Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

probleem met nikon D300

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • probleem met nikon D300

    Sinds enkele jaren heb ik een NIKON D300 waar ik ondertussen toch wel al een 90000 foto's mee heb genomen maar sinds enkele maanden heb ik de indruk dat de kwaliteit sterk achteruit aan het gaan is.
    Ik heb vandaag de sensor laten kuisen (konijnenberg te turnhout) maar daarmee is mijn probleem niet opgelost.
    Ik heb nu namelijk veel meer korrel dan pakweg een half jaar geleden (5000 foto's vroeger) en ook de scherpte laat te wensen over. Ook bij bewegende beelden is hij minder snel in het scherp stellen, in principe dus wel een beetje 3 problemen.
    In de shop heeft met als raad hem op te sturen naar nikon, maar dan ben ik hem een paar weken kwijt (kan niet missen) en misschien is de kost zodanig groot dat je (tegenwoordig) dezelfde beter nieuw of tweedehands kan kopen. Iemand een idee wat het probleem eventueel zou kunnen zijn of welke test ik zou kunnen uitvoeren? Misschien eens instellingen overlopen of over gaan naar fabrieksinstellingen ??
    Ik heb sinds het begin eigenlijk nog een ander probleempje en geen enkele shop of collega amateurfotograaf kan daar uitleg aan geven (4de probleempje?), namelijk het feit dat als ik volledig manueel de belichting instel en bv ik een foto neem van een auto waar de koplampen eens in mijn lens schijnen, dat ondanks de manuele instelling toch de foto volledig in pikdonker gaat.... Niemand (ik ook niet) begrijpt dit ...

  • #2
    Re: probleem met nikon D300

    Heb je het probleem met alle lenzen? scherpte en snelheid van focussen kan ook aan de lens liggen.
    Voor de ruis zou de Dlightning of zoiets de oorzaak kunnen zijn, ik heb de ervaring dat dat de ruis erg versterkt.
    Je laatste probleem heb ik niet zo goed begrepen. maar ik denk dat je het probleem zal moeten zoeken in de manier van het licht meten (spot, centrum of matrix meting. Als je met matrix meting het licht meet in de instellingen bepaald dat berekend hij het licht over het volledige beeld dus met de koplampen, met spotmeting gaat het het licht meten op het actieve scherpstelpunt dus als dat niet op een koplamp staat dan wordt dat licht niet mee genomen in de meting. Maar het zal misschien toch niet zo simpel zijn.

    Comment


    • #3
      Re: probleem met nikon D300

      Dat van die lichtmeting zal ik zeker eens proberen ivm die lichten die in de lens schijnen ... wat betreft de lenzen heb ik het bij alle lenzen.
      Dlightning is voor mij trouwens chinees )

      Comment


      • #4
        Re: probleem met nikon D300

        Oorspronkelijk geplaatst door KDM2011 Bekijk bericht
        Dat van die lichtmeting zal ik zeker eens proberen ivm die lichten die in de lens schijnen ... wat betreft de lenzen heb ik het bij alle lenzen.
        Dlightning is voor mij trouwens chinees )
        probleem met licht in lens is opgelost !!! thx !!!
        ik ben nu in de instellingen idd die Dlightning tegen gekomen en staat op normaal ... is dit goed? of beter op hoog, laag of uit ?

        Comment


        • #5
          Re: probleem met nikon D300

          Oorspronkelijk geplaatst door KDM2011 Bekijk bericht
          Dat van die lichtmeting zal ik zeker eens proberen ivm die lichten die in de lens schijnen ... wat betreft de lenzen heb ik het bij alle lenzen.
          Dlightning is voor mij trouwens chinees )
          waar ik nog aan dacht ivm de licht meting. Hoe is de AE in gesteld als die vast gezet wordt door de ontspanknop half in te drukken dan ligt daar misschien het probleem dat je ervaart.

          't is actieve d-lighting blijkbaar. In het opname menu heb je deze functie, het zou de donkere delen oplichten (wat info)

          Comment


          • #6
            Re: probleem met nikon D300

            Reeds een foto gemaakt in RAW en omgezet op je computer ipv. in camera, kan je veel vertellen.


            Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

            Comment


            • #7
              Re: probleem met nikon D300

              Oorspronkelijk geplaatst door KDM2011 Bekijk bericht
              probleem met licht in lens is opgelost !!! thx !!!
              ik ben nu in de instellingen idd die Dlightning tegen gekomen en staat op normaal ... is dit goed? of beter op hoog, laag of uit ?
              Bij mij staat het uit, ik werk ook in RAW

              Comment


              • #8
                In RAW fotograferen is DLighting uit

                'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal'

                Comment

                Working...
                X