Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stroboscopisch ( RPT ) draadloos flitsen met de SB 800 ( Nikon )

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Stroboscopisch ( RPT ) draadloos flitsen met de SB 800 ( Nikon )

    ik moet een grote groep mensen fotograferen in misschien niet al te beste lichtomstandigheden. Geen probleem om alles erop te krijgen met de 14-24mm. omdat er altijd wel iemand juist in zijn neus peutert of een gekke bek trekt, zal ik een burst opname doen van 5 opnames vlak na mekaar. Soms kan het nodig zijn het ene gezicht in de erna volgende foto in te shoppen, heb al meermaals dit gezelschap gefotografeerd. Om bij gebeurlijk toch wat al te donkere opname omstandigheden toch wat bij te lichten, wil ik RPT flitsen zodat de flitser 5X snel na mekaar flitst. Ik heb het getest en bij ISO 800, een opening van 6.3 een sluitertijd van 1/200ste ( om beweging te bevriezen in de achterste gelederen ), nog meer dan voldoende licht bij 10 hertz.
    Dus ik "misbruik" hier in feite het stroboscopisch flitsen om doodeenvoudig zeer snel na mekaar te kunnen flitsen, niet om opeenvolgende bewegingen met trage sluitertijd in één opname vast te leggen. Als ik dat doe met de SB 800 bevestigd op de camera , lukt het perfect. Echter, als ik mijn 14-24 breder dan 24 instel, bestaat het gevaar dat vooraan een donkere halve cirkel opduikt, de schaduw van de lens zelf, veroorzaakt door de flits die er onvoldoende overheen kan flitsen. Dus , als ik de SB 800 draadloos naast of onder de camera op zijn eigen statiefje zou kunnen opstellen, zou dat ideaal zijn, echter, het lukt me niet om de SB draadloos te laten stroboscopisch flitsen. Kan het niet, of doe ik iets verkeerd?

    Walter

    P.S.: uiteraard heb ik de gebruiksaanwijzing en mijn vriend google al geraadpleegd, maar zonder resultaat, misschien moet ik in de instellingen van de camera iets veranderen, maar ik weet niet wat.
    Last edited by Phororhacos; 9 juli 2014, 12:08. Reden: Toevoeging
    D850

  • #2
    Re: Stroboscopisch ( RPT ) draadloos flitsen met de SB 800 ( Nikon )

    Draadloos weet ik ook niet hoe dat zou moeten.
    Zelf gebruik ik in die omstandigheden een Nikon SC-29 kabel. De flitser kan dan tot 1,5m van de camera. Dat werkt perfect, maar uiteraard alleen indien je slechts 1 SB800 wil aansturen, niet bij meerdere flitsers.
    Er bestaan trouwens ook chinese varianten van de SC-29 die goedkoper zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee.

    Comment


    • #3
      Re: Stroboscopisch ( RPT ) draadloos flitsen met de SB 800 ( Nikon )

      Oorspronkelijk geplaatst door Chalet109 Bekijk bericht
      Draadloos weet ik ook niet hoe dat zou moeten.
      Zelf gebruik ik in die omstandigheden een Nikon SC-29 kabel. De flitser kan dan tot 1,5m van de camera. Dat werkt perfect, maar uiteraard alleen indien je slechts 1 SB800 wil aansturen, niet bij meerdere flitsers.
      Er bestaan trouwens ook chinese varianten van de SC-29 die goedkoper zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee.
      Bedankt voor je reactie. Ja dat kabeltje wordt vermeld in de gebruiksaanwijzing, maar eveneens, maar dan op enigszins verwarrende wijze, de mogelijkheid om draadloos stroboscopisch te flitsen. Het gaat maar om de activering van inderdaad één flitser, maar wou toch eens weten of zoiets draadloos kon. Niet logisch eigenlijk dat de andere flitsmodi wél draadloos kunnen en dit niet...

      Walter
      D850

      Comment


      • #4
        Re: Stroboscopisch ( RPT ) draadloos flitsen met de SB 800 ( Nikon )

        Dat stroboscopisch flitsen stel je dan in op je master flits. De cls-compatibele-off-camera-flits op remote.

        Ben niet zeker of je dat kan instellen op de interne flits.
        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

        Comment


        • #5
          Re: Stroboscopisch ( RPT ) draadloos flitsen met de SB 800 ( Nikon )

          Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
          Dat stroboscopisch flitsen stel je dan in op je master flits. De cls-compatibele-off-camera-flits op remote.

          Ben niet zeker of je dat kan instellen op de interne flits.
          De off camera flits biedt de mogelijkheden off, master, master RPT, remoet en SU4. Alleen als ik hem op remote zet flitst ie draadloos. De interne flits kan ik op stroboscopisch zetten, maar alleen als ik 'm op commander zet, gaat de flits draadloos.

          Walter
          D850

          Comment


          • #6
            Re: Stroboscopisch ( RPT ) draadloos flitsen met de SB 800 ( Nikon )

            Heb nu geen nikon toestel bij de hand.

            De off-camera in elk geval als remote instellen.
            Maar denk dat je een master flits (sb800/900 su800) moet hebben om repeterend te commanderen.
            Met pop up kan je, denk ik, alleen M , AA en TTL naar de groepen sturen.
            Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

            Comment


            • #7
              Re: Stroboscopisch ( RPT ) draadloos flitsen met de SB 800 ( Nikon )

              Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht

              Maar denk dat je een master flits (sb800/900 su800) moet hebben om repeterend te commanderen.
              Met pop up kan je, denk ik, alleen M , AA en TTL naar de groepen sturen.
              Denk dat dat de reden is, ook de reden dat ik op het net wel eens iets lees over draadloos RPT met de SB800.

              Thx. voor het meedenken,

              Walter
              D850

              Comment


              • #8
                Re: Stroboscopisch ( RPT ) draadloos flitsen met de SB 800 ( Nikon )

                Vermogen van sb800 is dan beperkt tot 1/8 bij repeterend flitsen.

                Zou moeten lukken. Pop-up stroboscopisch laten flitsen en sb800 in su-4 mode (slave)
                Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                Comment


                • #9
                  Re: Stroboscopisch ( RPT ) draadloos flitsen met de SB 800 ( Nikon )

                  Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
                  Vermogen van sb800 is dan beperkt tot 1/8 bij repeterend flitsen.

                  Zou moeten lukken. Pop-up stroboscopisch laten flitsen en sb800 in su-4 mode (slave)
                  Als ik alles zo instel flitst de SB800 inderdaad, maar zowel camera als flitser weigeren dan in burst te gaan. Terwijl ik toch minstens 5 opnames na elkaar wil maken. Maar geen nood, ik zal blijkbaar niet breder hoeven te gaan dan 24mm en dus kan de SB800 gewoon op de camera, en dan werkt alles zoals ik het wil.

                  Walter
                  D850

                  Comment


                  • #10
                    Re: Stroboscopisch ( RPT ) draadloos flitsen met de SB 800 ( Nikon )

                    uw pop up flitser werkt nooit in burst.
                    probeer dat maar eens uit, zelfs zonder dat die als comander moet dienen zal deze nooit in burst werken
                    voor burst te flitsen moet je ofwel externe flits op je toestel zetten ofwel een SU 800 gebruiken

                    Comment


                    • #11
                      Re: Stroboscopisch ( RPT ) draadloos flitsen met de SB 800 ( Nikon )

                      Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
                      uw pop up flitser werkt nooit in burst.
                      probeer dat maar eens uit, zelfs zonder dat die als comander moet dienen zal deze nooit in burst werken
                      voor burst te flitsen moet je ofwel externe flits op je toestel zetten ofwel een SU 800 gebruiken
                      Inderdaad dat is wat ik net zeg in #9

                      Walter
                      D850

                      Comment


                      • #12
                        Re: Stroboscopisch ( RPT ) draadloos flitsen met de SB 800 ( Nikon )

                        @Phororhacos,

                        Ik zie niet hoe stroboscopisch flitsen jij zou helpen in dit geval van een group foto.
                        Wat jij wilt is dat de flits meeflits op elke burst opname. Envouding CLS of radio triggers zouden je hier mee helpen.

                        Waarom geen stroboscopisch? De envoudig redenering dat bij 1/200 sluitertijd de fototoestel 5 keer in een second een opname kan doen *en* daardoor in sync zou moeten zijn met een stroboscopisch flits aan dezelfde frequency is fout. Hier wordt geen rekening gehouden met de zgn 'shutter delay' die 50-150ms kan bedragen afhankelijk van de AF modus van het toestel.

                        Je hebt waarschijnlijk testen gedaan waar dit 'werkt'. Wat je ziet is eigenlijk de eerste flits van de stroboscopisch flitsen meeflitsen met elke opname. Dus de flitsen zijn visueel 'in sync' maar niet door de strobo functie.
                        Voor strobo flitsen heb jij een sluitertijd van n / frequency (in Hz), waar 'n' is de aantal gewenste flitsen. Dus als je de flits in strobo functie instelt aan 5 Hz (5 flitsen per second) en je wilt dat de flits 10 keer flits, dan heb jij een slutertijd van 2 second nodig. (10 / 5Hz). Ik weet niet hoe in het Nikon systeem preciest werkt maar met de Canon flitsers zal de strobo functie direct stoppen wanneer de sluiter toe gaat onafhankelijk van de aantal ingestelde flitsen.

                        In kort: Voor invul flits voor een groepsfoto gebruik de flitser in normale toestand. Off camera: met een verlengkabel, via CLS of met de wel-bekende radio transmitters.
                        "I'm my own art director, not somebody else's photographer"
                        Blog: www.gerardmaas.net
                        Port: www.gerardmaas.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: Stroboscopisch ( RPT ) draadloos flitsen met de SB 800 ( Nikon )

                          Oorspronkelijk geplaatst door maasg Bekijk bericht
                          @Phororhacos,

                          Ik zie niet hoe stroboscopisch flitsen jij zou helpen in dit geval van een group foto.
                          Wat jij wilt is dat de flits meeflits op elke burst opname. Envouding CLS of radio triggers zouden je hier mee helpen.

                          Waarom geen stroboscopisch? De envoudig redenering dat bij 1/200 sluitertijd de fototoestel 5 keer in een second een opname kan doen *en* daardoor in sync zou moeten zijn met een stroboscopisch flits aan dezelfde frequency is fout. Hier wordt geen rekening gehouden met de zgn 'shutter delay' die 50-150ms kan bedragen afhankelijk van de AF modus van het toestel.

                          Je hebt waarschijnlijk testen gedaan waar dit 'werkt'. Wat je ziet is eigenlijk de eerste flits van de stroboscopisch flitsen meeflitsen met elke opname. Dus de flitsen zijn visueel 'in sync' maar niet door de strobo functie.
                          Voor strobo flitsen heb jij een sluitertijd van n / frequency (in Hz), waar 'n' is de aantal gewenste flitsen. Dus als je de flits in strobo functie instelt aan 5 Hz (5 flitsen per second) en je wilt dat de flits 10 keer flits, dan heb jij een slutertijd van 2 second nodig. (10 / 5Hz). Ik weet niet hoe in het Nikon systeem preciest werkt maar met de Canon flitsers zal de strobo functie direct stoppen wanneer de sluiter toe gaat onafhankelijk van de aantal ingestelde flitsen.

                          In kort: Voor invul flits voor een groepsfoto gebruik de flitser in normale toestand. Off camera: met een verlengkabel, via CLS of met de wel-bekende radio transmitters.
                          Jij hebt helemaal gelijk! ( Maar ik zegde al in mijn openingspost dat ik oneigenlijk gebruik wilde maken van de RPT functie ). Hoe ben ik tot stroboscopisch flitsen ( "herhaald flitsen" ) gekomen? Door heel wat jaren geleden op de muur van Geraardsbergen plaats te nemen en daar wat foto's te nemen van de Ronde van Vlaanderen. Met mijn ^pas gekochte SB 800, niet gehinderd door enige manual gelezen te hebben, wilde ik een bliksemsnelle reeks foto's nemen van de voorbijsnellende renners. Op goed geluk stelde ik RPT in, en tot mijn verbazing werkte het wonderwel en hield ik er een mooie foto van ondermeer Cancellara aan over. Nooit bij stilgestaan dat de SB800 blijkbaar ook in master een tijdlang nonstop kan flitsen synchroon met de camera.

                          Walter
                          D850

                          Comment

                          Working...
                          X