Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beschermfilter onmisbaar ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beschermfilter onmisbaar ?

    Hallo iedereen

    Ik heb een nikon 18-140mm vr en zou ik willen weten of een beschermfilter echt nodig is , gebruiken jullie dat ook ?

  • #2
    Re: Beschermfilter onmisbaar ?

    Nee is niet echt nodig, gebruik dit wel bij een paar lenzen maar als er ook al een zonnekap op zit heb je eigenlijk géén beschermfilter nodig.

    Comment


    • #3
      Re: Beschermfilter onmisbaar ?

      Als je een koopt - koop een goede. Ik had er zo een die voor extra ghosting zorgde. Vloog er rap weer af.
      Zonnekap gebruiken en voorzichtig zijn gebruik ik nu

      Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

      Comment


      • #4
        Re: Beschermfilter onmisbaar ?

        Als je de lensdop op je objectief doet - wanneer je geen foto maakt - heb je echt geen beschermend filter nodig. Wat wel slim is is een blaasbalg daarmee kun je stof of zand van het frontelement blazen; als je dat met een doekje zou doen zouden er krassen ontstaan; maar dat doet het ook op een beschermfilter; en als je dat filter dan niet vervangt heeft het ook geen meerwaarde. Wel, als je de blaasbalg gebruikt heb je dus geen filter nodig. En als je in zo'n zanderige of stoffige omgeving komt waar het een probleem zou kunnen zijn zal je lens en camera er meer van onder lijden (en het wellicht begeven) dan dat stukje glas van het objectief doet.

        Comment


        • #5
          Re: Beschermfilter onmisbaar ?

          Er zijn voorstanders en tegenstanders van filters.
          Als je ene gebruikt moet je weten dat hij zowiezo een invloed zal hebben op je foto. Dus om zo weinig mogelijk negatieve gevolgen te hebben: ga voor kwaliteit!

          Zonnekap en voorzichtigheid zijn inderdaad meestal voldoende.

          Ooit kantelde bij mij een objectief (zonder zonnekap) en het voorste element was versplinterd. Gelukkig maakte dit geen deel uit van het objectief maar was dit een filter. Sindsdien hebben al mijn lenzen een zonnekap, maar een beschermfilter: voor het grootste gedeelte van de tijd niet. Als ik een filter gebruik is dat meer voor specifieke doeleinden (ND filter, Polarisatiefilter), en niet echt voor bescherming.

          Ik gebruik meestal een filter als ik bij slechte weersomstandigheden aan zee shoot. Bij veel wind zal je objectief meer afzien en is een filter best interessant.
          Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

          Comment


          • #6
            Re: Beschermfilter onmisbaar ?

            Oorspronkelijk geplaatst door philippeDeli Bekijk bericht
            Er zijn voorstanders en tegenstanders van filters.
            Als je ene gebruikt moet je weten dat hij zowiezo een invloed zal hebben op je foto. Dus om zo weinig mogelijk negatieve gevolgen te hebben: ga voor kwaliteit!

            Zonnekap en voorzichtigheid zijn inderdaad meestal voldoende.

            Ooit kantelde bij mij een objectief (zonder zonnekap) en het voorste element was versplinterd. Gelukkig maakte dit geen deel uit van het objectief maar was dit een filter. Sindsdien hebben al mijn lenzen een zonnekap, maar een beschermfilter: voor het grootste gedeelte van de tijd niet. Als ik een filter gebruik is dat meer voor specifieke doeleinden (ND filter, Polarisatiefilter), en niet echt voor bescherming.

            Ik gebruik meestal een filter als ik bij slechte weersomstandigheden aan zee shoot. Bij veel wind zal je objectief meer afzien en is een filter best interessant.
            Kijk, ik wou nu net hetzelfde gaan schrijven dus doe ik het niet en citeer ik deze, beter kan ik het niet verwoorden.

            Comment


            • #7
              Re: Beschermfilter onmisbaar ?

              Niet echt.
              Je gaat eerder beschadigingen oplopen (als het al gebeurd) op je achterlens dan op je frontlens.
              Plaats een polafilter, dan heb je ernog wat aan.

              YMMV
              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

              Comment


              • #8
                Re: Beschermfilter onmisbaar ?

                Ik heb er geen op mijn 70-200, omdat het frontglas diep ligt door de zonnekap, maar op mijn 17-40 wel, omdat de zonnekap daar niet ver naar voor steekt, en het frontglas ook bol is en bijna uit de lens steekt. Op mijn 100mm macro ook geen om dezelfde reden als de 70-200 en op mijn 50mm ook niet, omdat het frontglas daar sowieso al diep in de lens ligt.
                ______
                www.vue.photo

                Comment


                • #9
                  Re: Beschermfilter onmisbaar ?

                  Als je het hier op het forum leest, en het is reeds heel wat keren aan bod gekomen, gebruikt bijna niemand een beschermingsfilter.......
                  Maar bij verkoop als 2de hands lees je meestal "altijd beschermfilter op gezeten"........
                  Raar maar waar.

                  Groetjes

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beschermfilter onmisbaar ?

                    oooo no, not again ....
                    die vraag is echt al zoveel gesteld.
                    en nee, de pros gebruiken da nie tenzij ze sport ofzo doen

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beschermfilter onmisbaar ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door mvanversendaal Bekijk bericht
                      Nee is niet echt nodig, gebruik dit wel bij een paar lenzen maar als er ook al een zonnekap op zit heb je eigenlijk géén beschermfilter nodig.
                      En daarmede is alles gezegd.
                      Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beschermfilter onmisbaar ?

                        ik heb er ook elk van mijn lenzen eentje zitten... Ter bescherming (krassen, botsen)
                        Maar ook om stof uit de lens te houden, heb mij laten vertellen dat dit ook een invloed heeft
                        Canon 6D en 7D en een kleine glascontainer

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beschermfilter onmisbaar ?

                          Omdat er zoveel zijn die tegen filters zijn - toch even mijn persoonlijke visie weergeven.

                          Zelf gebruik ik een degelijke betaalbare filter op bijna al m'n glas. Als de lens wat dieper ligt - zoals vaak bij macro-lenzen het geval kan zijn - dan is dat vb. minder nodig. Waartegen beschermt zo'n filter? In feite tegen lensdoppen die loskomen in de tas, en krassen kunnen makken door schuren tegen de front-lens. Dat is me nog niet vaak overkomen - maar als 't gebeurt - ben je blij dat het maar een paar tikjes op een filter van tussen de 50 en 100€ is.

                          Zoals men schrijft het is een persoonlijk keuze - de ene neemt de gevolgen - de andere kiest voor het iets betere beeldkwalitiet. Het is zeker zinvol om wat tests te lezen zodat je weet wanneer die filter u kan tegenwerken - en wanneer u best tijdelijk die bescherming kan opgeven door 'm er even af te schroeven.

                          Comment


                          • #14
                            Nog nooit beschermfilter gebruikt…. Verloren geld, gewoon commercieel, niet meer, niet minder….
                            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                            Comment

                            Working...
                            X