Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[Handmatige witbalans] Verwarring over de werking van deze functie op EOS Canon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Handmatige witbalans] Verwarring over de werking van deze functie op EOS Canon

    Hoi iedereen,

    In mijn functie als cameraman (video) bij de lokale omroep is het idee van een handmatige witbalans mij niet onbekend.
    Dat mijn 60D (en voorheen mijn 450D) een aantal presets hebben (Daglicht, Schaduw, Bewolking etc.) maakt dat ik alleen bij het wisselen van locatie voor fotografie de witbalans juist instel middels een van deze presets (ik werk in RAW maar vind het ontzettend fijn als het resultaat gewoon eigenlijk in 1 keer goed is en ik niet hoef te gaan zoeken naar de juiste instelling).

    Omdat ik de manier van het maken van een automatische witbalans ronduit omslachtig vind (ten opzichte van hetzelfde proces op (semi-)professionele videocamera's) en er voor mijn gevoel een mogelijkheid is om juist absoluut de verkeerde witbalans in te stellen heb ik hier de handleiding eens op nageslagen, maar wordt hier niet veel wijzer van.

    De handleiding zegt: "Neem voor het instellen van een handmatige witbalans een (liefst beeldvullende) foto van een wit vel papier (of een professionele grijskaart) dat door het licht beschenen word waarin u de foto zou willen nemen, of waardoor het onderwerp beschenen gaat worden."
    Bij een videocamera is het zaak om een wit papiertje of een grijskaart in beeld te nemen (op dezelfde manier, het licht dat je onderwerp beschijnt valt ook op de grijskaart of het witte papier) en het knopje voor een handmatige witbalans te maken in te drukken.

    Bij mijn 450D en 60D loop ik echter vast bij het feit dat er een foto gemaakt moet worden van het object en deze foto als witbalans moet worden opgepikt in het cameramenu, dit in tegenstelling tot de paar Nikon-camera's die ik in mijn handen heb gehad (evenals mijn Canon compactcamera) en in het menu bij het instellen van de witbalans voor het maken ervan een momentopname gebruiken.
    Hoewel ik nog geen tijd heb gehad (bij gebrek aan helder kunstlicht) om eens uit te testen of mijn idee bij deze functie inderdaad klopt, zal ik even uiteenzetten waar ik denk dat het fout zou kunnen gaan.

    Stel je wil een handmatige witbalans maken bij een moeilijke kleur kunstlicht (extreem goedkope TL-buizen waarbij de TL-verlichtings presets beide niet goed werken, omdat er een enorm groene kleurzweem vanaf komt) dan is het bij Nikon zaak om vanuit een soort "blinde" toestand (je maakt immers geen foto maar gebruikt een momentopname) een indicatie te geven van de kleur licht die je gebruikt.

    Bij Canon echter, heb je de mogelijkheid (doordat je een foto moet nemen) om bij het nemen van de foto voor het bepalen van de witbalans de verkeerde witbalans preset te gebruiken (laten we zeggen, daglicht), die dus direct de kleurtemperatuur van het opgenomen object op de foto kan beïnvloeden, mocht men deze later als foto gaan gebruiken.

    Hoe hebben mede Canonners dit probleem opgelost, of begrepen hoe het moet?
    (Twee van mijn collega's bij de omroep, waarvan 1 professioneel cameraman is hebben allebei een Nikon spiegelreflex en waren heel erg verbaasd toen ik ze de werking van dezelfde functie op mijn Canon liet zien.)

  • #2
    Re: [Handmatige witbalans] Verwarring over de werking van deze functie op EOS Canon

    bij nikon is dat net op de zelfde manier hoor

    Bekijk en download gratis de Nikon D3100 Digitale camera handleiding (pagina 106 van 224) (Nederlands). Ook voor ondersteuning en handleiding per email.


    grts
    je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
    www.korandoke.be

    Comment


    • #3
      Re: [Handmatige witbalans] Verwarring over de werking van deze functie op EOS Canon

      Dit is precies wat ik bedoelde met de "blinde stand", Bij Nikon weegt de witbalans die is ingesteld niet mee omdat bij het maken van de referentie-temperatuur geen foto gemaakt word.
      Bij Canon camera's dient men een foto te nemen (alsof het een normale foto betreft) en deze aan de firmware van de camera te geven als referentie-temperatuur.

      Juist door deze extra stap in dit proces vraag ik mij af welke witbalans-preset gebruikt dient te worden bij het nemen van deze foto; immers, er kan een witbalans-preset gebruikt worden voor het nemen van de foto met daarop de referentie-kleur waardoor de uiteindelijke bepaling van de witbalans juist precies verkeerd uitvalt.

      Welke witbalans-preset is nodig voor het maken van de referentiefoto waarmee de camera de kleur van het licht bepaalt?

      Comment


      • #4
        Re: [Handmatige witbalans] Verwarring over de werking van deze functie op EOS Canon

        Het instellen van WB bij nikon en canon zijn gelijkaardig nogtans hoor. Enkel dat Canon er een foto van bijhoud die je idd moet "aanbieden".

        Nu moet je opletten want tis ff complex...

        De preset die je gebruikt bij het nemen van de referentiefoto speelt geen rol voor de berekening van de WB later omdat de foto in RAW genomen is maakt dat niets uit. De temperatuur van de opname wordt als een extra variabele ingesloten in de raw maar wordt genegeerd bij het gebruik voor berekenen van een WB.

        WEL is er verschil in de preview die je te zien krijgt op je schermpje. IN de raw zit namelijk ook een kleine jpg ingesloten die WEL de ingestelde wb meerekend.

        PS: een wit blad is niet nodig, alles tussen wit en zwart is bruikbaar als referentie. grijstinten inclusief.

        Ik werk meestal met een expodisk, zet gewoon je lens-AF af (anders gaat em hunten) en neem zo je referentiefoto.
        Een grijskaart is de betere methode in gecontroleerde omgeving zoals studiowerk.

        De grijskaart kan je dan in dubbele functie gebruiken. Instellen van je WB maar ook voor het bepalen van je exposure.
        Dat kan je niet met andere middelen zoals een wit blad.

        Comment


        • #5
          Re: [Handmatige witbalans] Verwarring over de werking van deze functie op EOS Canon

          Kijk, dit staat dus niet vermeld in de handleiding, ik ging er altijd van uit dat de camera de kleurrepresentatie in de genomen foto hanteerde.
          Misschien ligt het in mijn perfectionistische aard dat ik dit soort dingen tot op de bodem wil uitzoeken, maar goed, het is nu helemaal duidelijk, de meting gaat dus uit van hetzelfde "blinde" (referentie)punt als een Nikon camera.

          Wat betreft het witte blad << ik heb met het werk met de videocamera geleerd om altijd goed om mij heen te kijken naar witte objecten, daar deze het meest lichtgevoelig zijn in donkere omstandigheden en videocamera's nog altijd heel erg achterlopen op het gebied van de mogelijkheid tot het (zonder kwaliteitsverlies) versterken van het beeld (en natuurlijk dat witte objecten doorgaans het meeste opvallen).
          Het klopt dat je net zo goed grijze objecten kunt gebruiken.

          De expodisk ziet er praktisch uit, maar kost me net even teveel voor die spaarzame momenten dat ik 'm zou gebruiken.
          Mijn vraag over de handmatige witbalans was dan ook puur op het technische aspect ervan gericht, ik heb dit eigenlijk nog nooit hoeven gebruiken (ja toen ik nog uitsluitend in JPG werkte) en sinds ik in Camera RAW het kleurpipetje ontdekte waarmee in 9 van de 10 gevallen de witte delen in de foto aan te stippen zijn om een betere benadering van de witbalans mee te behalen heb ik eigenlijk nog nooit problemen gehad met een afwijkende witbalans.

          Comment

          Working...
          X