Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

prijsverschil sony rx100ii - rx 100iii of alternatief?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • prijsverschil sony rx100ii - rx 100iii of alternatief?

    Dag,
    met het oog op een reis door Indonesië twijfel ik sterk wel toestel ik ga meenemen.
    Heb een Canon 7D met 17-50 2.8 en 70-200 F4 IS. Die combinatie lijkt me wel te veel, en in de praktijk gebruik ik hier zeker voor 85-90% de 17-50 2.8

    Maar rekening houdend met het feit dat ik vooral geïnteresseerd ben in straatfotografie, portret en landschap en met het feit dat ik ginder soms wel lange wandelingen of fietstocht ga doen, dacht ik eerder aan een goed en degelijk compacttoestel.

    Mijn oog viel op de Sony rx100 ii (momenteel 545 euro, A&C), ik zie nu echter dat de nieuwe Sony rx 100 iii ook vrij snel uitkomt (789 euro, A&C).

    Op het eerste zicht lijken er vooral veel extra's voor filmen in te zitten, of is die meerprijs ook op fotografisch gebied absoluut de moeite waard?

    Wat denken jullie: toch de 7D, of een nieuwe kopen rx100ii, rx100iii of alternatief? (budget was oorspronkelijk rond de 600, maar kan evt. tot max. 850euro)

  • #2
    Re: prijsverschil sony rx100ii - rx 100iii of alternatief?

    Hey Bejo,

    2 jaar geleden ben ik 3 weken door Cambodja en Thailand getrokken en had ook mijn 7D 24-70 & 70-200 meegenomen. Uiteindelijk de 70-200 raar of zelfden gebruikt. Achteraf gezien doe ik deze hele set niet meer mee, weegt gewoon teveel. Ik ben momenteel een alternatief aan het zoeken vr mijn 7D, misschien is een sony a6000 wel een oplossing met een primelens 35/50mm erop ofzo. Sony a6000 is +/- 639 eur -50 cash back. Is tevens ook een compact toestel.

    Groeten,

    Geert
    Canon 7D - 24-70 L f2.8 - 24-105 L f4 - 50mm f1.8 - 100mm macro f2.8 USM - 100-400 L - Tokina 11-16 f2.8 - 85mm 1.8 - 70-200 f2.8 - 430EX II
    http://www.500px.com/Forex7d

    Comment


    • #3
      Re: prijsverschil sony rx100ii - rx 100iii of alternatief?

      Naar Indonesië zou ik toch zeker mijn 70-200 meenemen al is het daar voor de mensen in straat vast te leggen. De gelaatstrekken en portretten van straatfotografie heeft daar toch wel iets.
      Ik zou een rx100 m3 erbij kopen.
      Greetz
      Templar
      D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
      Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

      Comment


      • #4
        Re: prijsverschil sony rx100ii - rx 100iii of alternatief?

        Bestaat er eentje met ongeveer gelijkwaardige specificaties als de RX 100 (ii of iii) maar met lens 24-100mm? Dat zou het ideale zijn voor mij denk ik.
        Want idd. die gelaatsstrekken en portretten zijn echt wel mijn ding.

        Comment


        • #5
          Re: prijsverschil sony rx100ii - rx 100iii of alternatief?

          De Canon GX1 mark II heeft een lens van 24mm tot 120mm en heeft ook een grote sensor 1,5" maar is belange niet zo compact dan de RX100 en ik heb al van reviews gelezen dat de RX100 ondanks de kleinere sensor beter presteerd in lowlight en ook meer detail toont in de foto. Ik stond ook voor deze keuze en ik heb de Canon eens gaan vastnemen in een fotozaak en hij is oerdegelijk maar je hebt precies een baksteen in je handen,weegt dan ook genoeg dik 500gr dus mijn keuze was gauw gemaakt en ben voor de sony gegaan...

          grtz
          Templar
          D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
          Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

          Comment


          • #6
            Re: prijsverschil sony rx100ii - rx 100iii of alternatief?

            Oorspronkelijk geplaatst door bejo Bekijk bericht
            Bestaat er eentje met ongeveer gelijkwaardige specificaties als de RX 100 (ii of iii) maar met lens 24-100mm? Dat zou het ideale zijn voor mij denk ik.
            Want idd. die gelaatsstrekken en portretten zijn echt wel mijn ding.
            Dat bestaat niet maar beste optie is misschien een RX10 (tien) :-)

            Comment


            • #7
              Re: prijsverschil sony rx100ii - rx 100iii of alternatief?

              Oorspronkelijk geplaatst door bejo Bekijk bericht

              Mijn oog viel op de Sony rx100 ii (momenteel 545 euro, A&C), ik zie nu echter dat de nieuwe Sony rx 100 iii ook vrij snel uitkomt (789 euro, A&C).
              )
              Ik heb die prijs van A&C ook gezien.. maar ik betwijfel of dit correct is.
              De RX100MKIII staat niet in de cashback lijst van Sony.. alé ik heb hem er toch niet zien tussen staan tenzij ik het over het hoofd gezien heb.
              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

              Comment


              • #8
                Re: prijsverschil sony rx100ii - rx 100iii of alternatief?

                Hier ook nog eens de Cashback producten van Sony.
                Geen RX100III te bespeuren.
                Sorry, deze pagina bestaat niet of is verhuisd. Gebruik de zoekfunctie bovenin of vervolg je weg via eacute;eacute;n van de volgende links:HomepageKlantenserviceActies
                Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                Comment


                • #9
                  Re: prijsverschil sony rx100ii - rx 100iii of alternatief?

                  Hallo,

                  Aha het kwaliteit en mogelijkheden versus gewicht en omvang dilemma is mij ook niet onbekend.
                  Ik heb een 5DmIII, Tamron 24-70 2.8 en Canon 70-200 2.8 IS. Prachtig materiaal en vorig jaar in IJsland was dat perfect te doen met de wagen in combinatie met kleine voettochten. Dit jaar gaan we ook naar Indonesië met de rugzak, dus geen 5D :-(. Tenslotte is het ook een aanzienlijk bedrag en het is niet prettig is om te 'verliezen' in de drukte van de stad, openbaar vervoer, enz.

                  Dus beginnen denken aan alternatieven.

                  Is hier al genoemd …

                  Rx 100. 1 inch sensor dus zeer beperkt om bvb een achtergrond te isoleren van je object. Een nice to have en klein maar te weinig ruimte om creatief te zijn. Eventueel als backup om altijd op zak te hebben.

                  Beter lijkt mij dan de Panasonic Lumix DMC-GX1 (grotere sensor maar minder bereik met de standaardlens)

                  GX1 mark II is vrij groot en zwaar en heeft weinig megapixels. Bovendien gebruikt hij ze niet allemaal bij gangbare beeldverhoudingen. Dus als je grote afdrukken wilt niet aan te raden. Een must voor mij is minimaal 16 Mpixs.

                  Dan heb ik gekeken naar m43. Mooi materiaal en de OMD-10 van Olympus kan mij bekoren. Maar als ik alles begin uit te rekenen aan niet te dure lenzen, flits enz. kom ik al snel op 1400 Euro.

                  Fuji. Prachtig materiaal maar niet bruikbaar om te filmen (niet zo belangrijk voor mij), en zeer dure lenzen. Dus goed, maar duur. Met al een 5D puur als hobby lijkt me dit iets teveel van het goede.

                  Sony a6000, mooie sensor, maar zeer beperkt qua lenzen. De goedkope zijn matig (slecht?) van kwaliteit en de Zeis objectieven zijn duur. Plus Sony hun aanpak om geld bij te vragen voor apps op de camera … Dat vind ik er over.

                  OK en nu dan de optie die ik waarschijnlijk ga nemen ...

                  Ik (en jij) bent een Canon DSLR gewoon. En je wil waarschijnlijk geen al te dure camera meenemen, en toch een groothoek, tele, enz. meenemen als het even kan. Ja toch ;-)

                  Ik heb ook nog wat EF en EF-S objectieven liggen en dus is voor mij de oplossing de 100D met kitlens. Bij Canon zijn de kitlenzen vrij goed tot zeer goed voor hun prijs. De 100D sensor is wat minder qua dynamisch bereik, ruis enz, maar als je eens naar raw beelden kijkt op dpreview.com en vergelijkt met andere camera’s dan is dit lang niet zo slecht te noemen. Bovendien is de ergonomie en prijs zeer goed. Nieuwe sensoren komen er dit jaar in de 7DmII, en dus volgend jaar waarschijnlijk in de goedkopere bodies. Dus body upgrade en gedaan.

                  De 100D kost nu 424 bij A&C met tas, geheugenkaart 8 GB en een poetsdoekje. Een goedkoop en licht alternatief en je kan hem gerust verkopen na de reis als je er vanaf wil. Veel ga je er niet op verliezen. Het is trouwens een mooie backup body die je altijd kan meenemen en met de 40mm pancake kan hij in een zeer grote ;-) broekzak.

                  Ik heb een 17-55, maar die vind ik te zwaar (645 gram).

                  Een overzicht qua gewicht en motivatie wat ik denk mee te nemen …

                  100D; 407 gram: met geheugenkaart en batterij inclusief
                  50;130 gram: 1.8, plastic fantastic * 1.6 crop factor => portret lens of bij weinig licht
                  18-55; 205 gram: de kitlens. Neem de STM versie om te kunnen filmen
                  10-18; 240 gram: de nieuwe, ook STM, optisch zeer goed, met IS
                  55-250; 390 gram: voor de Komodo varanen. Door crop = 400mm. Geen STM omdat ik deze nog heb liggen
                  18-135; 480 gram en dus te overwegen maar die kost + 300€ en ik heb al een 55-250 liggen.
                  Verder neem ik nog mee: 430EXII zodat ik kan bouncen, enz. Eventueel een trigger om wat creatiever te zijn met licht, maar nog niet zeker.
                  Een Gorillapod met balhoofdje, RS60-E3, polarisatie, reservebatterij, …
                  Dus 1372 gram voor de camera en alle lenzen. Je kan ook bvb enkel voor de 18-135 kiezen als enige lens. Langer zou ik niet gaan want geen enkele lens presteert dan goed qua vignetering en scherpte in de hoeken bij grote brandpuntafstanden. Dus liefst geen megazooms, alhoewel die nieuwe van Tamron 16-300 niet zo slecht lijkt. Je gaat dan waarschijnlijk wel een schaduw hebben als je de pop-up flits gebruikt.

                  Hier nog wat leesvoer …

                  http://www.dpreview.com/reviews/cano...100d-rebel-sl1
                  http://www.photozone.de/canon-eos/874-canon_1018_4556is
                  http://www.photozone.de/canon-eos/77...8135_3556stmis
                  http://www.photozone.de/canon-eos/83...1855_3556stmis
                  http://www.photozone.de/canon-eos/16...report--review
                  http://www.artencraft.be/nl/foto-en-...non-100d-serie
                  http://www.ephotozine.com/article/ta...k-review-25638

                  Groeten,

                  Steve

                  http://stevevanhoyweghen.wordpress.com/
                  Steve Van Hoyweghen
                  https://stevevanhoyweghen.wordpress.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: prijsverschil sony rx100ii - rx 100iii of alternatief?

                    Ben langsgeweest in de winkel.
                    Pre-order zoals op de website is mogelijk, maar nog geen idee van levering, is nog niet bij de leverancier.
                    http://www.artencraft.be/nl/sony-dsc...rp-list-217111

                    Is het verschil tussen m2 en m3 dan echt die 230 euro waard volgens jullie? Daar kreeg ik niet zo'n duidelijk antwoord op. (wifi vind ik niet noodzakelijk)

                    Comment


                    • #11
                      Re: prijsverschil sony rx100ii - rx 100iii of alternatief?

                      @Steve,
                      onze posts hebben elkaar blijkbaar gekruist. Dank voor de zeer boeiende overwegingen.
                      Misschien moet ik er toch aan denken om die 7D mee te nemen (we reizen niet met openbaar vervoer), en als lenzen mijn 10-22 (heb ik al) en een nieuwe 24-105 F4 kopen.
                      Ergens in mijn achterhoofd zit het idee om toch later over te schakelen naar een fullframe.
                      Maar straatfotografie met zo'n grote camera en lens is wellicht nogal afschrikwekkend...

                      Ben al blij dat ik niet de enige ben die voor deze moeilijke keuze staat.

                      Comment


                      • #12
                        Re: prijsverschil sony rx100ii - rx 100iii of alternatief?

                        Nog een ander alternatief is om de 70-300mm IS van Canon te nemen => 630 gram dus wat lichter dan jouw 70-200 en/of een 24-105. Dit is wat ik eerst wou doen.

                        Die 24-105 is natuurlijk niet ideaal voor een crop ... dus 18-135 crop in dit geval.

                        Groeten,

                        Steve

                        http://stevevanhoyweghen.wordpress.com/
                        Last edited by svhoyw; 21 juni 2014, 12:00.
                        Steve Van Hoyweghen
                        https://stevevanhoyweghen.wordpress.com/

                        Comment


                        • #13
                          Re: prijsverschil sony rx100ii - rx 100iii of alternatief?

                          Dank voor alle reacties.
                          Uiteindelijk de rx100iii gaan halen bij Foto Verschoore, Terneuzen omdat Sony ze voorlopig nog niet levert in België. Vermoedelijke release van rx100miii in de Belgische winkels nog niet gekend. Wou echt niet wachten tot vlak voor mijn vertrek, wil hem eerst nog thuis wat uitproberen.
                          Is echt wel superklein, toch wat wennen. Meer dan tevreden over de beeldkwaliteit. Foto's zijn zeer scherp, waardoor croppen zeker mogelijk is. Die EVF is super!
                          Misschien neem ik toch nog mijn oude 500D mee met een 85 1.8 voor portretten op straat.

                          Toch nog 2 vraagjes:
                          - iemand al geprobeerd om panorama mee te nemen: lukt me niet, ook niet na tips op Sonyforum (traag, rechthouden, in de richting van de pijl)
                          - zou polarisatiefilter op zo'n camera een meerwaarde zijn in Indonesië?

                          Comment


                          • #14
                            Re: prijsverschil sony rx100ii - rx 100iii of alternatief?

                            Veel plezier met je aankoop. Laat ons weten hoe het je bevalt.

                            Ik ben vandaag de 100D gaan halen met 18-55 kitlens en dat valt ook reuze mee. ISO 3200 is nog prima. Ook filmen met STM lens werkt veel beter dan verwacht. Samen met een 55-250 en een 50 f/1.8 voor portret, 430 EXII, Gorillapod en indien tijdelijk geleverd 10-18 STM. Veel groter dan jouw rx100 maar ongeveer de helft van de prijs en meer mogelijkheden als je de lenzen toch al liggen hebt. Het is natuurlijk maar wat je kiest. Zo een rx100 II of III zie ik ook wel zitten voor erbij, maar zonder DSLR of systeemcamera zie ik het zitten voor zo een reis!
                            Steve Van Hoyweghen
                            https://stevevanhoyweghen.wordpress.com/

                            Comment


                            • #15
                              Re: prijsverschil sony rx100ii - rx 100iii of alternatief?

                              Voor ieder die op dit topic geantwoord heeft: dank voor jullie info.
                              Ik heb me du toch de rx100 m3 aangeschaft, en ben op vakantie vertrokken met de combinatie canon 7D 70-200 F4 IS en rx100 m3. 85% van de foto's met de Sony genomen, maar absoluut geen spijt dat ik die tele ook mee had vooral voor portretten.
                              Op wandelingen en fietstochten enkel "de kleine" mee, tijdens tempelceremonieën gefotografeerd met beide toestellen.
                              Kwalitatief zijn die Sony-foto's absoluut super! Ben heel blij dat ik me beperkt heb in afstand en gekozen heb voor de kwaliteit; beetje creativiteit en voetengebruik lost ontzettend veel op. En ja, als ik dan toch eens wat tekort schoot, dan heb ik vooral heel goed gekeken, onthouden hoe mooi het beeld was, en de sfeer van het moment op mij laten inwerken. Soms beleef je zo meer dan wanneer je aan het fotograferen bent.
                              Toegegeven, het is geen goedkoop toestel, maar ben heel blij dat ik dat gekozen heb.

                              Comment

                              Working...
                              X