Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rondreis door Zweden/Noorwegen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Rondreis door Zweden/Noorwegen

    Hoi, Over een kleine week vertrek ik met mijn vriendin op een trip door Zweden/Noorwegen. Ik heb al een hele hoop andere topics doorgenomen, maar wou toch onze route eens voorleggen aan de Scandinavië kenners op dit forum

    Dit wordt de route (klik voor groter)

    • Van België naar Roskilde
    • Dan naar Stockholm en daar 3 nachten blijven
    • Vervolgens met een paar tussenstops (telkens één overnachting) naar Trondheim en daar 2 nachten blijven
    • Dan langs de kust (is niet helemaal goed gegaan op het screenshot zie ik net) en de Atlantic Road naar Skodje
    • In Skodje blijven we een drietal nachten om Alesund, trollstigen en geiranger te bezoeken.
    • Daarna verder met een tussenstop richting Odda. Onderweg is het de bedoeling een aantal watervallen te passeren. De weg ligt nog niet helemaal vast maar ik wou alleszins al niet recht van Skodje naar Odda rijden.
    • In Odda blijven we ook 3 of 4 nachten en gaan we Trolltunga en Buerbreen beklimmen.
    • Daarna (via een nog nader te bepalen route) naar Stavanger/Sandnes om oa Kjeragbolten te gaan bekijken (3-4 nachten blijven kamperen)
    • Uiteindelijk wordt het ook weer eens tijd naar huis te gaan en dat gaan we via Kristiansand-Hirthals doen.


    In totaal hebben we ongeveer 4 weken om deze trip te doen.
    Nu heb ik de volgende vragen:
    • Wat kunnen jullie nog aanraden om te bezoeken op de 3 voornaamste stopplaatsen (Skodje, Odda, Stavanger)?
    • Wat kunnen jullie aanraden om te bezoeken onderweg (dingen die ongeveer op de route liggen die nu hierboven op de kaart staat)?
    • Hoe toeristisch is Odda? Zouden jullie aanraden om ergens anders een camping te zoeken?


    Indien jullie verder nog tips of opmerkingen hebben: Laat maar komen!!

    Alvast bedankt
    Last edited by _Wouter; 28 juni 2014, 15:17. Reden: Te grote foto
    Canon 550D + 18mm-135mm + 50mm

  • #2
    Re: Rondreis door Zweden/Noorwegen

    denk even om de regeltjes.
    gelden ook in dit forumonderdeel.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Rondreis door Zweden/Noorwegen

      Gaat het om de grootte van de printscreen? Was ik eventjes vergeten... Heb hem achter een linkje gezet nu
      Canon 550D + 18mm-135mm + 50mm

      Comment


      • #4
        Re: Rondreis door Zweden/Noorwegen

        Een goede 2 weken geleden heb ik mijn 3 weken lange reis door Noorwegen beeindigd.

        Zeker de moeite waard (in no particular order):
        - Jostedalsbreen park. Keuze genoeg uit gletsjers. Op sommige dagen doen ze excursies op de gletsjers zelf. Wij hebben Briksdalsbreen gedaan. Daar in de buurt ligt Gryta camping. Zeer leuke camping en prachtig uitzicht.
        - Trollstigen uiteraard. Als het je lukt om een shot zonder auto's te nemen heb je geluk .
        - Geiranger hebben we met de ferry gedaan. Zeer mooi! Zeker een aanrader.
        - Bergen. Wij hebben 2 daagjes Bergen gedaan. Mooie stad met leuke steegjes, zeer lekker eten en heel wat activiteiten.
        - Alesund: Architectuur, leuk om in rond te wandelen. In ons geval lag de Queen Mary II daar dus een hele karrevracht toeristen.
        - Kjeragbolten: Prachtige hike (goeie 4 a 5 uur minstens) met spijtig genoeg de enige echte regenbui van de hele vakantie. Er lag nog sneeuw op de toppen en de hike naar de top is best glad. Wel een machtig gevoel om erop te zitten . (teveel wind om te staan).
        - Lysefjord: Deze neem je om naar Lysebotn te gaan vanwaar je richtig Kjerag vertrekt. Mooie fjord met uitzicht op zowel de Preikestolen als de Kjeragbolten.
        - Preikestolen: Zeker de moeite waard om een dagje voor uit te trekken. Imposant uitzicht, leuke hike (1h30 enkel) en mooie foto's te maken.
        - Vanaf de start naar Kjerag is er een bergweg naar het oosten die uitkomt op de Riksvei 9. Prachtige landschappen en veel sneeuw.

        Praktisch:
        - De ferry naar Lysebotn vaart maar 2x per dag en er kunnen maar 8 wagens op de boot. De dagen voor de geplande vertrek dus best online een plaatsje voorzien! In Lysebotn is GEEN supermarkt, dus best eten meenemen. De camping in Lysebotn heeft wel een lekker ontbijt en een frisse pint .
        - De meeste andere ferry's varen bijna elk kwartier. Veel tijd verliezen doe je dus niet.
        - Stavanger vond ik maar een afknapper. Buiten dat oude centrum is er niet veel te zien. Bergen en Alesund zijn op dat vlak veel mooier.


        En in verband met Odda: niet toeristisch en in mijn opinie niets te zien. De campings in de buurt zijn we gepasseerd maar waren na een inspectie van de madam afgekeurd :P. Wij hebben uiteindelijk in Seim Camping (Roldal) onze tent neergezet.
        De enige reden waarom je Odda zou aandoen is Trolltunga. Toen wij daar waren heeft het toeristisch centrum daar gezeg dat het niet veilig was (is en sneeuw).

        Comment


        • #5
          Re: Rondreis door Zweden/Noorwegen

          hoi,

          we zijn bijna rond op de terugweg van de atlantic road via de trollstiggen,
          aanraders zijn voor ons toch bij geiranger dalnibba/flydalsjuvet
          bij olden briksdal glacier en het dal er naar toe oldevatnet
          borgund de staafkerk
          bergen bryggen, flam de flamsbanen
          de lattefossen en de sandfossen
          als je van wandelen en vogels houdt runde vogeleilandje moet er wel wat voor over hebben om ze te zien

          grtz stan
          ps neem genoeg van thuis mee van eten en drinken want het is er duuuuur!
          Nikon Z6II, Nikon D500, Nikon 24-70mm f4, Nikon 14-30mm f4, Nikon 70-200mm f2,8s , Nikon sb700 flitser, Nikon macro 105mm 2.8 s, Nikon 500mm PF 5.6. LUMIX DMC-FZ2000.

          Comment


          • #6
            Re: Rondreis door Zweden/Noorwegen

            Dankjewel voor jullie antwoorden!!

            We hebben de planning wat aangepast om zoveel mogelijk van jullie aanbevelingen te kunnen zien (Maar die SantaSCSI stonden (bijna) allemaal al i de lijst ).

            Waarschijnlijk zien jullie hier begin augustus wel wat foto's verschijnen!
            Canon 550D + 18mm-135mm + 50mm

            Comment

            Working...
            X