Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschil pixels en optische zoom?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verschil pixels en optische zoom?

    hey
    ik ben nieuw hier en heb mss een domme vraag

    wat is het beste
    5 miljoen pixels en 3 optische zoom
    of
    3 miljoen pixels en 8 optische zoom

    het is vooral om optreden te fotofraferen van artiesten zoals op tien om te zien enzo

    greetz
    the Chief

  • #2
    als ge dichtbij staat is het eerste goed
    sta je veraf is het tweede goed
    misschien een combinatie van de twee
    misschien beter het bereik van de zoom erop zetten

    Comment


    • #3
      Denk dat je best bent met het tweede

      mvg

      http://www.dullaert.net

      Comment


      • #4
        Ik neem aan dat je de vraag stelt omdat je niet dichtbij de artiesten kan komen. Niet de zoom-factor (3x of 8x) is dan van belang, wél de brandpuntsafstand bij vol tele.
        Als je de gegevens van het toestel leest, bv van de Nikon Coolpix 5400: "28 mm - 116 mm (4.1x) zoom lens" dan heeft deze 4,1xzoomlens een groothoek van 28mm en een telelens tot 116mm.
        Maar de Sony Mavica:"41 mm - 123 mm (3x) zoom lens" heeft maar een 3xzoomlens en toch een beetje groter telebereik tot 123mm. Natuurlijk offer je dan groothoek op.
        Jou vraag is dus niet zo simpel te beantwoorden als het lijkt. Kijk daarom ook eens naar het telebereik van de camera's waaruit je wil kiezen.

        Enne, welkom op BD!


        Hombre

        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

        Comment


        • #5
          Zo had ik het nog niet bekeken, maar het is uiteraard wel heel correct wat Hombre schrijft. Van de twee opgegeven camera's kan blijkbaar heel eenvoudig het 35mm equivalent bepaald worden, maar wat doe ik dat met mijn (oude) CasioQV8000SX (1.3 mpixels) die een 8* optische zoom aan boord heeft, maar waar enkel 6-48mm op de lens geschreven staat ? Hoe moet ik die omrekenen naar het 35mm formaat ?

          Groeten,

          Sim
          natwork.be

          Comment


          • #6
            Sim,

            Volgens mij kan je hieruit geraken als je de juiste afmetingen hebt van je beeldchip. Er is een relatie tussen de diameter van de beeldchip, en de beeldhoek van de lens. Maar.. ik weet het effe niet meer van buiten. En mijn "oude" boeken liggen momenteel ingepakt te wachten om verhuist te worden.

            Groeten,
            Walt
            https://waltertalboom.be-
            Medewerker RvB - belgiumdigital vzw

            Comment


            • #7
              is dit een goede lens f=6.2-18.6mm 1:2.9-6.9

              want ik heb er niet veel verstand van

              Comment

              Working...
              X