Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iemand ervaring met Ubuntu Studio?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Iemand ervaring met Ubuntu Studio?

    Hey,

    Af en toe neem ik een covertje op via mijn macbook.
    Vrij amateuristisch, maar goed...

    Macbook + garageband + Yeti microfoon + Koeno + gitaar = muziekjes.

    Maar omdat ik dan alle usb poorten op mac vol gooi, (externe schijf / midi keyboard / mic)
    en de notebook meer vaste pc word zocht ik een oplossing...

    Ik heb hier nog een Pentium 4 staan met 4gb intern geheugen en 750GB aan harde schijf...
    Daar moet normaal perfect een Ubuntu op draaien (met grafische hebbedingetjes uitgeschakeld).

    Na wat googlen kwam ik uit bij een Ubuntu Studio versie, die zich meer toespits naar grafische / audio toepassingen...

    nog nooit gebruikt, iso is aan het download, maar was benieuwd of hier iemand misschien ervaring had?
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

  • #2
    Re: Iemand ervaring met Ubuntu Studio?

    Ja Koeno maar wel niet recent.

    Het ziet er grafische zeer mooi uit en is idd. meer voor muziek ed.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #3
      Re: Iemand ervaring met Ubuntu Studio?

      Zelf gebruik ik gewoon Gentoo met een zelf gecompileerde pre-empted kernel. Voor audio gewoon een RME+jack+mhwaveedit op de desktop en FA-66+Jack+mhwaveedit op de laptop. Meer dan genoeg voor zoiets. Ga eens horen op Linux Muscians wat er nu zoal gebruikt wordt.

      Comment


      • #4
        Re: Iemand ervaring met Ubuntu Studio?

        Bij mij werkt die JACK niet. Met geen enkele van die instellingen.

        Ik sluit gitaar via een usb interface aan. Ooit is het gelukt met een andere interface die ik had, maar weet de instellingen niet meer. Toen kreeg ik geluid in Audacity, maar met Ardour kreeg ik niets binnen.
        Heb er toen op verschillende linux fora op gezocht, maar is niet in orde geraakt.

        Waarom kan dat niet meteen out of the box zoals bij Windoze.

        Comment


        • #5
          Re: Iemand ervaring met Ubuntu Studio?

          Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
          Bij mij werkt die JACK niet. Met geen enkele van die instellingen.

          Ik sluit gitaar via een usb interface aan. Ooit is het gelukt met een andere interface die ik had, maar weet de instellingen niet meer. Toen kreeg ik geluid in Audacity, maar met Ardour kreeg ik niets binnen.
          Heb er toen op verschillende linux fora op gezocht, maar is niet in orde geraakt.

          Waarom kan dat niet meteen out of the box zoals bij Windoze.
          dit was ook mijn probleem met de UX1.

          Voor 3d-rendering met Blender was Ubuntu Studio wel beter dan win8. Geen gehakkel meer bij verrichtingen.

          Dualboot kan echter wel een probleem zijn met win8 en zijn fastboot.

          Comment


          • #6
            Re: Iemand ervaring met Ubuntu Studio?

            Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
            Bij mij werkt die JACK niet. Met geen enkele van die instellingen.

            Ik sluit gitaar via een usb interface aan. Ooit is het gelukt met een andere interface die ik had, maar weet de instellingen niet meer. Toen kreeg ik geluid in Audacity, maar met Ardour kreeg ik niets binnen.
            Heb er toen op verschillende linux fora op gezocht, maar is niet in orde geraakt.

            Waarom kan dat niet meteen out of the box zoals bij Windoze.
            Nogal moeilijk met niet meer info.
            - welke versie van Jack gebruiken ze? Versie 1 of 2?
            - welke usb interface gebruik je? Zie je of die gevonden wordt? Je kan "lsusb" in een terminal typen ofwel in de /var/log/dmesg file eens zoeken. Bij KDE kan je met Kinfocenter dat vinden, maar dat zal er bij ubuntu studio niet zijn denk ik.
            - heb je Qjackctl ter beschikking?
            - ken ubuntu studio niet, dus misschien een domme vraag maar gebruikt die alsa of pulseaudio standaard of start die jack dadelijk bij opstarten op? Vermits het echt voor audio is zou ik het laatste verwachten.

            Een forum waar je dat zou kunnen vragen is www.linuxmusicians.com, ik val in herhaling, maar daar zijn misschien gebruikers van ubuntu studio en je interface.

            En out of the box zoals windows? Steek eens een US-1200 zomaar "out of the box" in windows zonder de drivers en applicatie te installeren en zie hoever je komt.

            Comment


            • #7
              Re: Iemand ervaring met Ubuntu Studio?

              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
              Nogal moeilijk met niet meer info.
              - welke versie van Jack gebruiken ze? Versie 1 of 2?
              - welke usb interface gebruik je? Zie je of die gevonden wordt? Je kan "lsusb" in een terminal typen ofwel in de /var/log/dmesg file eens zoeken. Bij KDE kan je met Kinfocenter dat vinden, maar dat zal er bij ubuntu studio niet zijn denk ik.
              - heb je Qjackctl ter beschikking?
              - ken ubuntu studio niet, dus misschien een domme vraag maar gebruikt die alsa of pulseaudio standaard of start die jack dadelijk bij opstarten op? Vermits het echt voor audio is zou ik het laatste verwachten.

              Een forum waar je dat zou kunnen vragen is www.linuxmusicians.com, ik val in herhaling, maar daar zijn misschien gebruikers van ubuntu studio en je interface.

              En out of the box zoals windows? Steek eens een US-1200 zomaar "out of the box" in windows zonder de drivers en applicatie te installeren en zie hoever je komt.
              Het is met Qjackctl, start niet automatisch op, gebruikt ALSA. Versie van jack weet ik niet meteen. Kan niet meteen op alle vragen antwoorden, pc staat hier niet in de buurt nu.
              Maar ik ga het eens opnieuw proberen komende winter. Momenteel tijdsgebrek (2 kleine kindjes + andere hobbies + af en toe eens gaan werken).

              De usb interface was een goedkope Behringer UCG102 kabel, maar ooit heeft dat gewerkt op Linux (in Audacity, maar niet in Ardour), werkt nu nog steeds in Windows.
              Maar, afgelopen winter heb ik oude pc geupgrade: nieuwe CPU ingestoken en extra ram, oud OS er afgedaan, nieuw opgezet, maar er was probleem met booten, moest een BIOS upgrade doen en van dat moederbord waren er blijkbaar twee moeilijk te herkennen types, en GRUB vond de harde schijf niet meer.. Uiteindelijk tweede BIOS upgrade gedaan, OS (Ubuntu Studio) opnieuw kunnen installeren na veel prutsen met GRUB.
              Nu werkt alles, in die zin dat ik hem nu voorlopig als backup pc gebruik, niet om mee te werken.
              Je begrijpt, daar heeft enige tijd in gestoken door elke keer ook hulp te vragen op fora. En ik heb niet meteen terug zin om er mee te prutsen sinds ik er toen grijs haar van gekregen heb.

              Echter, gebruik ik intussen een andere usb interface, de Sonuus i2m Musicport, die ook midi signaal kan maken via de gitaar.
              Zo kan ik met de gitaar dus ook keyboard en cello en eender welk midi instrument spelen. Die gebruik ik intussen in Windows, maar in Linux zou die handig zijn om met Rosegarden en Ardour te werken, momenteel werken de drivers dus niet.



              Bedoeling is om er al mijn creatieve dingen in te bundelen, zowel van fotografie als van muziek.
              Gimp heb ik intussen goed onder de knie en vind ik leuk, heb er al macro's voor gescript. Maar de RAW converters voldoen nog niet aan mijn workflow, ofwel te archaïsch, ofwel ontbreekt er een functie die ik veel gebruik, ofwel moet ik het nog gewoon worden. Voorlopig werk ik met ACDSee Pro6 in windows, en doet alles wat ik wil.
              Ook voor gitaaropnames werkt alles nu goed in windows, en zolang dat allemaal vlekkeloos gaat, wil ik nu niet opnieuw een hele periode verprutsen met sleutelen in Linux. Tenzij ik plots veel tijd zou hebben, misschien in de winter dus. Ik zal zeker het linuxmusicians forum eens aanspreken dan
              Momenteel in de zomer is het toch te goed weer om veel voor pc te zitten.

              Dan heb ik natuurlijk Excel nog, waar ik heel wat complexere programmatjes in gescript heb via VBA. Als ik die allemaal zou moeten herschrijven voor OpenOffice in een andere taal, dan ben ik terug enkele jaren zoet, al zal het uiteindelijk wel lukken. Maar een overstap van Windows naar Linux is dus niet op 1 2 3 gebeurd.
              Last edited by anonymous; 31 juli 2015, 15:09.

              Comment


              • #8
                Re: Iemand ervaring met Ubuntu Studio?

                Wat de Behringer UCG102 betreft zou het simpel moeten zijn, die is class compliant volgens wat ik vind.

                I decided to learn how to play the guitar when I saw that Coursera was offering a beginner's course by Thaddeus Hogarth from Berklee C...


                Dat laatste is iets waar ik op een netbook ook altijd even moet bij nadenken waarom de sound niet werkt: in het mengpaneel van alsa staat die dicht bij opstart.

                Volgens deze thread http://www.sonuus.com/forum/viewtopic.php?f=19&t=420 zou die i2m ook moeten werken want ook class compliant. Maar van midi ken ik absoluut niets.


                Begrijp je probleem met GRUB. Toen ik deze pc heb moeten herinstalleren na een SSD crash heb ik ook de nodig schietgebeden ten hemel gericht met GRUB2. Ben terug naar GRUB gegaan en dat werkt zonder problemen.

                Dat probleem met excel en vba is inderdaad niet eenvoudig op te lossen. Heb ik gelukkig geen probleem mee.

                Comment


                • #9
                  Re: Iemand ervaring met Ubuntu Studio?

                  Ik ga Linux nog niet opgeven hoor. Eens ik tijd heb ga ik dat eens op mijn gemak bestuderen.
                  Zou leuk zijn moest het uiteindelijk allemaal werken, dan zit ik op een duurzaam systeem. En linux start snel op, is stabiel, een fresh install is ook snel geklaard.

                  Enkel is niet alles out of the box, en is het vaak met workarounds, toch voor audio.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Iemand ervaring met Ubuntu Studio?

                    Nog nooit problemen met audio gehad. Is wel ondertussen een oudje geworden maar die RME gaat nog altijd prima mee.

                    Comment

                    Working...
                    X