Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D90 scherpstel probleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D90 scherpstel probleem

    Mijn D90 begint zijn kuren te krijgen.

    De autofocus werkt in veel gevallen niet meer.
    Laatst zat ik met de tamron 17-50 te fotograferen en keer voor keer wilde hij niet scherpstellen.
    Ik dacht jammer, er is iets met de lens. Dan mijn kitlens 18-105 op gestoken en hoera het ging weer.
    Maar een tiental kliks verder hup weer van dat, kon niet scherpstellen.

    Dus heb ik een groot vermoeden dat het aan de body ligt.

    Heeft er nog iemand dit probleem gehad?
    Best eens binnenbrengen zeker.

    (alhoewel ik hem binnen anderhalve week weer nodig heb)
    Nikon D90 + Tamron 17 - 50 f:2.8 VC + nikkor 50 f:1,8 + Sigma 150 2.8 macro + SB 900

  • #2
    Re: D90 scherpstel probleem

    Naar mijn vermoeden gaan het de contacten zijn op je lens of je body.
    Bij nikon zijn die in nikkel dacht ik, bij canon in verguld, maar zowel nikon als canon hebben er af en toe eens problemen mee dat er slecht contact op zit.
    Goed reinigen van beide contactzijden is de boodschap.

    Comment


    • #3
      Re: D90 scherpstel probleem

      met wat reinig je dit best? Ik heb eens zitten kijken maar zie niks verdachts
      Nikon D90 + Tamron 17 - 50 f:2.8 VC + nikkor 50 f:1,8 + Sigma 150 2.8 macro + SB 900

      Comment


      • #4
        Re: D90 scherpstel probleem

        goe reinigen is tricky, daarom dat ik er niet dieper op inging maar nu je er om vraagd...

        probleem is dat het er zuiver uit kan zien maar niet is.
        Ik beperk me nu even tot vergulde contacten zoals bij canon. desondanks het goud is, oxideren die contacten wel degelijk en vormt zich een zeer dun laagje isolator op het goud. Dat laagje wegnemen moet je doen met iets abrassief (schurend) Zelf gebruik ik daar dit voor http://www.benl.ebay.be/itm/Fibre-Glass-Scratch-Pencil

        Nadien de contacten extra ontvetten met isopropanol (kopen bij de apotheker voor 2 euro per flesje) op een doekje en je contacten zijn

        Enige voorzichtigheid is wel geboden bij het "schuren" van de contacten met die pen. Zorg dat er geen vuil in de body kan vallen en hou die dus ondersteboven waneer je dit doet, idem dito voor je lens.
        Wees ook niet te brutaal met die pen want dan gaan er stukjes glasvezel afbreken en in je mechaniek terecht komen en dat wil je echt niet. Zacht strelen ermee is de boodschap. Werk dus doordacht, zachtjes en proper.

        Kostprijs 5 euro

        En met dat flesje isopropanol kan je ook lensglazen tot in de perfectie kuisen, dus het is niet weggesmeten. (zoek op het forum hoe je best lenzen kuist)
        Last edited by xafke; 24 juni 2014, 23:19.

        Comment


        • #5
          Re: D90 scherpstel probleem

          Brrr ik ga daar lekker van af blijven. Ik zal naar winkel gaan.
          Dank u wel voor de uitleg
          Nikon D90 + Tamron 17 - 50 f:2.8 VC + nikkor 50 f:1,8 + Sigma 150 2.8 macro + SB 900

          Comment


          • #6
            Re: D90 scherpstel probleem

            Ik heb zelf uit, ik meen de handleiding van mijn Canon camera begrepen dat dat ook met een schoon gummetje van een grijs tekenpotlood kan...de enige keer dat ik het daarmee heb gedaan heeft het probleem zich nooit meer voorgedaan. (Wel eerst een stukje afsnijden mocht het gummetje al gebruikt zijn).

            Het enige verschil is wel dat bij Nikon de contactpunten zijdelings geplaatst zijn en het mogelijk iets lastiger is er bij te komen zonder stukjes gum in de body te doen belanden.
            De keer dat ik dit deed heb ik mijn body dan ook op z'n kop gehouden.

            Comment

            Working...
            X