Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is een 5D nog de moeite of direct voor een 5DII?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Is een 5D nog de moeite of direct voor een 5DII?

    Titel zegt het al. Ik weet een 5D en een 5DII staan. Voor wat ik nu digitaal doe is een 5D waarschijnlijk al goed genoeg (kom van een 300D). Een 5DII is wat meer maar kan ook nog. Hoe is bvb de zoeker van de 5D tov de 5DII? Zijn die bruikbaar voor manueel scherp te stellen?

    Met 1 focus punt heb ik genoeg, ben nu gewoon met 400 iso te werken, meer dan snel genoeg. Met 12 Mp kom ik ook wel toe, moet nu al genoeg verkleinen om het bruikbaar te houden. Heb nog mijn lenzen van de RT dus heb wel al iets liggen om FF te beginnen en te zien of het me bevalt.

  • #2
    Re: Is een 5D nog de moeite of direct voor een 5DII?

    Gezien de eisen die je stelt lijkt een 5D mij prima.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: Is een 5D nog de moeite of direct voor een 5DII?

      Vorig jaar, ik had een 7D en kocht voor een paar honderd Euro een 5D classic. Voor erbij...
      Nou sindsdien ligt de 7D bijna werkloos in de kast en is de 5D het werkpaard.
      Een wereld van verschil.
      Veel meer dynamiek. Vooral in de zomer, buiten met fel zonlicht duidelijk merkbaar.
      Vrijwel nooit meer volgelopen pixels in highlight.
      En qua kleuren hoef ik eigenlijk niets meer bij te werken in raw.
      Direct uit de camera zijn de kleuren al prima. Zelfs naast McBeth kleurenkaart is er weinig verschil.

      Dus .... een absolute aanrader die 5D classic. DOEN

      Groeten,

      Arno
      Canon EOS 5D - Canon EOS 7D - Canon EOS 10D - Canon 24-70 F2.8 L USM - Canon 100 F2.8 L IS USM - Canon 70-200 F4 L USM - Canon 24-105 F4 L IS USM - Canon 50 II F1.8

      Comment


      • #4
        Re: Is een 5D nog de moeite of direct voor een 5DII?

        Gewoon doen...nog steeds een aanrader.

        Comment


        • #5
          Re: Is een 5D nog de moeite of direct voor een 5DII?

          Heb ondertussen nog wat verder gelezen op het net en het display lijkt wel een groot verschil te zijn. Is dat een probleem als je eigenlijk het display niet gebruikt om scherp te stellen/compositie te doen, beoordelen verder dan is het scherp of niet?

          Comment


          • #6
            Re: Is een 5D nog de moeite of direct voor een 5DII?

            Je gebruikt dit display alleen achteraf
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: Is een 5D nog de moeite of direct voor een 5DII?

              Display? Zit dat op de 5D?
              Oh ja... nu zie ik het.... nog "nooit gebruikt" hahahaha
              Zoals Spanjaart zal zegt, soms gebruik je het display achteraf maar meestal alleen voor het wijzigen van instellingen in het menu.
              Scherpstellen kan prima met autofocus of, tijdens nachtfotografie, handmatig op bijvoorbeeld oneindig.
              Pas later op het scherm van je computer tijdens het ontwikkelen van je raw bepaal je of jij de foto voldoende scherp vind. Dat kun je op zo'n klein camera schermpje echt niet zien.

              Groeten,

              Arno
              Canon EOS 5D - Canon EOS 7D - Canon EOS 10D - Canon 24-70 F2.8 L USM - Canon 100 F2.8 L IS USM - Canon 70-200 F4 L USM - Canon 24-105 F4 L IS USM - Canon 50 II F1.8

              Comment


              • #8
                Re: Is een 5D nog de moeite of direct voor een 5DII?

                Ok, bedankt voor de meningen. Denk dat ik maar voor de 5D ga.

                Comment


                • #9
                  Re: Is een 5D nog de moeite of direct voor een 5DII?

                  Ik heb ook een 60d en een 5d mk1 "voor erbij". Ze doen niet echt voor elkaar onder.
                  Wat hierboven gezegd is kan ik beamen, het dynamisch bereik van de 5d is een stuk beter en er zitten in mijn foto's meer details als ze van de 5d afkomen. Voor mij reden om in de 60d te zoeken naar manieren om er meer uit te halen. Tegelijkertijd is de 60d een crop camera en heeft ook zo zijn voordelen. En daarnaast heeft hij live view en een kantelbaar scherm, enorm handig soms!

                  Het display van de 5d is prima om de compositie te beoordelen, maar mist kleurdiepte lijkt het. De display lijkt minder kleuren weer te kunnen geven dan er in de foto's zit. Ik kon een 5d mk2 krijgen voor 1000 euro, maar ik kon toen geen reden vinden om de mk2 te kiezen. Het geld dat ik uitspaarde kon ik voor een 17-40mm L lens gebruiken.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Is een 5D nog de moeite of direct voor een 5DII?

                    De 5D Classic is echt een heel goed toestel, zeker als je zijn leeftijd in acht neemt.
                    Ik heb er ook gedurende 6 jaar één gehad maar heb na heel lang twijfelen (omdat ik de 5D zo goed vond) nu recent toch de stap naar een 5DIII gezet.
                    De 5D heb ik enkele weken geleden via het forum hier verkocht aan een waarschijnlijk heel gelukkige nieuwe eigenaar.

                    Mvg,

                    M.
                    http://markwijnants.zenfolio.com/
                    Canon EOS 5D MarkIII & EOS 7D + EF 50 F1.8 II + EF 16-35L F4 IS USM + EF 24-105L F4 IS USM + EF 100-400L F4.5-5.6 IS USM + GP-E2 GPS Logger + Speedlite 580EX + MacBook Air 13'

                    Comment


                    • #11
                      Re: Is een 5D nog de moeite of direct voor een 5DII?

                      Sommigen hadden wat problemen met het spiegelhuis als ze wat ouder zijn; moest dan vervangen worden. Ik weet er een met ongeveer 2700 klicks voor 600 euro (echt waar dat is zowat nieuwstaat) en zo ziet ie er ook uit. Back-up camera geweest van een beroepsfotograaf. Als je er meer van wil weten stuur me maar een PB.

                      Camera is verder prima; de AF is wat nostalgisch en het schermpje had je net zo goed niet kunnen hebben en zou alleen kunnen dienen om je compositie te beoordelen; maar dat doe je natuurlijk al in de zoeker... Verder prima camera als je rustig en beheerst te werk wil gaan en een degelijk apparaat zoekt. D300s kost tweedehands even veel en levert betere overall prestaties.

                      Comment

                      Working...
                      X