Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Printen op aluminium

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Printen op aluminium

    Hallo,

    Ik zou een zwart/wit foto willen kopen op bv istock.com en deze willen printen op aluminium..

    Maar wat is nu de beste techniek om een zo hoog mogelijk zwart/wit contrast te bekomen?

    Ik had reeds een kleurenfoto in zwart wit laten printen op aluminum, maar deze heeft een groene schijn en is weinig zwartwit contrast te merken..

  • #2
    Re: Printen op aluminium

    Als jouw foto een zwart/wit versie is dan moet die alu versie in zw zijn en niet terug komen met een groene schijn. My 2 cents.
    Ik heb eergisteren 3 alu z/w foto's kunnen bekijken en die waren wèl zw zonder groene schijn. Zal proberen te achterhalen waar die werden geprint.

    Tjerri

    Comment


    • #3
      Re: Printen op aluminium

      nik Siver efex pro plugin, daarmee kan je perfect werken als je niet zo bedreven bent in photoshop. maar met bewerken in RAW kan je hetzelfde bereiken.
      er zit natuurlijk ook veel verschil in waar je je foto wilt laten printen. ik zou toch eerst proberen om meer informatie te vinden van de verschillende web aanbiedingen en eerst goed vergelijken.
      gr, JOHAN , nikon D90, D7100

      Comment


      • #4
        Re: Printen op aluminium

        Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
        Als jouw foto een zwart/wit versie is dan moet die alu versie in zw zijn en niet terug komen met een groene schijn. My 2 cents.
        Ik heb eergisteren 3 alu z/w foto's kunnen bekijken en die waren wèl zw zonder groene schijn. Zal proberen te achterhalen waar die werden geprint.

        Tjerri

        De foto was in kleur genomen, maar daarna op zwart/wit gezet in photoshop...
        Volgens de drukker zat er toch nog een kleurprofiel in vandaar de groene schijn... :S

        Comment


        • #5
          Re: Printen op aluminium

          Oorspronkelijk geplaatst door Blaugrana85 Bekijk bericht
          De foto was in kleur genomen, maar daarna op zwart/wit gezet in photoshop...
          Volgens de drukker zat er toch nog een kleurprofiel in vandaar de groene schijn... :S
          Als je een zwart-wit foto met het juiste kleurprofiel naar een drukker/afdrukcentrale stuurt, dan zou die in principe ook als zwart-wit afgedrukt moeten worden.
          Maar als je een foto doorstuurt met een ander kleurprofiel dan wat het afdrukapparaat kent, dan is het best mogelijk dat er een kleurzweem op de afdruk zit.

          De meeste afdrukcentrales gaan er van uit dat je de foto's instuurt in sRGB, enkel de professionele (meestal ook duurdere) afdrukcentrales kunnen bijvoorbeeld ook Adobe RGB correct verwerken (als het goed is, dan zou je drukker ook daar het juiste antwoord op moeten kunnen geven).
          Als je foto's doorstuurt naar eender welke afdrukcentrale, zie dan dat de "automatische correctie" uitgeschakeld is, want het is niet te voorspellen wat die correctie allemaal doet met je foto...

          Maar zelfs al stuur jij alles correct door, dan kan het ook nog zijn dat er bij de afdrukcentrale zelf iets niet juist is ingesteld, ik heb ooit ook een aantal foto's aangekregen met een duidelijke groenzweem.
          Ze hebben die dan opnieuw afgedrukt, en toen waren ze wel perfect (zonder dat ik zelf iets had aangepast, ze hebben de bestanden die ik eerst ingestuurd had gewoon opnieuw afgedrukt, de kalibratie van hun apparatuur zal dan toch niet in orde geweest zijn).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Printen op aluminium

            Oorspronkelijk geplaatst door Blaugrana85 Bekijk bericht
            Hallo,

            Ik zou een zwart/wit foto willen kopen op bv istock.com en deze willen printen op aluminium..

            Maar wat is nu de beste techniek om een zo hoog mogelijk zwart/wit contrast te bekomen?

            Ik had reeds een kleurenfoto in zwart wit laten printen op aluminum, maar deze heeft een groene schijn en is weinig zwartwit contrast te merken..


            Metamerisme ( groene schijn ) als je printer maar 1 zwart heeft, kan je daar last van hebben, de andere kleuren worden dan gebruikt ( gemengd ) om de grijstinten te verkrijgen.

            Daarom dat de betere printers meerdere zwarten hebben ( zwart, licht-zwart en licht-licht-zwart ).

            PJW
            Nikon, Epson Stylus Pro 4900, Epson Perfection V750 Pro, X-Rite i1Publish Pro, www.pwf.be

            Comment

            Working...
            X