Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mag je houtbriketten/bruinkookbriketten verbranden in een gietijzer/spektsteenkachel?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mag je houtbriketten/bruinkookbriketten verbranden in een gietijzer/spektsteenkachel?

    Een misschien wat vreemde vraag: Ik ben van plan in mijn toekomstige chalet een La Nordica Rosella Plus Forno houtkachel te laten zetten, maar de verschillende websites en de gebruiksaanwijzing van de fabrikant geven tegenstrijdige informatie omtrent het type brandstof dat het mag verbranden.

    De fabrikant laat enkel houtblokken toe, maar verschillende Duitse en Nederlandse websites geven aan dat naast hout ook bruinkoolbriketten zijn toegestaan. Dan krijg ik een mailtje terug van een leverancier dat houtbriketten niet zijn toegestaan, maar in de beschrijving dan wel weer bruinkoolbriketten, terwijl ik gevoelsmatig denk, dat bruinkool een vele hogere energetische dichtheid heeft dan houtbriketten. Dus als bruinkool mag, dan houtbriketten zeker (of heb ik het soms mis?)

    Weet iemand uit eerste ervaring hoe het zit met dit soort kachels? Ik zou het fijn vinden om ook houtbriketten en bruinkoolbriketten te kunnen verbranden in zo'n gietijzeren houtkachel met speksteenbekleding.
    Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

  • #2
    Re: Mag je houtbriketten/bruinkookbriketten verbranden in een gietijzer/spektsteenkac

    Onze buren hebben een houtkachel met speksteen en branden uit voorzichtigheid enkel houtblokken.
    Heeft te maken met garantie dacht ik.
    Als ik ze zie morgen zal ik het eens vragen voor je.
    Touch the Earth...Gently
    www.passionsenfrance.com

    Comment


    • #3
      Re: Mag je houtbriketten/bruinkookbriketten verbranden in een gietijzer/spektsteenkac

      Dag Marie-anne,

      Al iets geweten omtrent die speksteenkachel. Ondertussen zie ik dat er twee normen zijn de NEN en DIN, die al dan niet aangeven of iets verbrand mag worden, maar ik kom er ook niet aan uit.
      Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

      Comment


      • #4
        Re: Mag je houtbriketten/bruinkookbriketten verbranden in een gietijzer/spektsteenkac

        Voilà net terug.
        Ze branden enkel eik en beuk in hun kachel. Dat komt omdat ze met hun vorige een "ongelukje" gehad hebben. Schouwbrand door teveel aanslag in de schouw door de briketten.

        Van die NEN en DIN kennen ze ook niets.

        Maar kan je verkoper je daaromtrent geen goed advies geven?

        Trouwens : proficiat met je aankoop. Ga je veel plezier aan hebben. Ik zou die ook wel willen...
        Touch the Earth...Gently
        www.passionsenfrance.com

        Comment


        • #5
          Re: Mag je houtbriketten/bruinkookbriketten verbranden in een gietijzer/spektsteenkac

          Gisterenavond antwoord gekregen van de website: het was een foutje en enkel hout en houtbriketten mogen verbrand worden. De chalet gaat geen schouwwand van steen hebben, enkel een dubbelwandige stalen buis met isolatie recht door het plafond en dan door het dak heen. Het gaat dus kaarsrecht naar boven, zonder bochten.

          Ik lees dat bruinkoolbriketten nogal kunnen stinken in vergelijking tot hout en houtbriketten. Dus blijf ik maar bij hout en houtbriketten, aangezien bruinkoolbriketten nogal kunnen stinken en bovendien toch niet geschikt zijn voor deze oven.
          Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

          Comment

          Working...
          X