Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 55-200mm DC of 70-300 mm APO MACRO S2

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 55-200mm DC of 70-300 mm APO MACRO S2

    Hoi.

    Ik heb sinds kort een D70 met kit 18-70 kit lens.
    Nu wil ik me een tele lens aanschaffen en twijfel tussen
    de Sigma 70-300mm APO MACRO S2 4-5.6 voor 246 €
    en Sigma 55-200mm DC 4-5.6 voor 195 €

    Welke raden jullie mij aan. Zijn ze vergelijkbaar of springt er één van de 2 uit?
    Van de Sigma 70-300mm heb ik hier al veel over gelezen maar van de sigma 55-200mm heb ik nog niets gehoord.
    Deze laatste zou speciaal voor digitale reflexen zijn? Wat wil dat zeggen? Dat de andere (70-300) er niet goed bij/op zou passen???
    Nikon D70 Kit

  • #2
    Van deze 2 zou ik ongetwijfeld voor de 70-300 II gaan!!

    De 55-200 is absoluut geen slechte lens, maar de 70-300 II overtreft die toch wel duidelijk.
    Hier http://forum.belgiumdigital.com/topic.asp?TOPIC_ID=51885 vind je wat testjes van de 70-300 van een mede-BD-er...

    De 55-200 is idd voor digitale camera's gemaakt. Het grote verschil zit 'em hierin dat de beeldcirkel kleiner gemaakt is, die is aangepast aan de grootte van de sensor. Gewone 35mm lenzen hebben een grotere beeldcirkel, maar de DSLR's met een cropfactor (D70, 300D, D100, 10D, 1D II, Sigma SD10 en hun voorgangers) gebruiken daar meer een deel van.
    Een lens gemaakt voor een analoge SLR werkt op alle DSLR's (met de gelijke vatting natuurlijk ), een lens geoptimaliseerd voor digitaal werkt ENKEL op digitale SLR's met een cropfactor!
    Ben je van plan om naar een DSLR over te stappen met een kleinere of geen cropfactor, dan wijk je beter niet uit naar lenzen aangepast aan digitaal (of je moet ze later dan toch weer verkopen...
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

    Comment


    • #3
      Dan komt bij mij de vraag op of de kitlens dij be de D70 meegeleverd is (namelijk de DX 18-70 mm)ook zo'n een lens is die geoptimaliseerd is voor digitaal en ENKEL werkt op digitale SLR's met een cropfactor!


      Dus als ik het goed begrijp zal er minder op de foto staan als die lens (70-300) met een digitale SLR (met cropfactor) getrokken wordt
      als indien er met een analoge SLR getrokken wordt???

      Geldt dit dat dan ook voor de kitlens?

      Dit is toch wel schrikken
      Nikon D70 Kit

      Comment


      • #4
        Deze geeft wat meer info over de lens http://www.europe-nikon.com/details.aspx?countryid=20&languageid=22&prodId=907 &catId=117

        Nu weet ik niet zeker of die enkel bruikbaar is op een DSLR met cropfactor, maar daar zal een "Nikonian" wel op kunnen antwoorden...

        Die cropfactor wil gewoon zeggen dat de sensor van een DSLR kleiner is dan een film van een analoge SLR. Ergens op BD staat nog een mooie uitleg met tekeningen hoe dat in z'n werk gaat.
        Het resultaat van de cropfactor is dat je de branpuntsafstanden van de lens moet vermenigvuldigen met de cropfactor van de camera (Bij Nikon 1.5, bij Canon 1.6, 1.3 of 1, bij Olympus 2) om een vergelijking te kunnen maken van dezelfde foto van dezelfde plaats en met dezelfde brandpuntsafstand tussen een analoge en een digitale foto.
        In jouw geval betekent dat de 70-300 een 105-450mm lens wordt in vergelijking met het 35mm-formaat.
        De brandpuntsafstanden op de lens komen dan wel overeen met de fysische werkelijkheid, vandaar dat je de kitlens ook moet vermenigvuldigen met de cropfactor om het 35mm-equivalent te krijgen.

        Vandaar dat er dikwijls gesteld wordt dat DSLR's met vropfactor heel interessant (of goedkoper) zijn voor mensen die graag telefoto's maken, maar veel minder (of duurder ) worden voor mensen die graag brede landschapsfoto's maken...
        Canon 10D, glass, flashes & extra's
        Fuji S602Z & extra's
        www.CooMa.be BD0176BE

        Comment


        • #5
          Bedankt.

          Dit is heel klaar en duidelijk omschreven.
          Ik denk dat ik dan ga voor de 70-300mm.

          Ps. Die 55-200mm die speciaal gemaakt is voor DSLR dmv een kleinere aangepaste beeldcirkel blijft die dan wel de 55-200 mm waarde hebben?

          Of geldt hier dan ook nog de cropfactor van 1.5?
          Nikon D70 Kit

          Comment


          • #6
            De 18-70 kit lens van de D70 is enkel goed voor digitale SLR's. Kan dus niet gebruikt worden op analoge.

            Groeten,

            Sim
            natwork.be

            Comment


            • #7
              Ik heb mij de tamron AF 70-300/4.0-5.6 NEW macro 1:2 ø 62mm aangeschaft voor 159eurokes. Zeer tevreden over. Vertrek hiermee op verlof, dus foto's volgen nog.

              Groeten, Hans
              Nikon D70 & kitlens, Tamron 70 - 300

              <hansvdz>

              Comment

              Working...
              X