruikers

                          Jaja
                          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                          Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Na 8 jaar op zoek naar iets nieuws....

                            Holy moly! :-)

                            Was onderhand halvelings aan het twijfelen tussen de Sony A6000 of een Fuji X serie... Maar het kan dus best een Fuji worden.

                            Die T1 is wat boven budget als ik er dan nog een paar deftige lenzen moet bij kopen... en afgaand op de prijzen van die XF lenzen... :-o

                            Die 56mm lens is trouwens zalig! Alleen spijtig van de prijs :-)

                            Jaja, Die kitlens is eigelijk nog zo slecht niet als ik dacht... mooie beelden!
                            Fuji(film) X-T1 + XF 18-135mm + XF 35mm + XF 14mm

                            Comment


                            • #15
                              Re: Na 8 jaar op zoek naar iets nieuws....

                              Wassenaar,

                              Eerlijk gezegd ... Toen ik de eerste Fuji RAW-bestanden opende werd ik een beetje omvergeblazen ...
                              En toch had ik ook de Canon 5DMkII met L-lenzen ...

                              Ik ben ook geweldig opgetogen over de kwaliteit van de Fuji lenzen.
                              Om niet steeds de X-T1 te "moeten" gebruiken kocht ik de X-A1 erbij en die wordt als kit verkocht met de 16-50mm "kitlens".
                              Maar dat blijkt dus inderdaad een best aardige lens te zijn.

                              Puur voor de lol heb ik enige tijd geleden 2 soortgelijke foto's gemaakt: eentje met de Fuji X-T1 + de XF 18-55mm f2.8-4.0, de andere met de X-A1 + XC 16-50 f3.5-5.6
                              HIER staan ze ...
                              Je kan op dit formaat (1500x1000) het verschil eigenlijk enkel zien aan de andere beeldhoeken.
                              Waarmee ik maar bedoel dat Fuji al vanaf zijn basismodel van de X-series zeer goede prestaties neerzet ...

                              Succes in de keuze ...
                              Jaja

                              Oorspronkelijk geplaatst door Wassenaar Bekijk bericht
                              Holy moly! :-)

                              Was onderhand halvelings aan het twijfelen tussen de Sony A6000 of een Fuji X serie... Maar het kan dus best een Fuji worden.

                              Die T1 is wat boven budget als ik er dan nog een paar deftige lenzen moet bij kopen... en afgaand op de prijzen van die XF lenzen... :-o

                              Die 56mm lens is trouwens zalig! Alleen spijtig van de prijs :-)

                              Jaja, Die kitlens is eigelijk nog zo slecht niet als ik dacht... mooie beelden!
                              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                              Comment

                              Working...
                              X