Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tja, heel moeilijke keuze ..... Fuji of Nikon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tja, heel moeilijke keuze ..... Fuji of Nikon

    Geachte forumleden,

    Ik ben nu al een tijdje aan het denken over een camera erbij.
    Mijn keuzes zijn eigenlijk gericht op 3 soorten camera's, te weten de Nikon df of d4s of de fuji xt1.

    Waarom ?
    Ikzelf wil een handzame camera erbij, buiten mijn d800, eigenlijk wat kleiner en handzamer om makkelijk mee te nemen. Daar is de fuji het meest voor geschikt denk ik zo, daarna de Nikon df.
    Voor de fuji moet ik wel lenzen kopen, voor de Nikon df niet. Blijft kwa prijs dus ongeveer gelijk kwa aanschaf.

    Of ik koop een d4s en ik gebruik mijn d800 als camera erbij, voor mee te nemen op buitenlandse werkreisjes.
    Daar staat tegenover dat deze camera niet makkelijk weg te stoppen is mijn jaszak op plaatsen waar dit misschien nodig is.
    Mijn vrouw zegt eigenlijk dat ik het laatste moet doen, echter ik vind deze te groot en redelijk prijzig, is het niet waard voor mij.

    Zelf neig ik naar de fuji omwille van de grootte, daarna de Nikon df.

    Ik kan mijn centjes maar een keer uitgeven en wil graag weten of er forumleden zijn die mij hiermee kunnen helpen.

    Mvg, Jacques
    Nikon en glaswerk

  • #2
    Re: Tja, heel moeilijke keuze ..... Fuji of Nikon

    Ik snap eigenlijk je redenering niet goed. Je wilt een camera erbij die handzamer is en makkelijker is om weg te steken. En je hebt al een D800 wat eigenlijk al een serieuze fullframe is. Daar een D4 bij is die niet even groot of zelfs groter? Zou je niet beter opteren voor een deftige compact erbij met grote sensor als Sony rx100 ofzo...
    Last edited by Templar; 7 juni 2014, 21:31.
    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

    Comment


    • #3
      Een handzamer camera dan een D800 is de D4s zeker niet. Werk met beide, maar de D4s is nóg groter en steek je echt niet in je zak. De Df is ongeveer even groot als een D800, dus dat schiet ook niet op.

      Kies dan eerder voor een Fuji X100. Enorm mooie beelden, lees de resencies en is idd een handzaam apparaat. Maar uiteraard geheel afhankelijk wat je ermee wilt fotograferen.

      'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal'

      Comment


      • #4
        Re: Tja, heel moeilijke keuze ..... Fuji of Nikon

        Ikzelf gaf al aan dat de Nikon d4s te groot is voor mij, maar mijn vrouw vond dit een logische stap....
        Gaat het niet worden.

        Blijft over de fuji of de Nikon df.
        Voor de df kan ik mijn lenzen blijven gebruiken en kost mij verder niets, maar volgens nikonias is deze net zo groot als de d800.
        De fuji heb ik nog niet in gezien in de winkel daar deze uitverkocht is, weet dus eigenlijk niet of deze veel kleiner is dan de d800 .
        Daar moet ik wel lenzen bijkopen.

        Voor mij nog steeds een moeilijke keuze.

        Gr., Jacques
        Nikon en glaswerk

        Comment


        • #5
          Re: Tja, heel moeilijke keuze ..... Fuji of Nikon

          Hallo,

          Ik heb net de overstap gedaan van een Canon 5DMkII naar de Fuji X-T1 ...
          Hier enkele eerste foto's met de Fuji:
          https://www.flickr.com/photos/114638...7645003491515/

          Het is een puur plezier om met de X-T1 te werken.
          Ik heb uiteraard ook nieuw glaswerk moeten bestellen:
          - XF 18-55 f2.8-4.0mm R LM OIS
          - XF 55-200mm f3.5-4.8 R LM OIS
          - XF 35mm f1.4 R

          Altijd welkom voor een "live" kennismaking met de Fuji X-T1 ...

          Jaja
          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

          Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

          Comment


          • #6
            Re: Tja, heel moeilijke keuze ..... Fuji of Nikon

            Als het gaat over 'meeneembaarheid' valt de Df reuze mee. Heb hem nu een maand, met de bijgeleverde 50 mm 1,8. Is een zalige combinatie. Ik was gewoon om mijn D700 met 24-70 2,8 mee te nemen, maar dat is pas sleuren. Geen kwaad woord over die combinatie, levert super foto's af, maar dat doet de Df zeker ook (super sensor remember), en deze weegt een pak minder. Maar natuurlijk, het vraagt wat aanpassing om ermee te werken. Hoewel ook dat reuze meevalt. En dan kun je inderdaad je optiek blijven gebruiken.

            Comment


            • #7
              Komt het makkelijker meenemen nu door je body (Df ipv D700) of door je verandering van objectief (50 mm of 24-70)?
              Ik denk toch echt het laatste. Die puist van een 24-70 steekt toch aardig meer uit dan de 50 mm, op beide bodies.
              Ik denk dat je een mooi argument had om thuis te overtuigen, maar ik trap daar niet in ;-) ...

              'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal'

              Comment


              • #8
                Re: Tja, heel moeilijke keuze ..... Fuji of Nikon

                Wanneer ik de afmetingen van de D800 met de Df vergelijk dan is de D800 1 cm hoger en 2 cm dikker. Wat, volgens mij (maar wie ben ik?), niet echt het grote verschil maakt.
                Persoonlijk vind ik de D800 met een AFS 50 mm nog best handelbaar. En als ik er een AF-D opschroef wordt hij nog compacter.
                Ik weet niet of de retrolens van de Df even groot /klein is als de AFS 50 mm

                mvg
                Patric

                Comment


                • #9
                  Re: Tja, heel moeilijke keuze ..... Fuji of Nikon

                  Betrapt ! ik beken.
                  Maar je kunt pas weten hoe zo'n camera aanvoelt, als je hem hebt. Het is inderdaad zeker de lens die het grootste verschil maakt in gewicht én in handelbaarheid. Als je steeds met een zoom werkt, is het overschakelen naar een prime ook een hele stap. In het begin werkt de voeten-zoom niet zo optimaal. Het neemt niet weg dat de combinatie Df-50mm heel prettig is om bij te hebben. Het is nooit een 'in de weg'. Als ik voorheen twijfelde of ik mijn D700 zou meenemen of mijn MFT van Panasonic, dan neem ik nu zonder nadenken mijn Df mee. Maar inderdaad met de beperking die de prime met zich meebrengt. En in de wetenschap dat die prime ook op de D700 past. Ik denk dat we het hier hebben over aanvoelen, meer dan over objectieve gegevens. En ik deel jullie mijn eigen ervaringen....

                  Comment


                  • #10
                    😊😊😊... Ik zal het niet verder verklappen!!!

                    (Persoonlijk kies ik zuiver rationeel mijn mee te nemen materiaal, zwaar is een keuze, maar dat is dan maar zo)

                    'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal'

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tja, heel moeilijke keuze ..... Fuji of Nikon

                      Geachte forumleden,

                      Alvast bedankt voor de reacties op mijn vraag, er vanuit gaan dat ikzelf zal moeten uitvinden wat voor mij het prettigst is, zal ik beide camera's moeten gaan vasthouden.
                      Op dit moment is de fuji xt-1 uitverkocht en ik zal moeten wachten totdat deze wel voorradig zal zijn.

                      De fuji xt-1 of Nikon df zal gebruikt gaan worden op mijn buitenlandse werkreizen, waar ik veel onder de locals vertoef, vandaar de term handzamer en onder mijn jas kunnen steken.
                      Denk aan landen zoals Colombia,brazilie,Rusland , etc...
                      Mijn d800 + lenzen vraagt waarschijnlijk om problemen daar.

                      Zelf bezit ik ook de Panasonic DMC-GF1 , maar deze is al een aantal keer gestuiterd en is niet erg betrouwbaar meer.
                      Deze heeft een aantal jaar dienst gedaan voor bovenstaand doel.

                      Beide camera's hebben hun eigen plussen en minnen , zoals ook gezegd in mijn eerste post.
                      Fuji is iets kleiner, maar moet er lenzen bij kopen.
                      Nikon df is in de iso waardes iets beter.
                      Aantal bps is voor mij niet relevant.

                      Hopelijk zijn beide camera's binnenkort te vergelijken in de winkel.

                      Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken.
                      Mvg, Jacques
                      Nikon en glaswerk

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tja, heel moeilijke keuze ..... Fuji of Nikon

                        Hallo jacques1,

                        Heb je recent mijn Fuji X-T1 album nog bekeken (link in #5) ? Er zijn een aantal foto's bijgekomen ...
                        Niet dat ik je keuze wil beïnvloeden, maar sinds ik de Fuji heb ... plezier ... fotografie ... leuk ... geen rugpijn ... verbazing ... RAW ...

                        Jaja
                        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tja, heel moeilijke keuze ..... Fuji of Nikon

                          Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                          Hallo jacques1,

                          Heb je recent mijn Fuji X-T1 album nog bekeken (link in #5) ? Er zijn een aantal foto's bijgekomen ...
                          Niet dat ik je keuze wil beïnvloeden, maar sinds ik de Fuji heb ... plezier ... fotografie ... leuk ... geen rugpijn ... verbazing ... RAW ...

                          Jaja
                          Jaja, ik heb je foto's zeker al bekeken toe ik je berichtje op #5 gelezen had.
                          Vandaag na je tip weer gekeken en vooral je nachtfoto's met veel interesse bekeken. ( 6124 )
                          De foto's zien er zonder meer schitterend uit!!

                          Mijn vraag : hoe bevalt de 35mm lens ? , daar gaat mijn eerste interesse naar uit ivm de lichtsterkte van F1.4.
                          Dit omdat ik voor ofna het werk pas op pad kan en het dus in die landen al schemert.

                          Mvg, Jacques
                          Nikon en glaswerk

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tja, heel moeilijke keuze ..... Fuji of Nikon

                            Dag Jacques (naamgenoot),

                            Die 35mm f1.4 bevalt zeer goed. Zelfs op f1.4 zijn de prestaties nog excellent. Als je de exif bij mijn foto's bekijkt kan je zien welk diafragma ik gebruikte.
                            Dat is nu eens een echte "nachtlens" - daarvoor gebruik ik ze (ook).
                            's Avonds op pad met de fiets - door Hasselt heen - en dan fotograferen wat leuk of interessant is. ISO tot 3200 prima bruikbaar, dan een f1.4 en je weet niet welke sluitertijd je ziet "by night"
                            Met de X-T1 heb ik volledig het plezier in fotograferen teruggevonden - niet dat het anders met tegenzin was - maar het is opnieuw leuk.
                            Kortom, voor mij de ideale (nacht)gezel en nog steeds zeer handzaam en niet te zwaar (en ik heb de extra batterijgrip er ook nog bij).

                            Ik heb de XF55-200mm ook - tot nu toe de scherpste lens die ik ooit had en morgen ga ik de XF 18-55mm f2.8-4.0 halen.
                            Er schijnt een 16-55mm f2.8 over de ganse lijn aan te komen ... maar de prijs zal ook navenant zijn ...

                            Jaja


                            Oorspronkelijk geplaatst door Jacques1 Bekijk bericht
                            Jaja, ik heb je foto's zeker al bekeken toe ik je berichtje op #5 gelezen had.
                            Vandaag na je tip weer gekeken en vooral je nachtfoto's met veel interesse bekeken. ( 6124 )
                            De foto's zien er zonder meer schitterend uit!!

                            Mijn vraag : hoe bevalt de 35mm lens ? , daar gaat mijn eerste interesse naar uit ivm de lichtsterkte van F1.4.
                            Dit omdat ik voor ofna het werk pas op pad kan en het dus in die landen al schemert.

                            Mvg, Jacques
                            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                            Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tja, heel moeilijke keuze ..... Fuji of Nikon

                              Jacques,

                              ik ben ook zo'n overstapper, va,n 5D MKII naar Fuji X-E2. Die heeft zo goed als dezelfde eigenschappen als de X-T1. Kijk maar naar mijn foto's op dit forum, allemaal met de X-E2.
                              De 35mm bevalt prima, er zou echter een nieuwe versie onderweg zijn. De 10-24 is monsterlijk goed.(en ook wel wat groter en zwaarder dan de doorsnee Fujinon lens, met zijn 419gr. als ik me niet vergis.
                              De 60mm macro voldoet voor portret, de 56mm zou nog iets beter (maar ook duurder) zijn, en de 27mm is een lichtgewicht om op stap te gaan in een stad bvb.
                              Vergeet trouwens dat de 18-55 een kit-lens is, ze is veel meer dan dat.
                              ...leeg...

                              Comment

                              Working...
                              X