Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Woningfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Woningfotografie

    Hallo,


    Ik dacht er aan om mij eens aan woning fotografie te wagen.
    Hoe pak ik dit het best aan? Ik heb een lens van 18-55 f3.5 -5.6
    Zou dit voldoende zijn? En gebruik je eventueel flits of beter niet?
    http://jonasdevylderphotography.be

  • #2
    Re: Woningfotografie

    Woningfotografie ?? Binnen of buiten??
    "Just do it !"

    http://jr52.be/index.html

    Comment


    • #3
      Re: Woningfotografie

      Ik zou de binnenkant in beeld willen brengen.
      http://jonasdevylderphotography.be

      Comment


      • #4
        Re: Woningfotografie

        Geen flits, wel statief en meer groothoek kan je ook helpen.
        Fotografie is leren kijken.
        http://johanluyckx.weebly.com

        Comment


        • #5
          Re: Woningfotografie

          geen flits is nogal kort door de bocht he.
          Om interieurs te fotograferen bestaan verschillende technieken van belichten.
          - bestaand licht (kan ooit problemen geven als het buiten heel zonnig is. je krijgt dan uitgebrande ramen)
          - HDR (en dan bedoel ik niet tonale aanpassingen maar bracketing en zo high dynamic range foto's maken)
          - flitsen (je sleurt wel wat materiaal mee, maar het geeft imo dikwijls een mooier resultaat dan HDR)

          Wat je lens betreft, 18mm is in de meeste gevallen breed genoeg en je gaat voor interieur (speciallekes daargelaten) meestal toch in de kleinere diafragma's werken. Dus daar kan je al wel wat mee.

          Voor scherpte: gebruik altijd, zonder uitzondering, nooit anders doen, altijd bijhebben, vergeten is terugrijden, een statief. Voor interieurs is dat het belangrijkste gereedschap dat je hebt.
          FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

          Comment


          • #6
            Re: Woningfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door Jinkx Bekijk bericht
            Wat je lens betreft, 18mm is in de meeste gevallen breed genoeg en je gaat voor interieur (speciallekes daargelaten) meestal toch in de kleinere diafragma's werken. Dus daar kan je al wel wat mee.
            Nou moe
            Ik sakker soms als ik 'maar' 14 mm heb ... En jij vindt 27 mm voldoende ? Mijn ervaring leert me dat de lens waarvan sprake dat je daar niet mee toe komt. Een brandpuntsafstand van 18 mm op een cropcamera om interieurfotografie te doen is imho waardeloos. In grote ruimten zou je nog kunnen stitchen met gebruik van een statief en mits wat handigheid in PS maar in kleine ruimten (kamer, bureau, hall, enfin je snapt me wel) ben je gezien.

            Voor de rest volg ik je wat het statief betreft. Maar geef dan wel wat geld uit aan een goed statief èn - niet te vergeten - een goede statiefkop. Ik verkies een drieweghoofd boven een balhoofd voor architectuur omdat ik hiermee preciezer kan werken indien ik een panorama foto moet maken. Een balhoofd werkt dan weer aangenamer in een studio maar dat is persoonlijke smaak.

            Flash : gebruik ik zelden of nooit. Als ik het al doe is het om meer ruimte te creëeren tgv 'zwarte gaten' in een ruimte, ttz. een openstaande deur die naar de kelder gaat of een berging. Eventueel voor een andere lichtbron wat meer punch te geven. Maar het is idd een kleine moeite om een paar flashes mee te nemen.

            Tjerri

            Comment


            • #7
              Re: Woningfotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
              maar in kleine ruimten (kamer, bureau, hall, enfin je snapt me wel) ben je gezien.
              Nuja die gans kleine ruimtes zijn toch vaak ruimtelijk niet zo interessant voor een fotograaf om vast te leggen (tenzij je voor een immo bureau wil fotograferen).

              Comment


              • #8
                Re: Woningfotografie

                Met statief kan je toch meerdere fotos nemen en die aan elkaar stitchen.

                Ga het een paar keer proberen, een andere lens kan je nog bijkopen.

                Comment


                • #9
                  Re: Woningfotografie

                  Niet alleen met statief, uit de hand valt ook goed mee (nuja als je statief voor het gebrek aan licht nodig hebt uiteraard niet)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Woningfotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
                    Nou moe
                    Ik sakker soms als ik 'maar' 14 mm heb ... En jij vindt 27 mm voldoende ? ...
                    Helemaal mee eens.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                    Niet alleen met statief, uit de hand valt ook goed mee (nuja als je statief voor het gebrek aan licht nodig hebt uiteraard niet)
                    Uit de hand? Ja dáaag!

                    Het probleem bij groothoek objectieven is de vervorming van het beeld aan de buitenzijden. Die wordt versterkt als de camera voorover of achterover helt.
                    Als je geen overdreven nabewerking wil doen, moeten de foto's gemaakt zijn met een camera die in twee richtingen perfect waterpas staat.
                    Enkele opties zijn:
                    - een toestel met ingebouwde "dual-axis electronic virtual horizon"
                    - een panoramakop met ingebouwde waterpas

                    Een statief is dus sowieso nodig.

                    Zelf heb ik ondervonden dat het géén goed idee is, (met 14 mm brandpuntsafstand) een laag standpunt in te nemen voor het fotograferen van interieurs: klik!
                    Vriendelijke groet,

                    Jos

                    Comment


                    • #11
                      Re: Woningfotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                      Uit de hand? Ja dáaag!
                      Het kan wel hoor, ik heb het al een paar keer gedaan uit de hand, zelfs met zichten die bijna 360° gaan (was vaak met de 18mm genomen). Enige verschil dat ik zag in het eindresultaat van de photomerge is dat je onderaan en bovenaan nog wat meer 'golving' hebt in de foto waar bij een statief gebruiken je een grotere uitsnede kan maken uit het resultaat van de photomerge.
                      Het perspectief zal wel meer spelen voor zo'n interieuropname dan een buitenopname, maar voor zo'n interieurpanorama moet je toch maar een foto of 3 nemen, en dan kan je toch zelf je camera quasi recht mikken (kleine correctie kan je toch makkelijk doen met de lenscorrecties in je software achteraf als je dat zou willen). Hangt mss ook af van hoe je de foto's samenvoegt, maar de photomerge die trekt toch ook wat aan de foto's lijkt mij en selecteert aan het resultaat te zien meer naar het centrum van de foto toe (natuurlijk wel geen exacte wetenschap gezien elke reeks anders is).

                      Comment


                      • #12
                        Re: Woningfotografie

                        Ik herinner me een vroeger draadje, omdat ik ook eens interieurfoto's heb moeten maken (twee foto's achter link in het draadje).
                        Forum voor discussies, vragen en antwoorden over objectieven en andere optische toebehoren zoals lenzen en filters. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuwe lens, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

                        Ik had voor die ruimte net voldoende aan mijn 17-55, op 17mm, maar had ook mijn 10-22 achter de hand. Het is wel zo dat des te breder het objectief, des te groter de vervorming.
                        Ik maak dit soort foto's altijd via statief.
                        Ik heb bij die gelegenheid ook enkele foto's via bracketing gemaakt (voor het geval ik de belichting niet optimaal kreeg), maar uiteindelijk niet moeten gebruiken.
                        Last edited by LesC; 9 juni 2014, 12:51.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Woningfotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht

                          Zelf heb ik ondervonden dat het géén goed idee is, (met 14 mm brandpuntsafstand) een laag standpunt in te nemen voor het fotograferen van interieurs: klik!
                          Blijkbaar kan Google Chrome deze link niet openen, bij gebruik van Internet Explorer lukt het wel.
                          Fotografie is leren kijken.
                          http://johanluyckx.weebly.com

                          Comment

                          Working...
                          X