Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zwembad opzetten: zandfilter werk niet meer!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zwembad opzetten: zandfilter werk niet meer!

    Voor de kenners van filters en pompen vermoed ik.

    Ik gebruik voor mijn zwembad een zandfilter waarop een pomp zit uiteraard. Ik vul dus gisteren het zwembad, met regenwater, waardoor ik het dus ook meteen moet filteren. Normaal geen problem, maar deze keer hoor ik de pomp zoemen maar pompt er niks. op geen enkele stand: spoelen, afvoeren, filteren: helemaal niks. Het filtervat zit vol water, zoals het hoort.
    Ook nog even vermelden dat na even proberen ik hem snel weer afgezet heb, omdat de pomp heet werd en ik bang ben hem te verbranden.

    Wat kan er aan de hand zijn, en zou ik het kunnen verhelpen?

    Alvast bedankt!
    ______
    www.vue.photo

  • #2
    Re: Zwembad opzetten: zandfilter werk niet meer!

    Ik heb niet veel verstand, maar:
    Een pomp die heet wordt is een pomp die droog draait.
    als het vat vol zit, dan moet er van het vat naar de pomp ergens een verstopping zijn?
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

    Comment


    • #3
      Re: Zwembad opzetten: zandfilter werk niet meer!

      Draait de pomp wel ? Mogelijk zit de pomp verstopt met een vreemd voorwerp.

      Comment


      • #4
        Re: Zwembad opzetten: zandfilter werk niet meer!

        Daar weet mijn man alles van. Effe geduld, ik haal er hem even bij.
        Touch the Earth...Gently
        www.passionsenfrance.com

        Comment


        • #5
          Re: Zwembad opzetten: zandfilter werk niet meer!

          Ha! Dat vind ik dus het mooie aan BD: je vindt altijd hulp voor gelijk wat.
          ______
          www.vue.photo

          Comment


          • #6
            Re: Zwembad opzetten: zandfilter werk niet meer!

            Je zal nog efkens geduld moeten hebben tot vanavond. Weggeroepen voor een depannage... aan een zwembadfilter
            Touch the Earth...Gently
            www.passionsenfrance.com

            Comment


            • #7
              Re: Zwembad opzetten: zandfilter werk niet meer!

              Als wij dat voorhebben (motor werkt, maar er wordt geen water gepompt), komt dat toch omdat er nog ergens lucht zit (filtervat is wel nog gevuld).
              Ik hou dan de instroomdarm (darm van zwembad naar pomp toe) omhoog zodat de lucht naar boven gaat (makkelijkste is om eerst redelijk kort voor pomp darm omhoog te houden en daar eerst alle lucht te collecteren, en dan de rest van de darm hoger houden zodat de volledige luchtbel ineens zich naar open kant kan verplaatsen). Soms is de hoeveelheid lucht niet eens een halve vuist groot.
              Eens de lucht eruit is, zetten we pomp terug aan en werkt hij normaal.

              We hebben dat regelmatig voor na uitzetten en dag erna terug aanzetten van de pomp (vermoedelijk zuigt hij ergens beetje lucht ofzo, maar zo kunnen we het oplossen, is nooit veel lucht dat erin zit).

              Comment


              • #8
                Re: Zwembad opzetten: zandfilter werk niet meer!

                Als de procedure van Tink niet werkt, ga dan naar plan B :

                Wat wordt er heet ? De pomp of de motor ?
                In het geval de motor heet wordt :

                Kan je de as met de hand verdraaien ? (ofwel aan de ventilator en als deze er niet opstaat : schroefje uit midden motordeksel halen. Je ziet dan de as waar een slipje in zit om deze met een schroevendraaier rond te draaien).
                Als alles vrij kan draaien : motor (of startcondensator) defect.

                Als de as vast zit zijn er meerdere mogelijkheden:
                a) teveel zand of vuil bezonken in het pomphuis waardoor de impeller vastzit.
                b) lager vastgeroest

                Het strafste dat ik heb voorgehad : Motor zoemde maar draaide niet. As en pomp zaten helemaal vrij. Bleek dat het blikpaket van de rotor los op de as zat.
                Als je spanning gaf draaide alleen het blikpakket van de rotor, maar de as bleef stilstaan.

                Comment


                • #9
                  Re: Zwembad opzetten: zandfilter werk niet meer!

                  Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                  Als de procedure van Tink niet werkt, ga dan naar plan B :

                  Wat wordt er heet ? De pomp of de motor ?
                  In het geval de motor heet wordt :

                  Kan je de as met de hand verdraaien ? (ofwel aan de ventilator en als deze er niet opstaat : schroefje uit midden motordeksel halen. Je ziet dan de as waar een slipje in zit om deze met een schroevendraaier rond te draaien).
                  Als alles vrij kan draaien : motor (of startcondensator) defect.

                  Als de as vast zit zijn er meerdere mogelijkheden:
                  a) teveel zand of vuil bezonken in het pomphuis waardoor de impeller vastzit.
                  b) lager vastgeroest

                  Het strafste dat ik heb voorgehad : Motor zoemde maar draaide niet. As en pomp zaten helemaal vrij. Bleek dat het blikpaket van de rotor los op de as zat.
                  Als je spanning gaf draaide alleen het blikpakket van de rotor, maar de as bleef stilstaan.
                  Ik ken er niks van, dus weet ik niet wat er heet wordt. Het is een langwerpig ding dat aan het reservoir vast zit, en het grootste deel ervan heeft zo vinnen erop zitten, en dat wordt heel heet. Ik weet totaal niet wat ik kan en mag losvijzen en hoe dat er allemaal uit ziet vanbinnen. Ik weet ook niet waar die as zou moeten zitten. Bij mij zoemt de motor dus ook, maar er wordt niks rondgepompt. Ook de drukmeter blijft op 0 staan. Ik ga eens kijken of ik toevallig een afbeelding vind die erop lijkt.
                  ______
                  www.vue.photo

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zwembad opzetten: zandfilter werk niet meer!

                    Dit is exactly dezelfde die ik heb:

                    http://zandfilter.be/files/2012/03/2.jpg
                    ______
                    www.vue.photo

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zwembad opzetten: zandfilter werk niet meer!

                      Als een pomp wel draait, en niet pompt, dan is dat meestal omdat er lucht inzit, de meeste pompen zijn niet gemaakt om lucht te verpompen (het hoeft zelfs niet veel lucht te zijn).
                      Bij pompen die niet veel druk kunnen leveren kan het zelfs zijn dat een luchtbel in de slang aan de uitgang ervoor zorgt dat het water niet verder geraakt (dat is dan als de uitgang ook onder het wateroppervlak zit, de slang losmaken, en de pomp even inschakelen zorgt ervoor dat de lucht dan uit de slang geraakt).
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zwembad opzetten: zandfilter werk niet meer!

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Als een pomp wel draait, en niet pompt, dan is dat meestal omdat er lucht inzit, de meeste pompen zijn niet gemaakt om lucht te verpompen (het hoeft zelfs niet veel lucht te zijn).
                        Bij pompen die niet veel druk kunnen leveren kan het zelfs zijn dat een luchtbel in de slang aan de uitgang ervoor zorgt dat het water niet verder geraakt (dat is dan als de uitgang ook onder het wateroppervlak zit, de slang losmaken, en de pomp even inschakelen zorgt ervoor dat de lucht dan uit de slang geraakt).
                        Volgens mij draait de pomp helemaal niet, er wordt immers over zoemen gesproken, dat is een gans ander geluid dan pomp die draait maar geen water levert wegens lucht.
                        Volgens mij zit de pomp gewoon klem, de motor wil draaien, maar kan niet, dit geeft dit zoemend geluid.
                        Ik heb hetzelfde ook eens voorgehad op de pomp van de waterput: zoemen, niet draaien, warm worden.
                        Ik had toen drie opties; binnendoen ter reparatie, nieuwe kopen, de Fons-methode. Ik heb voor die laatste gekozen aangezien het toch een goedkoop ding was; enkele ferme tikken met een zware hamer en ondertussen loopt die nu toch al zo'n twee jaar zonder verdere storingen. Maar als ik eerlijk mag zijn; binnendoen lijkt me toch wel veiliger.

                        Groeten,

                        Geert

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zwembad opzetten: zandfilter werk niet meer!

                          Als je het verschil nog niet kent tussen de pomp (het ding waar de slangen aankomen) en de motor (het langwerpig ding met vinnen erop), dan kunt ge er best zelf afblijven.
                          De as zit in het midden van het langwerpig ding, en loopt door tot in het pomphuis. Als je de vinnen (ventilator) niet kunt verdraaien dan zit de pomp vast.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zwembad opzetten: zandfilter werk niet meer!

                            Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                            Als je het verschil nog niet kent tussen de pomp (het ding waar de slangen aankomen) en de motor (het langwerpig ding met vinnen erop), dan kunt ge er best zelf afblijven.
                            De as zit in het midden van het langwerpig ding, en loopt door tot in het pomphuis. Als je de vinnen (ventilator) niet kunt verdraaien dan zit de pomp vast.
                            En als de as vlot rond te draaien is met de hand, dan is er veel kans dat alleen maar de startcondensator defect is.
                            Als de motor dan nog een zoemend geluid maakt en niet draait dan zijn de wikkelingen nog niet verbrand, maar de startwikkeling kan ook wel onderbroken zijn, dan kan de motor ook onmogelijk starten (laat dat dan controleren door iemand die er zelf iets van kent, want op een startcondensator kan een gevaarlijk hoge spanning blijven staan, bij de grotere condensators geeft dat soms een flinke knal als je die ontlaadt door die kort te sluiten).

                            Als de as vast zit, dan is het mogelijk dat je die zelf wel los kan draaien, omdat die een tijd niet heeft gedraaid kan het zijn dat de dichtingen aan de as "kleven", en dat het startkoppel van de motor te laag is om die los te krijgen.
                            Als die niet zonder veel kracht te zetten met de hand is lost te draaien (niet forceren, want dat "ventilatortje" is doorgaans niet zo sterk), dan moet de motor uit elkaar om de lagers na te zien (of om te controleren of er niets in het pomphuis zelf zit waardoor de motor is geblokkeerd).
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zwembad opzetten: zandfilter werk niet meer!

                              Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                              Kan je de as met de hand verdraaien ? (ofwel aan de ventilator en als deze er niet opstaat : schroefje uit midden motordeksel halen. Je ziet dan de as waar een slipje in zit om deze met een schroevendraaier rond te draaien).
                              Als alles vrij kan draaien : motor (of startcondensator) defect.
                              Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                              Ik ken er niks van, dus weet ik niet wat er heet wordt. Het is een langwerpig ding dat aan het reservoir vast zit
                              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              En als de as vlot rond te draaien is met de hand, dan is er veel kans dat alleen maar de startcondensator defect is.
                              Als de motor dan nog een zoemend geluid maakt en niet draait dan zijn de wikkelingen nog niet verbrand, maar de startwikkeling kan ook wel onderbroken zijn,
                              We horen niets meer van Simplephotograpy. Toch niet geëlektrocuteerd ?

                              Comment

                              Working...
                              X