Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ni-MH AAA batterijen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ni-MH AAA batterijen

    Ik bezit twee TwinTalkers walkie talkies waarvan bij eentje de voeding de geest heeft gegeven.
    De voeding bestaat uit vier aan elkaar gesoldeerde merkloze AAA batterijtjes die met krimpfolie bij mekaar worden gehouden. Er zit ook nog een weerstandje tussen gesoldeerd. Het etiket op de "batterypack" vermeld Ni-MH AAA 600mA 4.8 V
    Ik dacht een nieuw setje te kopen maar die dingen kosten 25 €
    Er zijn voldoende contactpuntjes in de walkie voor afzonderlijke AAA-tjes te steken. Omdat ik na enkele nare ervaringen met verschillende merken enkel nog eneloops wil dacht ik mij een paar setjes te kopen en die op te laden via mijn Powerex. De eneloops vermelden min. 750 mA dus ik vermoed dat dat geen kwaad kan. Een setje van 4 eneloops kost slechts 7,95 € (en uit ervaring weet ik dat die onverwoestbaar zijn).
    De vraag waar ik mee zit : kan er een probleem optreden door de walkies nog op te laden via hun laadstation ? Op de 'originele' batterypack zit er namelijk nog die weerstand tussen.
    Alvast bedankt voor jullie verhelderende antwoorden.

    Tjerri

  • #2
    Re: Ni-MH AAA batterijen

    Vervang de originele batterijen, die met krimpfolie rond en een weerstandje tussen, gewoon door vier individuele batterijen, kan absoluut geen kwaad hoor.
    Wij doen dit ook al enkele jaren met onze TwinTalker walkies die wij gebruiken tijdens ons wereldfestival.
    "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
    Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

    Comment


    • #3
      Re: Ni-MH AAA batterijen

      Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
      Vervang de originele batterijen, die met krimpfolie rond en een weerstandje tussen, gewoon door vier individuele batterijen, kan absoluut geen kwaad hoor.
      Wij doen dit ook al enkele jaren met onze TwinTalker walkies die wij gebruiken tijdens ons wereldfestival.
      Dacht ik ook al maar kan je ze dan zonder risico nog aan het oplaadstation hangen ?

      Tjerri

      Comment


      • #4
        Re: Ni-MH AAA batterijen

        Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
        Dacht ik ook al maar kan je ze dan zonder risico nog aan het oplaadstation hangen ?

        Tjerri
        Geen idee, ik laadt ze meestal op met een Powerex lader en niet d.m.v. het TwinTalker laadstation.

        Als optie kan je ook wegwerpbatterijen gebruiken indien je niet over een lader voor Ni-MH batterijen beschikt.
        "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
        Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

        Comment


        • #5
          Re: Ni-MH AAA batterijen

          Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
          Geen idee, ik laadt ze meestal op met een Powerex lader en niet d.m.v. het TwinTalker laadstation.

          Als optie kan je ook wegwerpbatterijen gebruiken indien je niet over een lader voor Ni-MH batterijen beschikt.
          Once you go Powerex you never go bex (ik kon het niet laten)

          Tjerri

          Comment


          • #6
            Re: Ni-MH AAA batterijen

            Ben je er zeker van dat het een weerstand is die tussen de accu's is gesoldeerd?
            Gewoonlijk wordt een voorschakelweerstand om de laadstroom te beperken op een andere plaats in serie gezet met het accu pack, want als dat in de accu zelf zit, dan zorgt dat voor een grotere interne weerstand van de accu (de weerstand zit in serie tijdens het laden en ontladen, dat is nooit de bedoeling).
            Het kan ook een soort zekering zijn, accu's kunnen bij kortsluiting een vrij grote stroomsterkte leveren, en als het echt mis loopt dan kunnen ze zelfs brand veroorzaken.
            Dat kan een reden zijn om een beveiliging in het accu pack te steken.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Ni-MH AAA batterijen

              Waarschijnlijk is dat geen weerstandje, maar een warmte beveiling http://www.allekabels.nl/category/71...ekeringen.html

              Je kan gerust je batterijen opladen met bijhorende lader, maar voor alle veiligheid toch eens voelen hoe warm de batterijen worden.

              Comment


              • #8
                Re: Ni-MH AAA batterijen

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Waarschijnlijk is dat geen weerstandje, maar een warmte beveiling http://www.allekabels.nl/category/71...ekeringen.html

                Je kan gerust je batterijen opladen met bijhorende lader, maar voor alle veiligheid toch eens voelen hoe warm de batterijen worden.
                Kan ik uit ervaring nu al meegeven; de batterijen worden héél warm. Heb ze dan ook meteen uit de TwinTalker gehaald
                en na afkoelen verder opgeladen met een Powerex lader.
                "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                Comment


                • #9
                  Re: Ni-MH AAA batterijen

                  Zo 1 2 3 is er geen probleem bij het plaatsen van vervangende Ni_MH cellen, het probleem is het opladen.
                  Daar spelen celspanning en laadstroom een zeer grote rol in de levensduur.
                  De ervaring hier is dat de gekende combo van eneloops met de maha lader top is maar indien je gaat laden op een ander manier zijn die uitkomsten anders.

                  Als voorbeeld neem ik mijn DECT "centrale" van siemens hier in huis, daar hebben wij een paar "lopers" bij die overal in huis staan op een laadstation.
                  Toen ik de origineel bijgeleverde AAA cellen gebruikte waren er geen problemen en die cellen hebben het wel een paar jaar volgehouden.
                  Na verloop van tijd verloor 1 van de "lopers" zijn capaciteit en kon ik at max er nog 5 minuten mee bellen.
                  Toen heb ik besloten om van alle "lopers" de cellen te vervangen door eneloops AAA.
                  Dat is me een zeer koude douche geworden. Na pakweg 3 maand waren alle cellen dood en niet meer behandelbaar met een maha lader.
                  Blijkbaar had de siemens lader de eneloops dus overladen.

                  Nu heb ik er GP (de gewone) in gezet en voorlopig (ik hou hout vast ) werken ze nog allemaal en zijn we al meer dan een half jaar verder.

                  Moraal van het verhaal: Zelfs de beste cellen kan je niet vertrouwen in een andere lader. Het is eerder een kwestie van geluk te hebben dat de celspanning past.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ni-MH AAA batterijen

                    Ik heb hier een draadbare "Gigaset" telefoon, daar zitten al een paar jaar Top Craft accu's in, en die blijven wel goed werken.
                    Normaalgezien heeft elke nimh-accu dezelfde maximale laadspanning, maar in sommige toestellen wordt de laadstroom nooit echt uitgeschakeld, en het is best mogelijk dat de ene accu daar beter tegen kan dan de andere.
                    Het is dus het goedkope laadcircuit dat voor problemen zorgt, daardoor blijven de accu's continu te warm en zijn ze sneller versleten.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ni-MH AAA batterijen

                      Ik dacht dat GP zelfs oplaadbare NiMH batterijen heeft die specifiek bedoelt zijn voor gebruik in Dect telefoons (link).
                      Het moet toch zijn dat die laders op een andere manier werken dan "echte" laders.
                      Groeten,

                      Polleke

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ni-MH AAA batterijen

                        Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                        Ik dacht dat GP zelfs oplaadbare NiMH batterijen heeft die specifiek bedoelt zijn voor gebruik in Dect telefoons (link).
                        Het moet toch zijn dat die laders op een andere manier werken dan "echte" laders.
                        Dat klopt, ik heb bij wijze van test ooit eens een handset met die specifieke batterijen (maar mogelijk van een ander merk) voorzien en die gaan 2 a 3 keer zo lang mee als de niet-specifieke evenknie maar zijn ook wel erg duur.

                        Of de lader anders werkt durf ik niet te zeggen maar bij het gebruik als handset worden de batterijen heel vaak een klein beetje opgeladen en ontladen.
                        Dat is bij ander gebruik vaak niet zo, dan maak je de batterijen zo goed als leeg en laad je ze op en gebeurt het laden/ontladen minder frequent.
                        Last edited by heaucheneaudt; 5 juli 2014, 11:30.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ni-MH AAA batterijen

                          Alles heeft te maken met de inwendige weerstand van die batterijen en de laadspanning en stroom die dat ladertje levert,
                          en niets met dat eventuele weerstandje of wat het mag zijn.

                          De inwendige weerstand van Eneloops is zo klein, dat deze inderdaad warmer worden bij ongecontroleerd laden met van die rommel ladertjes.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ni-MH AAA batterijen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Ben je er zeker van dat het een weerstand is die tussen de accu's is gesoldeerd?
                            Gewoonlijk wordt een voorschakelweerstand om de laadstroom te beperken op een andere plaats in serie gezet met het accu pack, want als dat in de accu zelf zit, dan zorgt dat voor een grotere interne weerstand van de accu (de weerstand zit in serie tijdens het laden en ontladen, dat is nooit de bedoeling).
                            Het kan ook een soort zekering zijn, accu's kunnen bij kortsluiting een vrij grote stroomsterkte leveren, en als het echt mis loopt dan kunnen ze zelfs brand veroorzaken.
                            Dat kan een reden zijn om een beveiliging in het accu pack te steken.
                            Mja, voor zover ik kan zien is het een weerstand. Bruin met één zilveren ringetje. De weerstand zit niet tussen de afzonderlijke batterijen. Hij zit vastgesoldeerd aan enerzijds een metalen plaatje dat geïsoleerd is en gewoon tussen de verpakking is ingesloten en anderzijds aan de positieve pool. Aan de negatieve pool zit hetzelfde plaatje vast maar hier zit dan weer geen weerstand tussen.

                            Tjerri

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ni-MH AAA batterijen

                              Weerstanden hebben een kleurcode met meer ringen, een diode heeft één ring.
                              Als er een diode in serie staat, dan is het onmogelijk om de accu's te laden én te ontladen via dezelfde aansluitingen.
                              Maar het kan ook een zenerdiode zijn die de maximale spanning bepaalt, dan zit die over de + en - van het hele pakket.
                              Dat is dan wel een erg simpele manier om de laadspanning te beperken.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X