Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Systeemcamera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Systeemcamera

    Hallo,

    We hebben al enkele jaren hetzelfde compacte fototoestel.
    Dit is zeker geen slecht fototoestel maar ik wil toch iets meer van mijn foto's.

    We dachten eerst aan een reflex maar zonder opleiding is dit toch vrij nutteloos.
    Altijd op de automatische stand foto's nemen is ook niet de bedoeling.
    Daarom is onze keuze gevallen op een systeemcamera.
    Het gaat hier om puur creatief gebruik.
    Mooie foto's van onze reizen. Zuivere foto's kunnen nemen in het donker. Dit soort dingen.

    Ik heb al veel lovende dingen gelezen over dit toestel:
    Panasonic Lumix DMC-GM1 + 12-32mm.
    Ik vind het toestel toch vrij duur voor puur creatief gebruik.
    Is het dan nodig om er extra lenzen bij te kopen?

    Iemand nog ervaringen/tips over een goede systeemcamera?

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Systeemcamera

    Voor mij is de Fuji X-E2 een openbaring geweest, en ik kom van een Full Frame 5D MKII.
    Voordelen: gewicht, redelijk wat lenzen beschikbaar, instellingen bij de hand, mogelijk om automatisch in P mode, A S of M (diafragma of sluitervoorkeur, of volledig manueel).
    Heb net nog een kit met de uitstekende 18-55 F2.8-4 (lichtsterk en snelle AF) gezien voor 999 (de lens alleen is 600€ waard).

    Als je het mij vraagt zoek je een betere compact hoor, want een systeemcamera gaat pas ten volle presteren als je volledig manueel werkt, en dat wil je denk ik net niet.
    ...leeg...

    Comment


    • #3
      Re: Systeemcamera

      Onlangs de Sony A6000 gekocht. Werkt zeer snel, goede APS-C sensor (zoals veel reflex camera's) en daardoor zeer goed bij weinig licht.
      Uitstekende systeem camera, maar is wel iets duurder dan de GM1.
      Rudi

      Comment


      • #4
        Re: Systeemcamera

        Als de reden om geen DSLR te kopen is dat je geen foto's wilt nemen met de camera op de automatische stand, stap dan maar af van het idee dat het met een systeemcamera veel anders gaat zijn. Simpel gezegd is een systeemcamera eigenlijk een DSLR in het klein. Je hebt daar evengoed de mogelijkheid om alles (diafragma, sluitersnelheid, ISO,...) zelf naar je hand te zetten,... of alles op auto te laten staan. Echt bang moet je daar niet van zijn. Je kan gerust op de auto-stand beginnen, op voorwaarde dat je je af en toe verplicht om uit die comfortzone te komen en al eens in bvb A(v)-mode gaat 'prutsen'. Met een minimum aan inleeswerk (of youtube, ik raad vaak de video's van Mike Browne aan aan beginners: https://www.youtube.com/user/photoexposed/playlists) kom je al een heel eind.
        FujiFilm X-T1 | XF 18-55mm f/2.8-4 | Zeiss Touit 12mm f/2.8

        Comment


        • #5
          Re: Systeemcamera

          Ik zou echt niet weten waarom je voor een dslr een opleiding zou moeten hebben???? In principe is de bediening van een systeemcamera even lastig als van een dslr, alleen het formaat is kleiner. De GM1 is wel heeeeel klein. Ik vind het een leuk toestelletje, maar eigenlijk moet je heel goed weten wat hij zal doen met bepaalde optiek, want het toestel is gewoon te klein om het allemaal nauwkeurig te bekijken. Wel een feit: neemt gemakkelijk mee.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment


          • #6
            Re: Systeemcamera

            Oorspronkelijk geplaatst door Maglor Bekijk bericht
            Als de reden om geen DSLR te kopen is dat je geen foto's wilt nemen met de camera op de automatische stand, stap dan maar af van het idee dat het met een systeemcamera veel anders gaat zijn. Simpel gezegd is een systeemcamera eigenlijk een DSLR in het klein. Je hebt daar evengoed de mogelijkheid om alles (diafragma, sluitersnelheid, ISO,...) zelf naar je hand te zetten,... of alles op auto te laten staan. Echt bang moet je daar niet van zijn. Je kan gerust op de auto-stand beginnen, op voorwaarde dat je je af en toe verplicht om uit die comfortzone te komen en al eens in bvb A(v)-mode gaat 'prutsen'. Met een minimum aan inleeswerk (of youtube, ik raad vaak de video's van Mike Browne aan aan beginners: https://www.youtube.com/user/photoexposed/playlists) kom je al een heel eind.
            Het toestel dat ik nu heb is Panasonic Lumix DMC-FS45. Ik vind dit niet voldoende voor de foto's dat ik wil.
            Ik neem ook heel graag foto's en ben zeker geïnteresseerd in fotografie. Wil dus graag bijleren.
            Kan moeilijk geloven dat iedereen die een DSLR of systeem heeft daar een opleiding voor gehad heeft.

            Fuji is ook niet slecht blijkbaar?
            Moeten er altijd extra lenzen voor worden bijgekocht?

            Comment


            • #7
              Re: Systeemcamera

              De enige reden waarom ik van DSLR naar een systeem camera ben overgeschakeld is dat deze laatste
              kleiner en lichter is. Qua bediening is er praktisch geen verschil.
              Met een fototoestel leren werken kan door er veel over te lezen en allerlei instellingen uit te proberen.
              Alle gekende merken hebben goede camera's en men kan steeds beginnen met een toestel met kitlens.
              Later kan je dan zelf bepalen of er extra lenzen nodig zijn.
              Rudi

              Comment


              • #8
                Re: Systeemcamera

                opleiding voor dslr is zeker niet nodig, maar kan wel handig zijn.
                ik heb het zonder gedaan, dit forum en internet zijn daarbij een grote hulp
                verschil tussen dslr en systeemcamera wordt steeds kleiner lees ik hier steeds...
                wat het beste voor jou is hangt volledig af van wat je wilt bereiken
                extra lenzen is niet voor iedere persoon noodzakelijk, hangt ook weer van jezelf af denk ik
                portfolio en workshops:
                https://www.bennybulke.com/

                Comment


                • #9
                  Re: Systeemcamera

                  Hallo Tiffany,

                  Ik ben zeer recentelijk overgestapt van een Canon 5DMkII met een hoop L-lenzen naar de Fuji X-series (een X-T1 + een X-A1 waarbij die laatste het instapmodel is).
                  Hieronder een link naar wat albums met Fuji-foto's ...
                  https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/
                  Zo heb je een idee van de kwaliteit van de Fuji X-reeks (die bijna allemaal dezelfde beeldsensor hebben).

                  Jaja
                  Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                  Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                  Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                  Comment

                  Working...
                  X