Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Van D300s naar...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Van D300s naar...

    Hey,

    ik ben op zoek naar een nieuwe camera, ik neem vooral foto's van rally's en daardoor heb ik dus wel enige snelheid nodig (AF,bps,..). Ik vind de D800 heel aantrekkelijk, maar vroeg mij af hoe het eigenlijk zit met de AF? De 4 bps kan ik denk ik wel mee leven aangezien ik mijn D300s op 4bps heb gezet en het daarmee wel lukt...
    Van de D300s ben ik best wel tevreden, haal ik heel scherpe foto's mee en dergelijke maar ik zou graag wat meer fotokwaliteit hebben..

    Ik weet dat er sinds kort ook een D810 uit is, maar spijtig genoeg is het budget niet echt aangepast voor dergelijke aankoop... Dus vraag ik mij af of een D800 volgens jullie zou voldoen..?



    Vroeg mij daarbij ook af wat de mensen hun ervaring is met de batterijen van de D800? Ik heb ergens gelezen dat per lading een 900 foto's zouden kunnen gemaakt worden, dit lijkt mij weinig? (tov de D300s - Heb het eigenlijk nooit echt bekeken).

    Alvast bedankt voor de reacties!!

  • #2
    Re: Van D300s naar...

    Oorspronkelijk geplaatst door czenda1906 Bekijk bericht
    Hey,

    ik ben op zoek naar een nieuwe camera, ik neem vooral foto's van rally's en daardoor heb ik dus wel enige snelheid nodig (AF,bps,..). Ik vind de D800 heel aantrekkelijk, maar vroeg mij af hoe het eigenlijk zit met de AF? De 4 bps kan ik denk ik wel mee leven aangezien ik mijn D300s op 4bps heb gezet en het daarmee wel lukt...
    Van de D300s ben ik best wel tevreden, haal ik heel scherpe foto's mee en dergelijke maar ik zou graag wat meer fotokwaliteit hebben..

    Ik weet dat er sinds kort ook een D810 uit is, maar spijtig genoeg is het budget niet echt aangepast voor dergelijke aankoop... Dus vraag ik mij af of een D800 volgens jullie zou voldoen..?



    Vroeg mij daarbij ook af wat de mensen hun ervaring is met de batterijen van de D800? Ik heb ergens gelezen dat per lading een 900 foto's zouden kunnen gemaakt worden, dit lijkt mij weinig? (tov de D300s - Heb het eigenlijk nooit echt bekeken).

    Alvast bedankt voor de reacties!!
    Vreemd dat hier nog geen antwoord op gekomen is. Het moet zijn dat BD ongeveer aan het leeglopen is
    On topic: je wil meer "fotokwaliteit". In de praktijk kun je met de D800/E heel grote prints maken, uit eigen ervaring A0 en nog haarscherp. Als het dat is wat je bedoelt met fotokwaliteit , dan is de D800 jouw camera. Ook ISO is beduidend beter dan op je D300. Je zal in eerste instantie echt wel heel aangenaam verrast worden door de mogelijkheden en kwaliteiten, het is een dijk van een camera.
    Je mag wel zorgen voor een krachtige computer, en ook flink wat schijfruimte.
    De D810 verschilt niet veel van een D810. Binnen een aantal jaren zal het ook niet veel schelen in de wederverkoop, niet veel mensen die nu een tweedehands D2X overwegen, struikelen erover dat het een D2X is en geen D2Xs bv.
    Nog nooit een probleem gehad met het batterijleven, hou altijd een extra batterij klaar in je broekzak of schaf een portretgrip aan waarin er zo een zit. Ben al vaak ganse dagen op pad geweest met de D800 en als je 's morgens twee volle batterijen mee hebt moet het lukken.


    Walter

    P.S.: Er zijn er ook voortdurend te koop, wat nog budgetvriendelijker is : http://forum.belgiumdigital.com/f11/...es-488869.html
    Last edited by Phororhacos; 7 juli 2014, 16:30. Reden: Toegevoegde link
    D850

    Comment


    • #3
      Re: Van D300s naar...

      Bedankt voor de reactie !
      Ik denk dat de meeste mensen hier redeneren dat als je een dergelijke camera koopt, je toch al bekend zou moeten zijn met wat de mogelijkheden van camera's zijn... Maar voor mij blijft het een hele investering, en zeker ben ik nooit... (Ik ken weinig van fotografie, ik kan momenteel geen avondlessen en dergelijke volgen, dus leer ik elke dag bij...).

      Een pc en dergelijke is geen probleem, die steek ik zelf ineen dus dat zit wel goed :P...

      Maar ik vraag mij vooral af of ik qua Autofocus niet teleurgesteld zal zijn? Het klinkt misschien heel dom aangezien de D300s nieuw zowat een vierde minder kostte,.. Maar de D300s is een echte actiecamera, tov de D800, die eigenlijk vooral bedoeld is om portret, trouw, landschappen,... mee te fotograferen. (Daarom ook de release van de D810...). Naar beelden/seconde weet ik dat het sowieso (op FX) naar 4bps gaat, maar is de AF beter/even goed/slechter dan de D300s?
      Slechter zou mij persoonlijk verwonderen aangezien het model heel wat nieuwer, FX (ipv DX) is, toch wel een versie beter,...? Maar daar is die onzekerheid weer ..




      Daarnaast heb ik nog minder verstand van objectieven, wat is een goeie FX lens (groothoek...?). Ik denk persoonlijk aan de 18-35 3.5-4.5G ...?
      (Ik heb nu: 18-200 3.5-5.6, 70-200 2.8 en TC-17(Converter 1.7x) )

      Bedankt voor de reactie!

      >> Okkazie koop ik liever niet aangezien je uiteindelijk nooit weet wat ze meegemaakt hebben.. Ik draag persoonlijk enorm veel zorg voor mijn camera, maar als ik sommige fotografen zie passeren op rally's....

      Comment


      • #4
        Re: Van D300s naar...

        Oorspronkelijk geplaatst door czenda1906 Bekijk bericht
        Bedankt voor de reactie !
        Ik denk dat de meeste mensen hier redeneren dat als je een dergelijke camera koopt, je toch al bekend zou moeten zijn met wat de mogelijkheden van camera's zijn... Maar voor mij blijft het een hele investering, en zeker ben ik nooit... (Ik ken weinig van fotografie, ik kan momenteel geen avondlessen en dergelijke volgen, dus leer ik elke dag bij...).

        Een pc en dergelijke is geen probleem, die steek ik zelf ineen dus dat zit wel goed :P...

        Maar ik vraag mij vooral af of ik qua Autofocus niet teleurgesteld zal zijn? Het klinkt misschien heel dom aangezien de D300s nieuw zowat een vierde minder kostte,.. Maar de D300s is een echte actiecamera, tov de D800, die eigenlijk vooral bedoeld is om portret, trouw, landschappen,... mee te fotograferen. (Daarom ook de release van de D810...). Naar beelden/seconde weet ik dat het sowieso (op FX) naar 4bps gaat, maar is de AF beter/even goed/slechter dan de D300s?
        Slechter zou mij persoonlijk verwonderen aangezien het model heel wat nieuwer, FX (ipv DX) is, toch wel een versie beter,...? Maar daar is die onzekerheid weer ..




        Daarnaast heb ik nog minder verstand van objectieven, wat is een goeie FX lens (groothoek...?). Ik denk persoonlijk aan de 18-35 3.5-4.5G ...?
        (Ik heb nu: 18-200 3.5-5.6, 70-200 2.8 en TC-17(Converter 1.7x) )

        Bedankt voor de reactie!

        >> Okkazie koop ik liever niet aangezien je uiteindelijk nooit weet wat ze meegemaakt hebben.. Ik draag persoonlijk enorm veel zorg voor mijn camera, maar als ik sommige fotografen zie passeren op rally's....


        Ik zou zeggen de AF is minstens even goed als op de D300, die ik zelf ook gehad heb. Beetje beter instelbaar nog, ( http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d800-d800e/15 ), een betere groothoek is de 16-35 VR. Erg goed is ook de 14-24 f2.8 die ik zelf heb. Heeft wel als nadeel dat hij zwaar is en dat de frontlens erg kwetsbaar is. Als je nu een 18-200 hebt, dan kan het dat je de behoefte hebt om op reis hetzelfde lensbereik te hebben. In dat geval kan ik je de 28-300 aanraden. Een stuk steviger dan zijn dx tegenhanger en verrassend scherp voor een megazoom; als die 70-200 een VRI is, dan zal je op een D800 wel een verschil merken met de VRII denk ik. Tenminste dat is wat ik in verschillende reviews gelezen heb en gehoord van gebruikers ( scherper en minder randonscherpte bij de VRII )

        Walter
        D850

        Comment


        • #5
          Re: Van D300s naar...

          Die link stelt mij inderdaad wel gerust als het op AF aankomt, de D800 was eigenlijk al gereserveerd, maar nu dus ook met zekerheid opgehaald !

          Aangezien ik mijn D300s hou en een 18-200 lens heb, is het misschien verstandiger om niet voor de 28-300 te gaan (financieel gezien ...), eigenlijk had ik geen maximum bedrag opgenoemd, liefst onder de 400 euro, maar dat is best wel weinig vrees ik... Ik zou ze vooral gebruiken (in combinatie met mijn D300s met de 18-200), op reizen, feesten, service (pitstops) op rally,... Tot nu toe heb ik nog geen Tamron/Sigma lenzen gekocht, maar voor het budget dat ik heb denk ik dat dit het wel zal worden...?

          De reden waarom ik echt nog een nieuwe lens wil is omdat ik volgende week vertrek op reis richting Nieuw-Zeeland, en dit allicht maar 1 keer zal doen in mijn leven... Dus zou het graag goed kunnen vastleggen ..


          Wat de 70-200 betreft, is een VRII, de 18-200 is VRI.

          Bedankt voor de reactie!

          Comment


          • #6
            Re: Van D300s naar...

            Als je objectieven van BV Sigma let erop dat het een DG versie is

            Comment


            • #7
              Re: Van D300s naar...

              Oorspronkelijk geplaatst door czenda1906 Bekijk bericht
              Hey,

              ik ben op zoek naar een nieuwe camera, ik neem vooral foto's van rally's en daardoor heb ik dus wel enige snelheid nodig (AF,bps,..). Ik vind de D800 heel aantrekkelijk, maar vroeg mij af hoe het eigenlijk zit met de AF? De 4 bps kan ik denk ik wel mee leven aangezien ik mijn D300s op 4bps heb gezet en het daarmee wel lukt...
              Van de D300s ben ik best wel tevreden, haal ik heel scherpe foto's mee en dergelijke maar ik zou graag wat meer fotokwaliteit hebben..

              Ik weet dat er sinds kort ook een D810 uit is, maar spijtig genoeg is het budget niet echt aangepast voor dergelijke aankoop... Dus vraag ik mij af of een D800 volgens jullie zou voldoen..?



              Vroeg mij daarbij ook af wat de mensen hun ervaring is met de batterijen van de D800? Ik heb ergens gelezen dat per lading een 900 foto's zouden kunnen gemaakt worden, dit lijkt mij weinig? (tov de D300s - Heb het eigenlijk nooit echt bekeken).

              Alvast bedankt voor de reacties!!
              Ik zie niet in wat een D800/810 meer fotokwaliteit zou geven als je dezelfde lenzen zou verder gebruiken dan je nu hebt
              enkel een hogere resolutie die je voor 90% nooit zult gebruiken
              voor afdrukken tot A2 voldoet een 12mpix ruimschoots
              een mtb team heeft ooit voor hun (party) tent de zijkant ervan een van mijn foto's gebruikt die gemaakt was met een D200
              aangezien je zo'n foto nooit met uw neus erop gaat bekijken was het resultaat meer dan bevredigend

              Comment


              • #8
                Re: Van D300s naar...

                Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
                Ik zie niet in wat een D800/810 meer fotokwaliteit zou geven als je dezelfde lenzen zou verder gebruiken dan je nu hebt
                enkel een hogere resolutie die je voor 90% nooit zult gebruiken
                voor afdrukken tot A2 voldoet een 12mpix ruimschoots
                een mtb team heeft ooit voor hun (party) tent de zijkant ervan een van mijn foto's gebruikt die gemaakt was met een D200
                aangezien je zo'n foto nooit met uw neus erop gaat bekijken was het resultaat meer dan bevredigend
                +1 ik heb foto's gemaakt met een iPhone op 80x120 cm laten printen de enige opmerkingen die ik ontvang van kennissen (dezelfde mensen die aan mij komen vragen wat voor camera ze moeten kopen) is: "Wat een prachtige foto dat is vast met een hele dure camera gemaakt", niet dus. Kijkafstand is de verantwoordelijke hiervoor en papier is vergefelijk omdat er licht op moet vallen en dus van complete duisternis uitgaat; anders dan een monitor die licht uistraalt en dus van witlicht uitgaat. Daarbij ligt het aan de kwaliteit van het papier of je soepele gradaties ziet en fatsoenlijke scherpte. Daarbij is de contastomvang toch maar 5 tot 7 stops; dat maakt geen verschil of dat het een foto is van hasselblad is of een iPhone. Duur kwalitatief goed papier loont meer dan een dure camera... Daarbij zit je bij een monitor er veel dichter op en zoom je in op een foto; dat is hetzelfde als uit die 80x120 cm afdruk een vierkantje knippen van 10x10 cm groot.

                Comment


                • #9
                  Re: Van D300s naar...

                  Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
                  Ik zie niet in wat een D800/810 meer fotokwaliteit zou geven als je dezelfde lenzen zou verder gebruiken dan je nu hebt
                  enkel een hogere resolutie die je voor 90% nooit zult gebruiken
                  voor afdrukken tot A2 voldoet een 12mpix ruimschoots
                  een mtb team heeft ooit voor hun (party) tent de zijkant ervan een van mijn foto's gebruikt die gemaakt was met een D200
                  aangezien je zo'n foto nooit met uw neus erop gaat bekijken was het resultaat meer dan bevredigend
                  Niet akkoord, D800/800E/810 heeft ook een groter dynamisch bereik dan de T.S. zijn D300, voor zoiets moet je niet met je neus op een reuzegrote print gaan hangen, dat zie je al op het LCD schermpje van je camera. En dat 12MP ruimschoots volstaat voor een A2 afdruk? Sorry, dat kan ik niet beamen. A2 is nog geen reuzegrote poster, als ik A2 foto's zie hangen op een expositie wil ik daar soms wel eens met mijn neus tegen hangen, om de hele fijne details te zien. Hoe meer textuur het printpapier heeft, hoe vergeeflijker naar details toe. Op high gloss echter haal ik een 12 megapixel foto op A2 eruit hoor: net wat minder scherp, al werd ze genomen met het beste glas.

                  Walter
                  D850

                  Comment


                  • #10
                    Re: Van D300s naar...

                    Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                    Niet akkoord, D800/800E/810 heeft ook een groter dynamisch bereik dan de T.S. zijn D300, voor zoiets moet je niet met je neus op een reuzegrote print gaan hangen, dat zie je al op het LCD schermpje van je camera. En dat 12MP ruimschoots volstaat voor een A2 afdruk? Sorry, dat kan ik niet beamen. A2 is nog geen reuzegrote poster, als ik A2 foto's zie hangen op een expositie wil ik daar soms wel eens met mijn neus tegen hangen, om de hele fijne details te zien. Hoe meer textuur het printpapier heeft, hoe vergeeflijker naar details toe. Op high gloss echter haal ik een 12 megapixel foto op A2 eruit hoor: net wat minder scherp, al werd ze genomen met het beste glas.


                    Walter
                    en daar ben ik het dan weeral totaal niet mee eens
                    als je een foto degelijk maakt en daarna goed nabewerkt dan ga je het verschil tussen een 12mpix en een 24mpix niet zien op een A2 foto

                    Comment

                    Working...
                    X