Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk filter heb ik nodig.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welk filter heb ik nodig.

    Over 2 maandjes gaan wij op vakantie in Canada.
    Om met goede fotos thuis te komen zou ik graag willen weten met welk filter ik de kleuren wat helderder kan krijgen...
    Ik bedoel dan dat bij een helder blauwe lucht de lucht op de foto ook blauw is en niet zoals zo vaak helemaal wit of zelfs grijs...
    Ik dacht aan een polarisatie filter, maar dat is eigenlijk toch voor de spiegelingen ed ??
    Ik heb ook ooit eens gehoord van een neutraal filter of een densiteit filter kan dat ??
    vergeef me aub, in filters ben ik helemaal niet thuis...

    Wie kan me wat uitleg geven over de benodigde filters ?
    Canon 60D / Sigma ex 150mm 2.8 macro / Canon 28-105 F4 / Bigma 50-500 / Lowepro Minitrekker /

  • #2
    Tip: polaririsatiefilter. Zeker goed te gebruiken als de frontlens niet meedraait.

    ColinD70
    Nikon D70 + F100/Sigma 18-35mm F3.5-4.5D Aspherical + 70-210mm F3.5-4.5D Apo Macro + 18-125mm F 3.5- 5.6/Nikkor AF 35-135mm f3.5-4.5/Nikkor AF-S ED 80-200mm f2.8D/Speedlight SB800/Metz 45 CT-1/Asahi Pentax Spotmatic F + 28,50,135 en 200 mm lenzen

    Comment


    • #3
      gewoon achteraf wat bewerken in PS ? ....
      http://www.dullaert.net

      Comment


      • #4
        Mauske, die weerspiegelingen waar jij over praat dat zijn niet alleen de weerspiegelingen op het water, op glas e.d. maar op alles wat je omgeeft. Mensen denken dikwijls dat een pol-filter de kleuren beter weergeeft, maar eigelijk is de oorzaak van die betere kleurweergave het feit dat alle weerspiegelingen worden weggenomen. Laat ons nu even gras als voorbeeld nemen : een groot aantal grassprietjes in een grasperk zal steeds zo gericht staan dat ze een deel van het zonlicht terugkaaten naar jou, deze grassprietjes die nu als spiegeltjes fungeren, zullen in dit geval niet mooi groen meer zijn maar eerder wit tot witgroen, de kleur van het teruggekaatste licht. Daardoor zal het grasperk in bepaalde omstandigheden niet mooi groen meer zijn maar eerder vaalgroen. Door te polariseren neem je deze weerspiegeling weg zodanig dat het gras weer zijn natuurlijke kleur toont. Dit geld voor alles in onze omgeving dat licht kan weerkaatsen, dus bij landschapsfotografie is dit filter zeer belangrijk.
        Zelfs de lucht word blauwer omdat je de weerspiegeling van zonlicht op de lucht wegneemt, lucht bevat immers veel stofdeeltjes en vocht dewelke dus ook veel licht weerkaatsen.
        Neem dus gerust een polletje mee naar Canada.
        fredje

        Comment


        • #5
          Houd er wel rekening mee dat een polarisatiefilter, precies door het wegfilteren van het licht dat schuin invalt of afgebogen wordt, een tweetal stops aan licht kan kosten...

          Comment

          Working...
          X