Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

oudere merk flitsers of nieuwe goedkope.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • oudere merk flitsers of nieuwe goedkope.

    Ik vraag me af waar ik op moet letten als ik een flitsset koop.

    Bijvoorbeeld oudere modellen bowens espirit waarin zijn ze beter dan linkstar of jinbei.

    2dehands zijn die net zo duur en soms duurder dan nieuwe chinese spul.

    Ik weet dat het afhankelijk is van welke model, maar wat zouden de overwegingen zijn als je zoiets wilt kopen. Hoor zowel goede als slechte verhalen over goedkope modellen, vandaar neig ik naar de bekende merken maar binnen mijn budget zijn ze wel een aantal jaren oud.


    Ik wil een of 2 bowens 500 watt kopen en mogelijk een 1000 watt voor ongeveer 200 euro per stuk.

    Voor hetzelfde geld zou ik ook voor nieuwe chinese spul kunnen gaan ( geen 1000 watt dan maar die is vermoed ik alleen goed om tegen zon e gaan vechten lol )

    Ik ben vastberaden om belichting goed te leren en wil een en het andere aanschaffen.

    Ik wil flitskoppen met wat lichtvormers ( stripsoftboxen met grid etc...)

    Elk vorm van advies of eigen ervaringen zijn welkom.

    Wat ik wil doen is een aantal model shoots en wil de optie hebben om het ook op locatie te doen, vandaar de wat grote vermogen waarvoor ik wil gaan en denk als je het vermogen tot 1/16 terug kan schroeven dat je dezelfde flitsers ook binnen beperkte ruimtes binnen kunt gebruiken toch?

    Alvast bedankt

  • #2
    Re: oudere merk flissers of nieuwe goedkope.

    Bouwkwaliteit. Flitsduur die korter is.
    Kijk ook welke vatting de flitskop heeft. Veel zijn met een bowens vatting, maar niet allemaal.

    1/16 met een 500ws flits...is nog relatief veel licht.
    Op locatie....met stopcontacten?
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: oudere merk flissers of nieuwe goedkope.

      Vraag is ook HOE oud zijn de oude flitsers.....

      Wij hebben bij ons in de club een oudere flitsinstallatie van Bowens. Nu hebben we er een nieuwere bijgekocht van Illustar.
      Het licht van deze nieuwe flitsset is kouder van kleur dan die oude set.

      Het licht van die oude bowens is warmer van kleur door het vergelen van de softboxen en andere materialen in de flitsers.

      Je moet dus opletten met die oudere flitsers, als ze bvb 20jaar of meer zijn kan het zijn dat het licht begint te verkleuren. Ook de prijs van bvb een flitsbuis van die merken kan meer kosten dan een ganse flits in die chinese merken.

      Als je ziet wat zo een set nog kost, zou ik gaan voor een nieuwe set.

      Comment


      • #4
        Re: oudere merk flissers of nieuwe goedkope.

        goedkopere flitsers hebben na enkele jaren geen onderdelen meer als er iets stuk gaat.
        goedkopere flitsers zijn veelal niet aan te passen. Wat je hebt dat is het.
        goedkopere flitsers kunnen voldoen als je ze in een kleine studio - zolder, hebt staan waar er nooit tegen aangelopen wordt en waar ze op dezelfde plek kunnen blijven staan. Deze goedkope flitsers kunnen niet goed tegen verhuizen, en er buiten op locatie mee werken veroorzaakt slijtage.
        Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

        Comment


        • #5
          Re: oudere merk flissers of nieuwe goedkope.

          Toch maar even een ervaring van een gebruiker van een set van 3 x 180W Jinbei flitsers. Dat is denk ik zowat de goedkoopste set die je kan krijgen:

          - Vermogen is genoeg voor één ŕ twee personen. Groepen lukt zeker niet.
          - Meegeleverde softboxen zijn klein, maar doenbaar voor die ene of twee personen, maar ik zet vaakwel de twee flitsers aan één kant, de ene boven de andere en eentje voor de achtergrond.
          Zoals al aangehaald hierboven: bouwkwaliteit is pure plastic en de statieven zijn nogal licht, maar het is allemaal doenbaar als je geen zware gebruiker bent.

          Als je je dus echt wil toeleggen op studiofotografie, dan zou ik toch maar naar kwaliteit kijken. Als je, zoals ik, eerst eens wil zien of het iets voor je is, dan kun je met het bovenstaande beginnen. Al denk ik dat je met één goeie flitsers nog beter af bent dan ik met mijn drie Chinese flitsers.
          Mijn setje is overigens wel perfect voor productfotografie, en daarvoor gebruik ik het dan ook meestal. Ik denk dat ik voor studiowerk overga naar strobistmateriaal. Ik doe dat niet zoveel, en dan kan ik mijn cameraflitsers gewoon gebruiken.

          Koop dus maar goed materiaal als je modellen gaat fotograferen. Ik weet niet of de duurdere Chinese sets goed zijn of niet, geen ervaring mee.
          ______
          www.vue.photo

          Comment


          • #6
            Re: oudere merk flissers of nieuwe goedkope.

            Bedankt iedereen.

            Ik begin idd een beetje gek te worden van het lezen en zoeken.
            Er zijn veel modellen uitgebracht ik heb tot nu toe naar elinchrom en bowens gekeken. ze zijn niet goedkoop maar een stuk goedkoper dan de nieuwste versies die ik toch te duur vind voor mij.

            Ik ga later mijn bevindingen wel een beetje delen zodat anderen er ook iets aan hebben, ik kan bevestigen dat goedkoop spul een ellende kan zijn om ze uberhaupt vast te zetten en uit elkaar te halen ik heb daar ervaring mee met continuelicht. Flitsers van bijvoorbeeld jinbei zullen hetzelfde hebben.

            Elinchrom el series heeft maar 2 stops controle over lichtopbregst en dat vind ik te weinig ( geen idee nog of de flitsbuizen hetzelfde zijn als de nieuwere models en of dat ze nog verkrijgbaar zijn??? iemand een idee..? Ik heb elinchrom ge-emaild en geen reactie gehad)
            Elinchrom el...R versie hebben 5 stop controle wat toch acceptabel is. Hie is een lijst van modellen en specificaties:http://en.wikipedia.org/wiki/Elinchrom

            Deze beide zijn grijs van kleur. Daarna zijn ze transparant paars geworden en de huidige versie is zwart en idd veel duurder.

            Bowens heeft ook allerlei flitskoppen die bijna dezelfde namen hebben en er anders uitzien
            Last edited by aras; 3 juli 2014, 15:55.

            Comment


            • #7
              Re: oudere merk flissers of nieuwe goedkope.

              Ik ga de goeie raad die ongetwijfeld nog komt meevolgen, want ik zou ook niet weten wat kiezen als ik een goeie set zou willen kopen.
              ______
              www.vue.photo

              Comment


              • #8
                Re: oudere merk flissers of nieuwe goedkope.

                Wat dat chinees plastik spul betreft, daar heb ik toch wel wat twijfels over.
                Zoals hierboven vermeld hebben we in onze clib 2 sets. Een oudere Bowens set en een neiuwe set van Illustar.
                De statieven en de softboxen van die Illustar zijn zeer degelijk gebouwd. De flitsers zien ok.
                Wij hebben de set met 800Ws flitsers met analoge instellingen. Er is ook een 500Ws en een 300Ws versie beschikbaar.
                Voor persoonlijk gebruik lijkt die 500Wsversie ideaal. Alleen vind ik de softboxen nogal groot en niet soepel demonteerbaar. Ze nemen veel plaats in.
                Het gaat om deze set:

                Comment


                • #9
                  Re: oudere merk flissers of nieuwe goedkope.

                  Je hebt er terecht twijfels over hoor. Je kunt er geen professionele studio mee inrichten. Voor mijn occasionele shoots van voornamelijk kinderen gaat het nog wel, maar ik vraag me zelfs af of bijvoorbeeld de kleurtemperatuur altijd hetzelfde is, of het flitsvermogen altijd hetzelfde is waarop je het instelt, en de bouwkwaliteit is zeker niet bedoeld voor intensief gebruik, en al zeker niet voor een fotoclub waar veel verschillende mensen ermee werken.
                  Maar voor de weinige keren dat ik het gebruik valt ermee te werken. Ik heb ook wel al professionele sets gebruikt, en het verschil is er. Het zou maar spijtig zijn, want mijn setje heeft nog geen 300€ gekost.


                  Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                  Wat dat chinees plastik spul betreft, daar heb ik toch wel wat twijfels over.
                  Zoals hierboven vermeld hebben we in onze clib 2 sets. Een oudere Bowens set en een neiuwe set van Illustar.
                  De statieven en de softboxen van die Illustar zijn zeer degelijk gebouwd. De flitsers zien ok.
                  Wij hebben de set met 800Ws flitsers met analoge instellingen. Er is ook een 500Ws en een 300Ws versie beschikbaar.
                  Voor persoonlijk gebruik lijkt die 500Wsversie ideaal. Alleen vind ik de softboxen nogal groot en niet soepel demonteerbaar. Ze nemen veel plaats in.
                  Het gaat om deze set:
                  http://www.studioflash.eu/nl/studiof...-80x120cm.html
                  ______
                  www.vue.photo

                  Comment


                  • #10
                    Re: oudere merk flissers of nieuwe goedkope.

                    Ik heb inmiddels toch 2x 1000 watt/s bowens pro classic gekocht waarvan er een niet werkt en een jinbei pioneer iii 600watt. Ik zal mogelijk meer gaan halen zeker enkele lichtvormers. Zal later foto's toevoegen.

                    Comment

                    Working...
                    X