Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eenvoudig(er) leven?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eenvoudig(er) leven?

    Naar aanleiding van het langdradig draadje "het weer weer", maak ik even deze spin-off, op basis van een citaat, waar Kirsten_dl het had over het onnodig gebruik van de airco in de wagen:

    Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
    We leven in de tijd waarin we leven, en er is nu eenmaal airco. Terugkijken naar vroeger heeft geen zin, dan moet je Amish worden.


    Je hoeft niet noodzakelijk Amish te worden om eenvoudig te leven.

    Gandhi zei ooit: "Live simple, so others can simply live".
    (Waarna hij wellicht door een kapitalist met drie schoten in de borst koelbloedig vermoord werd.)

    Soit, je kan stellen dat we nu in een tijdperk leven waarin product X bestaat, maar moet dat dan ook noodzakelijk gebruikt worden?
    Of het nodig is, kan van persoon tot persoon schelen, in welke mate die het nodig acht.
    Het is niet omdat iets bestaat, dat je het ook moet gebruiken. Veel producten worden gemaakt om een behoefte te gaan invullen, die voor velen nog niet bestond, eens ze dat product gewoon zijn kunnen ze plots geen stap meer terug zetten. Onzin natuurlijk.

    Gemakzucht speelt een grote rol. Als men iets kan doen wat ons minder moeite kost, of het ons comfortabeler maakt, gaat men vaak voor die optie kiezen. Hetzelfde als iets ons minder centen kost.
    En hierbij houdt men helaas zelden tot nooit rekening met wat het aanricht aan onze leefomgeving, of planeet in het geheel.
    Toppunt is dat zowat iedereen weet wat er op dat vlak goed of slecht is, maar dat niemand zijn steentje bijdraagt, omdat de rest het ook niet doet.


    Om nu even tot de kern van de zaak te komen, waarover ik het wil hebben.
    Er zijn mensen die zo goed als ascetisch leven. Dat kán perfect. En daar hoeft niemand je slecht voor te bekijken.

    Er bestaan mensen die in een roes komen als ze net iets nieuws hebben gekocht. Elke keer opnieuw zijn ze in spanning bij de aankoop van nieuwe dingen, zeker bij gadgets.
    Terwijl er ook heel wat mensen zijn die net intens gelukkig worden elke keer ze beslissen iets niét te kopen. "Voilà, dit heb ik uitgespaard, ik hoefde het toch niet om gelukkig te zijn."
    Er bestaan mensen die beweren dat hoe minder je koopt of bijhoudt, hoe meer vrijheid je hebt.
    Er bestaan mensen die graag al hun bezittingen in een grote valies kunnen steken, zodat ze de vrijheid hebben om meteen te kunnen vertrekken naar een andere plaats om te leven / wonen.

    De vraag is voor jezelf, wat is er echt nodig, kan je of wil je eenvoudiger leven, en hoe?
    Er zijn wel degelijk mensen die echt doelbewust eenvoudig(er) leven.
    Die bijvoorbeeld:
    - autoloos of auto-light leven
    - geen boeken kopen, maar enkel uit de bibliotheek ontlenen. Als ze er toch kopen, geven of verkopen ze die terug in tweedehandswinkels, of brengen ze die naar de bibliotheek zodat als ze het boek ooit nog nodig hebben of willen herlezen, ze het terug kunnen ontlenen. De bibliotheek is dus hun cloud of virtuele boekenkast thuis.
    - zelfde voor cd's dvd's etc, die je ook kan downloaden, e-players, e-readers, ...
    - geen tv of kabel hebben, als ze reeds internet hebben
    - alles verkopen dat ze al een hele tijd niet meer gebruikt hebben, of gewoon weg doneren aan anderen.
    - ...
    - ... en ga zo verder (kortom: minder materialisme)


    Kijk eens naar de president van Uguguay:
    Politicians are often criticised for extravagant lifestyles, but Uruguay's president lives on a ramshackle farm and gives away most of his income.


    Kijk eens naar deze man die ook gekozen heeft om 'minimalistischer' te gaan leven:
    Go to NBCNews.com for breaking news, videos, and the latest top stories in world news, business, politics, health and pop culture.
    Last edited by anonymous; 6 juni 2014, 13:56.

  • #2
    Re: Eenvoudig(er) leven?

    Ik volg op veel punten, enkel boeken, dvd's en cd's/lp's... ik koop graag die dingen, omdat ik hou van het artwork, het fysiek vastpakken, de geur (bij boeken dan toch )...

    En ik moet zeggen, ik heb al voor ongeveer 30.000 euro lenzen NIET gekocht, ook al wou ik ze wel. Goed bezig he?

    IZ.
    For Greater Good - Ambient Music for the Masses

    Canon 600 D - EF-S 18–55mm IS STM - 50 mm 1.8 - EF-S 10-22 mm - EF 35mm f/2.0

    Comment


    • #3
      Re: Eenvoudig(er) leven?

      Mja... materialisme.

      Ik zit hier te tokkelen op een "27 iMac, en te luisteren naar een stereoketen waarvan ik (zelfs tegen moeder de vrouw) best in alle talen zwijg over hoeveel ze gekost heeft. En als ik morgen dat allemaal mag ruilen voor een "kantoor" in de Afrikaanse savanne, dan twijfel ik geen second.

      Ge moogt er desnoods nog mijn iPhone en cameramateriaal bij hebben. Zelfs mijn broek, als het moet. Laat me aub wel mijn hoed. De zon geeft daar nogal...

      Eigenlijk grappig en pijnlijk tegelijk; in Kruger zie ik vaak mensen rijden met ramen dicht en airco op. Zo ooit ene weten voorbij rijden aan een luipaard met kleintjes.
      http://www.theafricabug.com

      Comment


      • #4
        Re: Eenvoudig(er) leven?

        Het is ook niet omdat je vooruit kijkt, dat je niet eenvoudig kan leven.
        Vooruit kijken betekent ook inspanningen doen om zuiniger met het milieu om te gaan. Het betekent ook je leefomgeving verbeteren door de mensen rondom je goed te behandelen, in de hoop dat het zich verspreidt, en dus kan het ook betekenen minder of niet met de auto te rijden.
        Maar het betekent evengoed gebruik maken van de dingen die jouw leven op bepaalde punten aanvullen.

        Ik geniet van het leven dat ik heb, maar erger me kapot aan de samenleving die almaar meer verzuurt, en waar mensen totaal geen plezier meer in het leven hebben.
        Ik heb namelijk een hele tijd ontzettend ascetisch geleefd bij een indianenstam in de jungle, waar je constant moet opletten om niet door giftige spinnen gebeten te worden, door slangen gewurgd te worden of niet door de piranha's opgevreten te worden. Om eten te hebben, moest ik dieren vangen en doden en fruit gaan plukken, en vooral hopen niet heel ziek te worden, omdat ik naar snelle medische hulp zou kunnen fluiten.

        Dat heeft mijn leven en kijk op onze samenleving zo grondig veranderd, dat ik me zowat nergens meer druk in maak hier, omdat we het gewoon ontzettend goed hebben. Wij hebben hier geen gevaarlijke beesten, geen natuurgeweld en hebben altijd een warm dak boven ons hoofd. Volgens velen hier leef ik hier ook heel karig, alhoewel ik dat helemaal niet zo zie.
        Ik heb het wel heel moeilijk met mensen die van de kleinste dingen een probleem maken. Daar maak ik me dan wel weer druk om.
        Maar ik heb lang nagedacht bijvoorbeeld voor ik mijn 6D besteld heb. Ik heb een 350D die het eigenlijk nog prima doet, dus waarom die 6D? Ik vraag het me soms nog af.
        Ik zal ook nooit een Ipad kopen. Veel te duur voor wat het is, en je hangt aan Apple vast. Het is een nepcultuur waar ik niks mee te maken wil hebben. Maar een tablet heb ik wel, omdat het gewoon heel handig is om iets op te zoeken. Maar ik hoef echt niet het laatste model te hebben. Hetzelfde met auto's. Ik hoef geen kar die veel te duur is omdat het stoer staat. Eentje die me van A naar B brengt is goed genoeg, maar airco wil ik wel. Het is niet omdat het buiten maar 15 graden is dat het in de auto niet oploopt tot 30 graden. Maar ik hoef geen auto met een V8 erin.
        Ik heb ook een energiezuinig huis met veel isolerend glas. Als de zon een beetje schijnt, ook in de winter, is het binnen direct 21 graden.
        Ik ben me dus echt wel bewust van de wereld, maar dat betekent niet dat ik niet van de nieuwe technieken gebruik maak. De nieuwe technieken zorgen er evengoed voor dat mijn huis zo energiezuinig kan zijn.

        Het is een hele tijd een kwestie geweest een evenwicht te zoeken tussen mijn nieuwe waarden en de samenleving waarin we leven, nadat ik terug kwam. Maar ik denk wel dat ik dat evenwicht goed gevonden heb.

        Ik hoop dat dat mijn visie een beetje verduidelijkt.
        ______
        www.vue.photo

        Comment


        • #5
          Re: Eenvoudig(er) leven?

          Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
          Ik hoop dat dat mijn visie een beetje verduidelijkt.
          Ohja, zeker en vast.

          Bedoeling is om van iedereen nog wat meer ideetjes op te doen. Visies moeten gedeeld worden

          Als ik naar mezelf kijk ben ik tot dusver zeker niet het goede voorbeeld, maar ik ben eraan aan het werken.

          Comment


          • #6
            Re: Eenvoudig(er) leven?

            Om nu even tot de kern van de zaak te komen, waarover ik het wil hebben.
            Er zijn mensen die zo goed als ascetisch leven. Dat kán perfect. En daar hoeft niemand je slecht voor te bekijken.

            Er bestaan mensen die in een roes komen als ze net iets nieuws hebben gekocht. Elke keer opnieuw zijn ze in spanning bij de aankoop van nieuwe dingen, zeker bij gadgets.
            Terwijl er ook heel wat mensen zijn die net intens gelukkig worden elke keer ze beslissen iets niét te kopen. "Voilà, dit heb ik uitgespaard, ik hoefde het toch niet om gelukkig te zijn."
            Er bestaan mensen die beweren dat hoe minder je koopt of bijhoudt, hoe meer vrijheid je hebt.
            Er bestaan mensen die graag al hun bezittingen in een grote valies kunnen steken, zodat ze de vrijheid hebben om meteen te kunnen vertrekken naar een andere plaats om te leven / wonen.

            De vraag is voor jezelf, wat is er echt nodig, kan je of wil je eenvoudiger leven, en hoe?
            Er zijn wel degelijk mensen die echt doelbewust eenvoudig(er) leven.
            Die bijvoorbeeld:
            - autoloos of auto-light leven
            - geen boeken kopen, maar enkel uit de bibliotheek ontlenen. Als ze er toch kopen, geven of verkopen ze die terug in tweedehandswinkels, of brengen ze die naar de bibliotheek zodat als ze het boek ooit nog nodig hebben of willen herlezen, ze het terug kunnen ontlenen. De bibliotheek is dus hun cloud of virtuele boekenkast thuis.
            - zelfde voor cd's dvd's etc, die je ook kan downloaden, e-players, e-readers, ...
            - geen tv of kabel hebben, als ze reeds internet hebben
            - alles verkopen dat ze al een hele tijd niet meer gebruikt hebben, of gewoon weg doneren aan anderen.
            - ...
            - ... en ga zo verder (kortom: minder materialisme)
            Terwijl ik je post best snap en er gedeeltelijk achtersta, vind ik dat je voorbeelden eigenlijk niet goed gekozen zijn. Downloaden, e-players en e-readers zijn net zo materialistisch als cd's en dvd's en zeker niet "eenvoudiger leven". Wat is het verschil tussen files voor die e-players en e-readers aankopen of cd's, dvd's en boeken? Dat het minder plaats inneemt en dus een legere leefruimte te zien geeft? Is het eenvoudiger om die files om te zetten, batterijen op te laden, kabeltjes te zoeken? Zelfde redenering kan je volgen met tv/kabel en internet. Waarom heb je internet eigenlijk nodig? Je kan perfect leven zonder internet (of tv of kabel). En eigenlijk is je leven dan behoorlijk simpelder. Geen problemen met je pc virusvrij te houden, de druk om meermaals per dag je email te checken (de postbode komt 1x per dag en niet in het weekend). Je zou dan ipv hier een discussie te voeren kunnen gaan wandelen. Misschien zelfs foto's nemen. Veel simpelder en beter voor de gezondheid. En die die alles verkopen dat ze niet meer gebruiken zijn misschien overdreven "consumers" die eigenlijk veel meer kopen dan ze nodig hebben of kunnen gebruiken?

            Ik denk dat je ascetisch leven verwart met OCD en lege designer livings.

            Eenvoudiger? Vrees van niet.

            Comment


            • #7
              Re: Eenvoudig(er) leven?

              Ik heb besloten geen autofocus of on-camera flits meer te gebruiken.

              YMMV
              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

              Comment


              • #8
                Re: Eenvoudig(er) leven?

                Ik ga die Porsche 911 GT3 RS dan toch niet kopen...
                Last edited by Kaneda; 6 juni 2014, 15:41.
                Panasonic Lumix FZ2000

                Comment


                • #9
                  Re: Eenvoudig(er) leven?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                  Ik ga die Porsche 911 GT3 RS dan toch niet kopen...
                  Koop maar gewoon hoor, we moeten de inflatie weer goed op gang zien te krijgen.
                  Dus veel producten kopen, die snel weer wegdoen en diens opvolger aanschaffen.
                  (Ik heb mijn steentje al bijgedragen door een printer te kopen maar dit terzijde)
                  Inflatie is een groot goed volgens de economen dus het devies is; kopen, kopen, kopen en niet kijken.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Eenvoudig(er) leven?

                    Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                    Koop maar gewoon hoor, we moeten de inflatie weer goed op gang zien te krijgen.
                    Dus veel producten kopen, die snel weer wegdoen en diens opvolger aanschaffen.
                    (Ik heb mijn steentje al bijgedragen door een printer te kopen maar dit terzijde)
                    Inflatie is een groot goed volgens de economen dus het devies is; kopen, kopen, kopen en niet kijken.
                    Je krijgt toch niets meer als rente op het geld op je bankrekening : dus dan geeft je het toch beter uit ...
                    In mijn auto zit ook airco : ding is nu 8 jaar oud, was de eerste die ik gekocht hebt met airco en er is geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om er ooit nog 1 te kopen zonder. Dat ding werkt elektronisch, en ligt altijd aan (als het in de winter niet nodig is, werkt het zo toch niet...).
                    Thuis heb ik geen airco : daar vind ik het minder nodig. De kans dat het daar binnen boven de 30°C wordt is ook vandaag nog redelijk klein. Over de auto kan je dat moeilijk zeggen. Een ontspannen chauffeur maakt trouwens minder fouten, rijdt veiliger en in natte en koude dagen houdt het je ramen watervrij (binnen dus ).
                    Als iemand anders graag de asceet uithangt : voor mij geen probleem, maar de mogelijkheden zijn er om comfortabeler te leven : dus waarom zou je ze niet gebruiken ? We hebben de machines en de tools om veiliger te leven en te werken. Ik zie niet in waarom we die zaken niet zouden gebruiken.
                    Iedereen heeft wel ergens een "folie"-ke die voor hem belangrijk is : al is het dan die duurdere auto, stereotoren, IT-prullen, fotografiedingen, ... Sommige van die zaken zijn inderdaad compleet onlogisch en veel te duur. Maar als je er gelukkiger door wordt, wie is iemand anders dan om te zeggen dat het niet zou mogen ???
                    Groeten,

                    Polleke

                    Comment


                    • #11
                      Re: Eenvoudig(er) leven?

                      Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                      Je krijgt toch niets meer als rente op het geld op je bankrekening : dus dan geeft je het toch beter uit ...
                      En dan dag in dag uit leven met zero op de bank?
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

                      Comment


                      • #12
                        Re: Eenvoudig(er) leven?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                        Terwijl ik je post best snap en er gedeeltelijk achtersta, vind ik dat je voorbeelden eigenlijk niet goed gekozen zijn. Downloaden, e-players en e-readers zijn net zo materialistisch als cd's en dvd's en zeker niet "eenvoudiger leven".

                        .....

                        Ik denk dat je ascetisch leven verwart met OCD en lege designer livings.
                        Goh, die voorbeelden gingen eigenlijk over mensen die zo weinig mogelijk willen "bijhouden". Maar je mag gerust voorbeelden aanvullen die volgens jou wel relevant zijn.

                        Een vriend van mij verhuist gemiddeld om de 3 jaar naar een andere huurwoning. (hij varieert heel graag van omgeving, terwijl hij wel al 30 jaar in en rond het Brusselse zit)
                        En hij zorgt ervoor dat hij dus ook niet veel bijhoudt, omdat hij geen zin heeft om het elke keer mee te verhuizen. Daarom nam ik net die voorbeelden van dingen die plaats innemen.

                        Had eigenlijk niets met een ascetisch leven te maken.
                        Maar op heel wat vlakken ben ik ervan overtuigd dat je eenvoudiger kan. Je moet gewoon willen, en sommige dingen laten. En dat is niet noodzakelijk een gemis.
                        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                        Eenvoudiger? Vrees van niet.
                        Soms wel.

                        Had die ideeën van elders op internet opgerakeld, en wou ze hier ook even in de groep gooien.
                        Zo zijn er mensen die ook liefst zo weinig mogelijk paperassen hebben. Die gaan allerhande formulieren uit de weg om toch maar zo weinig mogelijk ingeschreven te zijn.
                        Denk maar al aan een eenvoudig stickertje op de brievenbus om geen reclame te ontvangen.

                        Uiteraard is het niet de bedoeling om je af te sluiten van de buitenwereld.
                        Maar sinds ik onlangs verhuisd ben en stilaan gesetteld ben wil ik de dingen toch wat gaan vereenvoudigen waar mogelijk.
                        En ik ben ervan overtuigd dat ik van sommige oudjes hier kan leren.

                        Heel wat producten zijn soms overbodig, en dan ook weer nodig voor veiligheid. Soms is het wikken en wegen.
                        Heel wat zaken zijn er om een bepaalde taak efficiënter of sneller te maken. Maar soms kies ik dan voor de trage omslachtigere weg, omwille van de idee dat de gemakzuchtigste weg niet altijd het beste is.
                        Vb (auto-light): Zo ga ik dit weekend bewust een langere afstand met de fiets pendelen naar het werk (door minder frequent openbaar vervoer), terwijl ik van mijn vrouw haar auto mag lenen. Ik bespaar op naft, uitstoot, geld, en ik win aan conditie, het zal mooi weer zijn etc... en liefst op het gemak zodat ik veel zie rondom mij, terwijl er anderen in de auto zitten te rushen van A naar B en niets gezien hebben. "Reis zo traag mogelijk, dan zie je het meest", zei iemand me ooit, en die had gelijk. Daarom is mijn woon-werk gependel elke dag een beetje een mini-reis en geniet ik van wat ik zie. Ik kom in mijn buurt zoveel tegen dat ik gezien heb en 's avonds thuis vertel, terwijl mijn vrouw die met de auto rijdt het allemaal niet blijkt te hebben ervaren.
                        Last edited by anonymous; 6 juni 2014, 17:07.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Eenvoudig(er) leven?

                          Had eigenlijk niets met een ascetisch leven te maken.
                          Maar op heel wat vlakken ben ik ervan overtuigd dat je eenvoudiger kan. Je moet gewoon willen, en sommige dingen laten. En dat is niet noodzakelijk een gemis.
                          Daar ben ik volledig van overtuigd. En het hoeft daarom niet eens te zijn dat je iets niet doet. Gewoon het laten komen ipv het nu te willen/doen is soms al voldoende. Om daarvan een voorbeeld uit eigen sfeer aan te halen, het begin van het jaar liep ik er echt serieus ongelukkig bij omdat het in de hobby echt niet wilde lukken. Heb toen besloten om dat volledig te laten vallen en heb er maanden niets mee gedaan. Ondertussen ben ik er veel rustiger mee bezig. Zonder dat iets moet. En weet je, eigenlijk is het even plezant dat er iets niet moet. Het gaat nu zeker niet sneller maar het is wel plezieriger.

                          Dat van die paperassen begrijp ik ook best. Buiten een tiental forums ben ik op het internet bij niets ingeschreven. Geen Google+, geen facebook, niks. Ik heb bewust ook geen spaar/getrouwheidskaarten bij winkels.

                          Dat van die oudjes zou ik maar vergeten. Die zijn soms moderner dan je zou vermoeden.

                          Maar om nu even terug te komen op die e-players en e-readers. Ik heb zelf zo'n ebook om op de tram (als ik die neem) te lezen. En vergeleken met een boek van 700+ pagina's waarschijnlijk veel handiger (op de tram, niet thuis). Maar veel mensen die zo'n ding gebruiken gaan als reden aanhalen dat dit is om "altijd alles bij te hebben", "als het huis afbrandt, dan heb ik nog alles". Daarom dat het eigenlijk een slecht voorbeeld is om een eenvoudiger (of minder materialistisch) leven te leiden. Eigenlijk kunnen ze niet zonder die bezittingen. Ze willen altijd al hun eigendom rondom hun: hun muziek, hun foto's, hun boeken. Zijn ook meestal die die geen minuut zonder hun gsm kunnen. Iemand zou ze eens moeten bellen en ze zouden eens niet opnemen. De enige keer dat ik spijt zou hebben dat ik de telefoon niet opneem is als mijn moeder moest bellen dat het slecht gaat. Maar ik neem in de wagen de telefoon gewoon nooit op. Ik ben aan het rijden, laat me gerust. Heb ook geen probleem om die in de vakantie 2 weken af te zetten. Of 2 weken geen email of internet tijdens de vakantie. (*) Iemand die echt onthecht is aan die zaken, die zegt als hun huis afbrandt: "so what?" en gaat verder.

                          (*) Op vakantie zonder fototoestel, zak lenzen en film gaat echter NIET. Voor mij is dat nu een essentieel onderdeel van vakantie.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Eenvoudig(er) leven?

                            T'is simpel, ik wil helemaal niet eenvoudig(er) leven...
                            En ben blij dat ik in deze tijd op de wereld ben mogen komen,
                            wij hebben de eer het verschil te kunnen mogen meemaken tussen bijna 60 jaar terug en nu..........

                            Comment


                            • #15
                              Re: Eenvoudig(er) leven?

                              Het grote verschil is nu dat we alvast de keuze hebben.

                              Niet zo heel lang geleden was een arbeider een arme mens. Die moest tevreden zijn als zijn familie eten had. Laat staan dat die al dacht aan een huis kopen of een auto....

                              Vandaag is een telefoon of auto kopen een halve marteling door de keuze.

                              Ik snap het wel, genieten van een eenvoudiger leven. Maar af en toe een nieuwe auto of ... Is ook leuk.

                              Je moet jezelf ook eens vragen wat je met al die centen gaat doen die je uitspaart. Daar moet je ook keuzes over maken.

                              Comment

                              Working...
                              X