Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto roteren lightroom

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • foto roteren lightroom

    Dag allemaal,

    Om foto's te roteren spreekt lightroom van de sneltoetsen Control + [ of ].
    Deze functie wil bij mij niet werken.
    Iemand een idee hoe dit op te lossen?

    Bedankt,

    Maarten

  • #2
    Re: foto roteren lightroom

    In de bibliotheek, grid modus zijn er knoppen per foto om deze te draaien


    Sent from my iPad using Tapatalk
    ----------------
    Mijn portfolio

    Comment


    • #3
      Re: foto roteren lightroom

      In de bibliotheek - rechtermuisknop linksom roteren / rechtsom roteren
      Bij ontwikkelen - rechtermuisknop - transformeren - ...

      Comment


      • #4
        Re: foto roteren lightroom

        Maarten, dit probleem is ook bekend in Photoshop (ctrl + [ of ] wordt daar gebruikt voor het vergroten / verkleinen van een brush). Het ligt gewoon aan het klavier dat wij gebruiken versus dat wat in de VS wordt gebruikt. Ik heb dat opgelost door die functie aan andere toetsen toe te wijzen in Photoshop. In Lightroom zit er, voor zover ik weet, géén keyboard shortcut editor. Volgens de site van Adobe is er een plugin die je wel toelaat om dat te doen: Keyboard Tamer.

        Comment


        • #5
          Re: foto roteren lightroom

          Ah, dankjewel.
          Ik ken de knoppen voor de muis wel, maar een shortcut gaat zoveel sneller. Ik laat mijn foto's op mijn camera niet automatisch draaien, komt waarschijnlijk daardoor dat mijn foto's vaak verkeerd staan?

          Maarten

          Comment


          • #6
            Re: foto roteren lightroom

            Je kan je eigen shortcuts instellen in Lightroom. Hiervoor moet je een bestandje aanmaken of aanpassen.

            Afhankelijk van de taal die je gebruikt moet je het bestand 'TranslatedStrings.txt' bewerken in de juiste map.

            In de map '<drive letter>:\Program Files\Adobe\Adobe Photoshop Lightroom 5.5\Resources\' vind je de mappen voor elke taal die Lightroom kent.

            Als je lightroom in het Engels gebruikt, moet je eerst nog even de map 'en' aanmaken en hierin TranslatedStrings.txt aanmaken. Bij mij staat daar enkel het volgende in:

            "$$$/AgDevelop/Menu/View/BeforeAfter/Before/Key=<"

            Hierdoor kan ik in de Developer module door op '<' te duwen, switchen tussen de Before en After foto.

            Waarschijnlijk zal je dit ook kunnen doen voor het roteren van je foto in Lightroom. Maar persoonlijk gebruik ik gewoon de pijtjes die bij de foto staan in de Library. (Rechts- en linksonder van het kader.)

            Na even zoeken op dit forum heb ik volgende informatie nog gevonden.

            "$$$/AgLibrary/Menu/Photo/RotateLeft/Key=Cmd+("
            "$$$/AgLibrary/Menu/Photo/RotateRight/Key=Cmd+)"

            Dus, ipv [ ] te gebruiken, gewoon toekennen aan ( ).

            Hopelijk helpt dit je verder.
            Mvg,
            Rudy Mas
            Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

            Comment

            Working...
            X