Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SSD upgraden en in een PC installeren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • SSD upgraden en in een PC installeren

    Ik heb een SSD in de laptop (256 GB) waar W8.1 op staat en bijhorende software (legaal)
    Kan ik deze SSD in een desktop inbouwen als root-schijf ? Ik weet wel dat de drivers niet kloppen en er ook andere hardware in de PC zit.
    Maar, zal de PC op starten en krijg ik een automatische herkenning van de hardware ne aanpassing van drivers ... zodat ik win8.1 draaiende heb op de PC ?
    Ik weet het, rare vraag, maar ik kan over een 512 GB SSD beschikken en ik zou die echter in de laptop willen inbouwen en de daar zittende SSD rekupereren en in de Desktop inbouwen.
    En euh, weet iemand hoe ik een SSD kan clonen ?
    SSD die gecloond moet worden zit in een laptop ... De andere SSD zit niet in een behuizing en daar wil ik de copy op van de laptop, om nadien de SSD's te swithcen.
    Laptop heeft GEEN DVD-lezer, enkel 4 USB-poorten. Eventueel kan ik wel een USB-stick gebruiken indien dat nodig is ...
    Weet iemand hoe dit allemaal kan en eventueel moet
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

  • #2
    Re: SSD upgraden en in een PC installeren

    Eerst eens de wettelijke kant van de zaak : als je windows 8.1 een OEM versie is, (wat bij een laptop bijna altijd het geval is), dan mag je die niet exporteren naar een andere PC, zelfs niets als de laptop stuk is gegaan. Is de oorspronkelijke hardware stuk (meestal gaat dat dan over het moederbord) dan is het ook gedaan met die windows versie. Een grotere harde schijf steken mag natuurlijk wel...
    Wat je in jou geval dus moet doen is de SSD van je laptop clonen naar die 512 GB SSD, en de SSD uit je laptop wissen (toch wat windows betreft...) en daar een andere versie van windows op zetten voor je desktop. Heeft je Desktop een windows versie (mag dus een OEM zijn), dan mag je uiteraard die gebruiken.

    Het clonen zelf kan je bv. zo doen : link...

    De simpelste manier om die SSd aan te sluiten is met een USB-SATA aansluitsetje of via zo'n lege USB harddisk case. Zo'n case koop je voor een 15€ bv. bij een Conrad...

    Oh ja : het voornaamste punt van zo'n cloon operatie is dat je de volle SSD naar de lege cloont. Je zou de eerste niet zijn die het omgekeerd doet...
    Last edited by polleke_cgc; 19 juni 2014, 21:38.
    Groeten,

    Polleke

    Comment


    • #3
      Re: SSD upgraden en in een PC installeren

      Bedankt voor deze info.
      Natuurlijk blijf ik legaal werken. Ik heb een betaalde OS op de laptop en een betaalde OS voor de desktop, de ene is een brand Win8.1, de andere een upgrade-licentie
      Nog een vraagje,
      kan je, indien je cloned, ook een tweede schijf naar die ssd clonen (maar dan wel als een partitie, andere drive ?)
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

      Comment


      • #4
        Re: SSD upgraden en in een PC installeren

        Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
        Bedankt voor deze info.
        Natuurlijk blijf ik legaal werken. Ik heb een betaalde OS op de laptop en een betaalde OS voor de desktop, de ene is een brand Win8.1, de andere een upgrade-licentie
        Nog een vraagje,
        kan je, indien je cloned, ook een tweede schijf naar die ssd clonen (maar dan wel als een partitie, andere drive ?)
        In principe kan dat, maar ik zie er het nut niet echt van in. Als daar data op staat, kan je beter eerst je 1e cloon dus al gedaan hebben, dan kan je bv. die ene partitie op je nieuwe SSD verkleinen (met een partitiemanager (bv die van easeus of minitool), als je geluk hebt kan dat zelfs in windows zelf (schijfbeheer)). En dan gewoon de data kopiëren naar die 2e partitie.
        Ik heb de gewoonte om programma's en data in minimum 2 gescheiden partities te houden.
        Als op de andere schijf programma's staan is de kans heel klein dat je die zal werkend krijgen door te clonen naar een andere partitie. Programma hebben heel vaak ook aanpassingen in het register nodig en heb je meestal niet mee op deze manier...
        Groeten,

        Polleke

        Comment


        • #5
          Re: SSD upgraden en in een PC installeren

          Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
          Bedankt voor deze info.
          Natuurlijk blijf ik legaal werken. Ik heb een betaalde OS op de laptop en een betaalde OS voor de desktop, de ene is een brand Win8.1, de andere een upgrade-licentie
          Nog een vraagje,
          kan je, indien je cloned, ook een tweede schijf naar die ssd clonen (maar dan wel als een partitie, andere drive ?)
          Als je echt "legaal" wil werken volgens de MS logica dan mag je de Win8 van de laptop niet gaan gebruiken (als het al zou lukken) in de desktop en omgekeerd (tenzij dat de desktop versie een heel dure volledige versie is van het OS (dus geen OEM).
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

          Comment

          Working...
          X