Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Af-veldstand en lichtmeeting

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Af-veldstand en lichtmeeting

    Hallo iedereen

    Ik ben een beginnend fotograaf en heb een nikon d3200 met 18-105 mm vr
    En fotografeer vooral auto's maar ik wat probleempjes en vragen
    Ten eerste heb ik het probleem dat mijn camera soms verkeerd focus en ik niet goed weet welke af-veld ik moet gebruiken (enkelpunts,dynamisch veld,3D-tracking of automatisch veld )
    om een stilstaande auto te fotograferen en welk diafragma getal geschikt is bij een auto die op een paar meter afstand staat en als je veel scherptediepte wil , ten laatste welke lichtmeeting kan je dan best gebruiken ?

    Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
    Alvast bedankt.

  • #2
    Re: Af-veldstand en lichtmeeting

    Voor een stilstaande auto enkelpunts scherpzetten, de andere standen zijn voor bewegende objecten. Hoewel bij een stilstaand element die eenzelfde resultaat zouden moeten geven (gezien het focuspunt niet verplaatst). Voor te focussen heb je alle tijd, een stilstaande auto loopt ook niet weg.

    Voor de diepte ergens rond de f/8 geeft wel veiligheid voor een goed resultaat (heb ik gedaan op het autosalon, en zelfs soms met een groter diafragma (binnen is er minder licht voor uit de hand te trekken), zie de Opel Monza en BMW i8 (vind je wel met de zoekfunctie).

    Ik heb lichtmeting matrix op staan, dit zou volgens wat ik lees standaard de beste resultaten geven, maar eerlijk moet ik toegeven dat ik met de rest nog niet geëxperimenteerd heb.
    Trek wel in RAW, helpt veel in de nabewerking als er toch iets bijgestuurd moet worden (los vd scherpte dan ;-))