Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D610 vs. D7100 overweging bij aankoop nieuwe camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D610 vs. D7100 overweging bij aankoop nieuwe camera

    Hallo iedereen,

    Ik wil binnen enkele maanden graag overstappen naar een nieuwe camera en twijfel hierbij tussen de D610 en de D7100.

    Eerst en vooral wat achtergrond; momenteel werk ik met een D80 in combinatie met een 50mm f/1.8 en 18-200mm lens. Ik houd me vooral bezig met straat- en architectuurfotografie maar doe ook af en toe een air show aan. Ook landschappen, de gewone vakantie en familiefoto’s horen erbij. Om die redenen kocht ik 6 jaar geleden met mijn toestel de veelzijdige 18-200mm lens. Vooral voor straatfotografie en foto's op air shows merk ik toch dat mijn D80 boven ISO 400 serieuze ruisproblemen heeft, fotograferen bij weinig licht levert dus foto’s met veel ruis op. Samen met de 10MP die niet vergevingsgezind zijn i.v.m. latere uitsneden + grootformaatafdruk, is het stilaan tijd om de overstap te maken naar een body die mijn huidige noden beter dient.

    Na enig rondzoeken kwam ik al snel uit bij de D610 en D7100. De D610 spreekt mij meer aan door de grotere sensor die betere ruisprestaties en groter dynamisch bereik zou moeten leveren. De D7100 ontbreekt aan een low-pass filter, welke scherpere beelden moet opleveren, maar blijkbaar moiré kan veroorzaken, hiervoor heb ik wat schrik bij architectuurfotografie (ik houd me vooral bezig met patronen te fotograferen). Aan de andere kant beschikt deze over een geavanceerder AF systeem, terwijl de AF punten van de D610 nogal sterk in het midden van het beeld geconcentreerd liggen.

    De discussie zou ook niet compleet zijn zonder de lenzen te bespreken, bij de D610 heb ik namelijk wat nieuw glas nodig. Deze wordt in kit aangeboden met de 24-85mm of 24-120mm lens. Ik heb ook gekeken naar de optie om enkel de body te kopen en te gebruiken samen met de sigma of tamron 24-70 f/2.8 lens. Bij de D7100 zou ik ook dat laatste overwegen, ik wil geen geld meer in DX lenzen investeren in geval van latere overstap naar FX.
    Ook beschikbaar voor FX is de 28-300mm lens, het equivalent van mijn 18-200mm lens. Op internet vind ik uiteenlopende meningen terug, die vooral kritiek leveren op de vervorming van het beeld (maar die kritiek is er ook voor de 24-120mm). Deze interesseert me vooral i.v.m. air show fotografie.

    Concreet is mijn vraag naar jullie;
    - Wat denken jullie over de D610 vs. D7100, is de D610 de meerprijs waard voor betere ruisprestaties? Levert de gecenterde AF geen problemen op?
    - Wat zijn de ervaringen met de Nikon 24-85mm, 24-120mm of de 28-300mm of 24-70mm van sigma of tamron?
    - Is de 24-120mm echt het dubbel van de prijs waard t.o.v. de 24-85mm?
    - Zie ik andere interessante lenzen over het hoofd?

    Alvast bedankt voor jullie adviezen.
    Mvg,
    Wim
    Nikon D610 - Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5 - Nikkor 50mm f/1.8 - Nikkor 80-200mm f/2.8 ED - Nikkor 105mm f/2.8 micro
    500px.com/wimdekoster

  • #2
    Re: Nikon D610 vs. D7100 overweging bij aankoop nieuwe camera

    Moiré kan je ook met software weghalen.
    Met welke iso waarden wil je werken? D7100 is toch wel stuk beter dan D80 en D610 is beter dan D7100 bij hoge iso.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D610 vs. D7100 overweging bij aankoop nieuwe camera

      Ik zou toch graag tot ISO 3200 kunnen gaan zonder me zorgen te moeten maken over de geschiktheid van de foto om op A3+ of A2 formaat af te drukken.
      Nikon D610 - Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5 - Nikkor 50mm f/1.8 - Nikkor 80-200mm f/2.8 ED - Nikkor 105mm f/2.8 micro
      500px.com/wimdekoster

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D610 vs. D7100 overweging bij aankoop nieuwe camera

        Ik zou nog even afwachten tot september. Dan wordt de D7200 voorgesteld. Dat zou " HET " vlaggenschip moeten worden in DX-formaat.
        Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D610 vs. D7100 overweging bij aankoop nieuwe camera

          Hier een vergelijking:
          Blogger is een publicatieprogramma van Google, waarmee je eenvoudig je gedachten met de rest van de wereld kunt delen. Met Blogger kun je makkelijk tekst, foto's en video's op je eigen blog of teamblog posten.
          Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D610 vs. D7100 overweging bij aankoop nieuwe camera

            ik heb een hele tijd met de zelfde twijfel gezeten en uiteindelijk heb ik een 2dehands D700 met batterijgrip op de kop kunnen tikken. Een fullframe voor de prijs van een D7100.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D610 vs. D7100 overweging bij aankoop nieuwe camera

              Ik denk dat jij voor jou eisen niet echt fullframe nodig hebt. ISO 3200 met die D7100 zou echt geen probleem mogen zijn. Ook kan je dan je bestaande lenzen blijven gebruiken.
              Maar zoals HEYLO ookal reeds zei... ik zou ook wachten op die D7200 als het dan toch een centje mag kosten...
              Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

              Comment

              Working...
              X