Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Begginner Nikon D5300 of D7100

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Begginner Nikon D5300 of D7100

    Hallo,

    Mijn naam is stefaan ene prille 40'er. Midden jaren negentig heb ik een jaar of 2 met een minolta reflexcamera zitten Spelen (Objectie xx-300mm) Vanop een voetbaltribune foto's nemen.
    Uiteindelijk is de camera stuk gegaan en heb ik hem aan een liefhebber cadeau gedaan.
    In de familie hebben we op dit moment een 3 tal compactcamera van goedkoop tot iets duurder
    Nu mijn tienerdochter een echte fan geworden is van fotografie, en ze soms echt wel mooie foto's maakt, is het ideale moment aangebroken om eens een echte goede camera in huis te halen.
    Mijn interesse is uitgegaan naar een D5300 (heeft een paar leuke features zoals gps en wifi). Op het internet heb ik echter geen enkel setje gezien met 2 Objectieven, wel eentje met een 18-140mm voor 959 euro.

    In nederland is er echter een D7100 met 2 objectieven (Nikon D7100 + 18-105mm VR + 70-300mm VR) voor net geen 1500 euro.

    Wat zijn jullie meningen omtrent deze 2 camera's? Is ene d7100 overkill als instapmodel?
    IS GPS en wifi uberhaupt een handige (veelgebruikte) gadget?

    IS er iemand die toevallig deze 2 camera's gebruikt die me het verschil kan zeggen?

  • #2
    Re: Begginner Nikon D5300 of D7100

    Voor jou is een D7100 misschien een betere camera zeker als je de kwaliteit, bediening en feeling van een Minolta SLR gewend bent. En dus waarschijnlijk dus ook al (goed) kunt fotograferen. Voor iemand die het werken en instellen van een DSLR camera (of iedere andere foto camera die meer vergt van de gebruiker) nog moet leren; is een zo simpel mogelijke DSLR camera vaak de beste optie. Hoe minder erop zit hoe meer je gefocust blijft op hetgeen waar het om gaat: licht meten, sluitertijd, diafragma, ISO; om die goed te kunnen interpeteren in een situatie al dan niet met licht wat je zelf toevoegt; (studio)flitsers.

    Als de camera simpel werkt en alleen hetgeen kan wat nodig is, de basisprincipes waarmee je een goed beeld kunt maken en daar zelf grip op hebt; en je dochter kan dat, kan ze zich dus ook meer op dingen gaan richten die er toe doen om de kijker aan te spreken: compositie, kadrering, afstand, standpunt, beeldtaal, inhoud, onderwerp, brandpuntsafstand etc. etc.

    Ik zou als het puur voor je dochter is beginnen met een D3200 of D3300 en daar een mooi objectief bij kopen, wat je kunt doorschuiven naar de nieuwe camera mocht ze deze ontgroeien door de dingen die ze gaat leren. Wellicht voor jou is een D5300 of D7100 interessanter (met name de laatste door bediening); maar voor iemand die het allemaal nog moet leren is het een moeilijkere camera en de D5300 is vast heel leuk, maar biedt verder ook niet echt meerwaarde wat betreft het aspect fotografie; maar dat is mijn persoonlijke mening.

    Wanneer je een D3300 of D3200 zou nemen met 16-85 VR en 70-300 VR heb je een prima pakketje, wat het op de D7100 ook goed zal doen.

    Ik heb zelf een D7100 gehad; prima camera maar vergt veel meer kennis van de gebruiker dan een D3200 bijvoorbeeld. Ze heeft dan ook veel meer mogelijkheden die wel wat toevoegen maar wat ze in eerst instantie om de materie te leren helemaal niet nodig heeft en haar waarschijnlijk alleen maar last bezorgt; omdat ze niet weet wat het toevoegt of weglaat als ze de basis nog niet snapt. Daarom denk ik dat een D3300 of D3200 een veel betere camera is om mee te gaan beginnen. En de basis er goed in krijgen.
    Last edited by luukt; 25 juni 2014, 13:22. Reden: Toevoeging

    Comment


    • #3
      Re: Begginner Nikon D5300 of D7100

      Ik heb bij mijn 'start' een D5000 gekocht i.p.v. de toen verkrijgbare D90 en was na een jaar de D5000 beu.
      Ik stoorde me er vooral aan dat je voor veel functies in het menu moest duiken. Dit nam soms wat te veel tijd in beslag en dan mis je net dat ene moment.
      Ik heb toen de D5000 verkocht en een D7000 gekocht (was toen niet zo lang uit) en gebruik die nog steeds. Ik fotografeer nu wel veel minder als toen.

      Ik ken de D5300 en D7100 niet, maar denk dat dit nog net hetzelfde is.
      Meer knopjes op de D7100 en sneller te bedienen. Wel een iets geavanceerder toestel.
      Je hebt hier wel nog altijd de automatische standen en scenefunctie, zo is het voor een beginnende gebruiker ook nog vrij simpel.
      Als die dan wat ervaring heeft opgedaan kan je met hetzelfde toestel gewoon verder.

      Als je weet dat je wat gevorderde fotografie wil doen en hierin wil evolueren, dan zou ik voor de D7100 gaan.
      Moet het toestel enkel dienen om betere familie- en vakantiefoto's te nemen dan zal de D5300 zeker volstaan.

      En i.v.m de lenzen: je hebt die telelens niet nodig als je geen sport wil fotograferen. (mijn mening)
      Voor 90% van je foto's zal een lens in de range van 18-140mm volstaan.
      Ik heb me daarin ook vergist, wou heel snel een telelens, maar heb die ook verkocht wegens veel te weinig gebruikt.
      Tenzij je vogels wil fotograferen, maar dan moet je al snel naar +400mm en dan spreken we over andere bedragen denk ik.
      Nikon D7000 en wat lenzen.
      http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

      Comment


      • #4
        Re: Begginner Nikon D5300 of D7100

        voor het gemiddelde die je ongeveer aangaf te investeren, kan ik maar 1 raad geven,
        d3200 ( rond de 340euro)
        tamron of sigma 17-50mm 2.8 (350 euro)
        en een prime erbij (170euro)
        en dan heb je écht al een deftige set hoor (toch zeker om te beginnen)
        en wanneer je die d3200 ontgroeid bent kun je die zeker voor deftige prijs (weinig verlies) verkopen en dan body upgraden
        portfolio en workshops:
        https://www.bennybulke.com/

        Comment


        • #5
          Re: Begginner Nikon D5300 of D7100

          Volgens mij kan je beter investeren in de D7100, het is niet moeilijker om met een D7100 te fotograferen dan met een D5x00, de theorie blijft het zelfde en ze zijn beide te gebruiken als point and shoot (automatisch) tot volledig manueel. Alleen is die D7100 makkelijker in te stellen omdat je voor minder in het menu moet duiken. Wifi kan soms een handig zijn maar de data overdracht zal altijd sneller zijn met een fysieke verbinding, ik mis het niet. GPS is enkel goed om je batterij erg snel leeg te laten lopen en maakt zeker geen beter foto's, het lijkt me enkel handig als je exact moet weten waar je de foto hebt gemaakt. Door de zeer snelle evolutie is een D3x00 en een D5x00 ook zeer snel zijn doorverkoop waarde kwijt, omdat de nieuwprijs heel erg zakt als ze einde reeks zijn. toen ik in 2011 een D3000 kocht was de D3100 niet lang uit en toen ik in mei 2012 een D90 kocht om mijn oude lenzen te kunnen gebruiken was er geen interesse in de D3000, ik heb hem uiteindelijk weg gegeven en nu zitten ze al aan de D3300.

          Comment


          • #6
            Re: Begginner Nikon D5300 of D7100

            ik heb de D7100 en onlangs de D5100 2dehands bijgekocht (backup) als je die 2 vergelijkt, valt op hoe handig de instellingen van de D7100 te veranderen zijn dit is een groot minpunt bij 5XXX reeks, ook het topscherm en de ingebouwde motor in de body zou ik niet kunnen missen voor macro foto's is het roterende scherm van de 5XXX weer heel praktisch gps en wifi mis ik niet bovendien bestaan er nu al sd kaartjes met wifi.
            ik zou dus ook investeren in een D7100 voor het prijsverschil van 200 euro (body) zou ik zeker niet twijfelen het enige waar ik wel goed zou over nadenken zijn de lenzen .
            Fujifilm X-T1 , fuji xf 18-55mm F2.8-4 ,fuji xf 18-135mm F3.5-5.6 ,fuji xf 60mmF2.4 Macro , fuji xc 50-230mm.

            Comment


            • #7
              Re: Begginner Nikon D5300 of D7100

              De nikon D7100 is toch al direct een semi professioneel toestel terwijl de D5300 eerder de betere amateur camera is.
              Wifi, gps en kantelbaar scherm zijn natuurlijk gadgets maar misschien een leuke extra voor jou dochter. De beeldkwaliteit verschilt niet heel veel met de 7100.
              Enkel dat de 7100 wel een grotere body heeft en handiger is om met te werken ( 2 instelwielen voor diafragma en sluitertijd ).

              Comment

              Working...
              X