Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe camera na Nikon D200?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe camera na Nikon D200?

    Hallo iedereen,

    Ik fotografeer ondertussen zo'n 6 jaar met een Nikon D200. Recentelijk merk ik echter dat ik elke foto 1 of 2 stops moet onderbelichten wil ik met een goede belichte foto eindigen. Indien ik dit niet doe, is de foto gegarandeerd overbelicht. Ik vermoed dan ook dat er ergens in het toestel iets niet meer 100% functioneert, het beestje is dan ook al 6 jaar oud.
    Ik denk er dus aan om een nieuwe body te kopen, eventueel een D7100. Wat denken jullie hiervan? Is de D7100 een mooie "opvolger" voor mijn oude D200 of zijn er andere toestellen die beter geschikt zouden zijn?
    Qua objectieven heb ik een Tamron groothoeklens (17mm - 50mm) en een Nikkor telelens (70mm - 300mm). Ik neem aan dat beide lenzen nog zullen fuctioneren op de D7100?

    Enfin, ik hoor het graag van jullie, alvast bedankt!

  • #2
    Re: Nieuwe camera na Nikon D200?

    Directe opvolger van de D200 was de D300(S), ondertussen nog geen echte opvolger maar best in de buurt komen de D610 (wel crop maar iets minder pro-uitvoering) of D800 (fulframe maar wel even stevig/waterdicht/groot uitgevoerd)

    Eric

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe camera na Nikon D200?

      bij mij functioneerd de tamron zeer goed op de d7100, maar ten opzichte van de d200 zul je miniem vluggere sluitertijden moeten hanteren ivm. hogere resolutie (24MP)
      voor de rest kun je u alleen maar verbeteren denk ik
      of wachten tot de nieuwe dx camera uitkomt (nikon rumors zegt dat die er komt in september), hoelang dit ook mag duren...
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe camera na Nikon D200?

        Ik denk dat het op dit moment een logische keuze zou zijn, aangezien een echte opvolger voor de D300 er blijkbaar niet komt, en de D7100 de high-end cropcamera is. Of je moet de overstap naar FF (D610, D700 (2dhands) of D800) maken maar dan zal je de tamron 17-50 moeten vervangen. De D610 en D7100 zijn van menustructuur en bouw heel erg gelijkend enkel is de D610 een Fullframe en de D7100 een crop, dus als je de betere prestaties in low light van een FF niet nodig hebt is de D7100 de beste keuze.
        (Dit is natuurlijk maar mijn eigen mening)

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe camera na Nikon D200?

          waarvoor gebruik je het meeste je toestel?
          sport, landschappen, mensen, optredens,....

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe camera na Nikon D200?

            Gert007, ik fotografeer meestal landschappen en dieren.

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe camera na Nikon D200?

              De D7100 is een mooie stap vooruit qua resolutie en dynamisch bereik maar je moet het toestel echt eens in de hand nemen om te zien of het je ligt. Ik ben van de Fuji S5pro (D200 body) naar de D7000 overgestapt en had dat eigenlijk beter niet gedaan, want ik raak maar niet gewoon aan de (voor mij) ongemakkelijke grip en het gebrek aan een 'echte' AF-ON knop. De 7100 is mogelijk wat beter, want de grip is dikker.
              Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe camera na Nikon D200?

                Zelf ben ik 3 jaar geleden van D200 naar D7000 overgestapt. Op het vlak van beeeldkwaliteit (ruis en dynamisch bereik) een enorme stap voorwaarts. Met een D7100 zal deze stap nog net iets groter zijn.
                Ik heb mij de overstap geen seconde beklaagd.

                Voor mij zijn de kleinere afmetingen van de D7000/D7100 in vergelijking met de D200/D300 geen bezwaar. Hij ligt mij nog steeds goed in de hand.
                Maar niet iedereen heeft diezelfde ervaring. Dus best de D7100 eens goed vastnemen of uitproberen alvorens te beslisssen.
                Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe camera na Nikon D200?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Pred4Ever Bekijk bericht
                  Gert007, ik fotografeer meestal landschappen en dieren.
                  dan is het zeker te overwegen om een D7100 te nemen
                  je hebt de fps van een D300(s) niet nodig en fullframe ook niet direct denk ik

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe camera na Nikon D200?

                    Ik ben begin dit jaar overgestapt van een d200 naar D800 en kan hier maar 1 ding over zeggen.
                    Ik had dit al veel eerder moeten doen.
                    D600 en d7000 voelde nogal klein aan in de hand. Bediening d200 en d800 liggen dichter bij elkaar. Je DX lenzen zal je wel willen verkopen, geloof me!



                    Sent from my iPad using Tapatalk

                    Comment

                    Working...
                    X