Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

60D schijnbaar niet-gerepareerd teruggekomen van Techrepair (Bergen Op Zoom)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 60D schijnbaar niet-gerepareerd teruggekomen van Techrepair (Bergen Op Zoom)

    Om een lang verhaal kort te maken (ik had net een heel verhaal getypt, maar dat verdween na het opnieuw moeten inloggen :/): Mijn EOS 60D vertoont in combinatie met mijn 50mm objectief/objectieven (1.8II en 1.4 beide van Canon) problemen.
    Het 1.8II objectief werkte perfect op mijn 450D, maar na de overstap op de 60D merkte ik op dat er nogal wat foto's onscherp waren.

    Omdat de problemen met het 1.4 objectief dat ik begin dit jaar aanschafte alleen maar groter geworden zijn stuurde ik dat objectief in combinatie met de camera via de fotowinkel (die hier niet moeilijk over doet, ook als een objectief niet meer onder garantie valt) op naar naar Techrepair, met een voor een beknopte omschrijving zo gedetailleerd mogelijke beschrijving van het probleem.

    Toen de camera na iets minder dan anderhalve maand terug kwam was het probleem niet opgelost en bleek (daar kwam ik helaas anderhalve maand later pas achter) zich te hebben uitgebreid naar m'n groothoekobjectief (16-35mm f2.8L) en in mindere mate ook naar mijn tele-objectief (anderhalve week geleden achtergekomen op een muziekfestival).

    Bij het 16-35mm objectief ligt de scherpte op 16mm bij f2.8 8 (maar misschien wel meer) centimeter vóór het deel waarop wordt scherpgesteld (de testkaart die ik hiervoor gebruikt komt van focustestchart.com en deze gaat aan beide kanten vanuit het midden maar tot 8 centimeter).
    Op dezelfde brandpuntsafstand gaat het bij f4 wel redelijk, maar bij f5.6 gaat de scherpte ver naar achteren richting de 8 centimeter (op 35mm is het bij dezelfde diafragma-waardes niet helemaal goed, maar is het verschil wel veel minder groot, de scherpte ligt dan ongeveer een centimeter achter het onderwerp.)

    Het 50mm objectief heb ik ook getest en in de buurt van de minimum scherpstel-afstand gaat dat in alle diafragma's wel goed, totdat ik de afstand tot de testkaart vergroot, dan kruipt de scherpte steeds verder naar achteren hoe meer ik het diafragma dichtdraai (voor zij die nieuwsgierig zijn: ik heb wat test-afbeeldingen liggen maar voel er op dit moment weinig voor die nu wéér te moeten toevoegen, je kunt me pm'men mocht iemand nieuwsgierig zijn.)

    Het vervelende is dat zowel de groothoek als het 50mm objectief bij vlagen perfect presteren, maar er (grof geschat) 7 van de 10 keer faliekant naast zitten bij het focussen, wat de betrouwbaarheid in het gebruik ervan natuurlijk niet ten goede komt.

    Vanuit mijn ervaringen als vrijwillig cameraman bij de lokale omroep doet dit probleem mij (even afgezien van het feit dat het hier voornamelijk om een vast-brandpunt objectief gaat in combinatie met autofocus) overigens sterk denken aan backfocus in een video-zoomlens (dat gecorrigeerd kan worden middels het verschuiven van het laatste lens-element in een dergelijke lens.)
    De backfocus word veroorzaakt door de minieme afstandsverschillen tussen het laatste lenselement en de sensor bij het verwisselen van de lens naar een andere camerakop.

    Omdat ik dit keer van plan ben al mijn objectieven op te laten sturen (om eventuele tolerantiefouten bij een niet-gekalibreerd objectief op een gekalibreerde camera uit te sluiten) maar ik er toch vrij zeker van wil zijn dat het probleem nu wél opgelost word, vroeg ik mij af of er hier andere gebruikers van het forum zijn met dezelfde problemen en ervaringen met Techrepair.

    (Een fotograaf uit België waarmee ik via een ander forum contact heb raadde mij overigens aan naar een particuliere reparatieservice op zoek te gaan die ook een kalibratieservice bied en er niet een maand of meer voor nodig heeft om dit probleem op te lossen, maar die heb ik nog niet kunnen vinden.)

  • #2
    Re: 60D schijnbaar niet-gerepareerd teruggekomen van Techrepair (Bergen Op Zoom)

    Alleen het opsturen van de objectieven heeft geen zin. Mijn advies, neem contact op DSP in Weert en vraag daar of je de objectieven plus camera mag afleveren om die te laten calibreren. Ik heb dit zelf ook gedaan met mijn Canon 60D en Canon 15-85mm omdat ik last had van back/front focusproblemen. Aangezien ik toen net tweedehands mijn 70-200mm had gekocht deze ook afgeleverd. Resultaat: focus is super, geen enkel probleem meer! Camera en lenzen zijn exact op elkaar afgestemd!

    PS ze vroegen of ik nog garantie had op de camera, aangezien deze toen net nieuw was hebben ze de calibratie onder garantie uitgevoerd en was dit dus geheel kosteloos!

    Comment


    • #3
      Re: 60D schijnbaar niet-gerepareerd teruggekomen van Techrepair (Bergen Op Zoom)

      Bedankt voor je reactie Reinier79,

      Het was misschien ook niet helemaal duidelijk uit een van de laatste zinnen in mijn startbericht, maar de camera is destijds met het 50mm objectief tegelijkertijd opgestuurd naar Techrepair in Bergen op Zoom en ik was van plan dit keer al mijn objectieven en de camera op te sturen naar datzelfde bedrijf.
      Op mijn camera heb ik volgens mij nog garantie en op het 50mm objectief ook, echter op het groothoekobjectief en mijn telelens (volgens mij) niet meer.
      De fotowinkel doet hier niet moeilijk over en betaalt de verzend- en reparatiekosten alsof de onderdelen van mijn camera nog wél garantie zouden hebben (de fotowinkel weet heel goed hoe men klanten aan zich moet binden in ieder geval ).

      De fotowinkel waarbij ik de apparatuur kocht stuurt alles ter reparatie naar Techrepair in Bergen op Zoom en aangezien ik daar dus als eerste keer een slechte ervaring mee heb, zou ik ook graag DSP in Weert willen proberen, alleen beschik ik niet over een auto (en er nou een speciaal huren voor zoiets gaat me ook weer wat ver...).

      Mag ik vragen hoe lang DSP deed over het kalibreren van jou foto-apparatuur?
      Last edited by Alex_en_Iris; 9 juli 2014, 21:42.

      Comment


      • #4
        Re: 60D schijnbaar niet-gerepareerd teruggekomen van Techrepair (Bergen Op Zoom)

        Ze hebben in deze tijd een vrij lange wachttijd want zo voor de vakantie is het erg druk. Ze hebben me geadviseerd de camera en lenzen een keer af te geven (ik woon redelijk in de buurt, half uurtje rijden) zodat ze het een keer tussendoor kunnen doen. Binnen een week kreeg ik bericht dat de camera en lenzen weer klaar lagen en kon ik ze op komen halen.

        Comment


        • #5
          Re: 60D schijnbaar niet-gerepareerd teruggekomen van Techrepair (Bergen Op Zoom)

          Ik heb nog even gewacht met opsturen (niet alleen omdat ik m'n camera onverwacht nog nodig had).
          De fotowinkel heeft een contract met TechRepair en kunnen dus niets opsturen naar DSP (helaas).
          Mag ik, naar aanleiding van je onderschrift vragen of je toevallig CPS lid bent?

          Comment

          Working...
          X