Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

X-rite Colormunki Photo probleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • X-rite Colormunki Photo probleem

    Ik gebruik nu al een aantal jaren een X-rite eye-one display 2 om mijn monitors te kalibreren, en dat gaat prima.
    Maar nu wou ik een systeem waarmee ik ook de kleuren van de afdrukken beter kon krijgen (de afdrukken met mijn eigen printer, voor die van de afdrukcentrales is dat niet nodig, want die zien er altijd prima uit), daarom heb ik een Colormunki Photo gekocht (die is bruikbaar voor monitor, beamer en printer).

    Ik heb al verschillende keren geprobeerd om de monitor te kalibreren met die Colormunki Photo, maar elke keer zie ik dan een flinke groenzweem op het scherm.
    Ik doe (volgens mij) toch alles wat ik zou moeten doen volgens de handleiding, en toch wil het niet lukken om de kleuren correct te krijgen.
    Elke keer moet ik de monitor opnieuw kalibreren met de Eye-one display om de kleuren terug normaal te krijgen.
    Ondertussen ben ik er al bijna 3 uur mee bezig geweest, en ik begin het beu te worden.

    Op de website van X-rite kan ik nergens een manier vinden om daar uitleg te vragen, het enige dat ik daar kon vinden was dat een usb-poort die te weinig stroom levert ook voor zo'n problemen kan zorgen (ik had eerst de front usb poorten van mijn pc gebruikt, maar op de usb poorten achteraan krijg ik net hetzelfde resultaat).
    Ik kan aan de verkoper ook eens vragen of die er meer over weet (maar dat is niet altijd het geval)...
    Volgens mij is er iets mis met die Colormunki photo.

    Ondertussen is het toch gelukt om via de website van X-rite zelf uitleg te vragen over het probleem, wordt vervolgd...
    Last edited by Black B@ndit; 3 juni 2014, 20:00.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

  • #2
    Re: X-rite Colormunki Photo probleem

    Bij de software van X-Rite staat het ICC Profile standaard op versie 4.
    Verander dat eens naar Versie 2.

    Bij de software van ColorMunki Display of ColorMunki Photo ga je naar File > Preferences en kies naast "ICC Profile Version:" voor de waarde Version 2.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: X-rite Colormunki Photo probleem

      Die stond hier toch al standaard op versie 2, ik kan wel eens proberen wat het geeft als ik die op versie 4 zet.
      Voor de printer staat die standaard op versie 4.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: X-rite Colormunki Photo probleem

        Kleurtemperatuur: 5500K en D50 proberen.
        Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

        Comment


        • #5
          Re: X-rite Colormunki Photo probleem

          Red Falcon, ik heb ondertussen alle mogelijkheden geprobeerd, niets helpt.
          Het lijkt alsof de kalibratie van de Colormunki zelf fout is, voor je die kan gebruiken wordt die gekalibreerd, maar dat klopt niet.
          Daarom zit het printerprofiel er ook flink naast, het zijn dus de monitor en de printer die allebei fout gekalibreerd worden omdat het apparaat zelf vertrekt van een foute waarde (dat is wat ik er van denk, maar ik weet ook niet hoe dat apparaat in elkaar zit).

          Oorspronkelijk geplaatst door stefaand Bekijk bericht
          Kleurtemperatuur: 5500K en D50 proberen.
          Die mogelijkheden zijn er niet, de enige mogelijkheden die ik zie zijn:

          Display Profile Setting:

          Tone response curve: 2.2(default) of 1,8
          ICC Profile Version: Version 2 of Version 4
          Enable DDC Calibration: ja of nee (aanvinken)
          Achieve display luminance value using video LUT's: ja of nee (weet iemand wat video LUT's zijn?)

          Printer Prifile Settings:

          ICC Profile Version: Version 2 of Version 4

          onderaan is er dan nog "OK" en "Cancel" om aan te klikken, meer mogelijkheden kan ik niet vinden.
          Last edited by Black B@ndit; 3 juni 2014, 21:21.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: X-rite Colormunki Photo probleem

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            ... Daarom zit het printerprofiel er ook flink naast, het zijn dus de monitor en de printer die allebei fout gekalibreerd worden omdat het apparaat zelf vertrekt van een foute waarde (dat is wat ik er van denk, maar ik weet ook niet hoe dat apparaat in elkaar zit). ...
            Heb je, vóór het kalibreren, alle kleurbeheer in Windows uitgeschakeld?
            Vriendelijke groet,

            Jos

            Comment


            • #7
              Re: X-rite Colormunki Photo probleem

              Ik had vroeger ook problemen maar dan met de X-Rite Display Pro.
              Een mailtje naar X-Rite en ik kreeg de raad eerst dit (http://www.xrite.com/product_overvie...SupportID=2933) te installeren om na te gaan of mijn VGA kaart wel geschikt was voor de X-Rite.
              De link hierboven leidt u naar de LUT tester voor de Colormunki, voer die test eens uit en dan ben je al zeker of uw graka overweg kan met de Colormunki.
              (PS: Misschien een domme vraag, maar je hebt uw scherm toch eerst terug gezet naar de standaard (af fabriek) instellingen?)
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: X-rite Colormunki Photo probleem

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Red Falcon, ik heb ondertussen alle mogelijkheden geprobeerd, niets helpt.
                Het lijkt alsof de kalibratie van de Colormunki zelf fout is, voor je die kan gebruiken wordt die gekalibreerd, maar dat klopt niet.
                Daarom zit het printerprofiel er ook flink naast, het zijn dus de monitor en de printer die allebei fout gekalibreerd worden omdat het apparaat zelf vertrekt van een foute waarde (dat is wat ik er van denk, maar ik weet ook niet hoe dat apparaat in elkaar zit).

                Als je kiest voor de "Advanced" keuze dan krijg je ook kleurtemperatuur en de D waarde op je scherm. 6500K is veel te koel om prints te boordelen.



                Die mogelijkheden zijn er niet, de enige mogelijkheden die ik zie zijn:

                Display Profile Setting:

                Tone response curve: 2.2(default) of 1,8
                ICC Profile Version: Version 2 of Version 4
                Enable DDC Calibration: ja of nee (aanvinken)
                Achieve display luminance value using video LUT's: ja of nee (weet iemand wat video LUT's zijn?)

                Printer Prifile Settings:

                ICC Profile Version: Version 2 of Version 4

                onderaan is er dan nog "OK" en "Cancel" om aan te klikken, meer mogelijkheden kan ik niet vinden.
                Als je kiest voor de "Advanced" keuze dan krijg je ook kleurtemperatuur en de D waarde op je scherm. 6500K is veel te koel om prints te boordelen.
                Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

                Comment


                • #9
                  Re: X-rite Colormunki Photo probleem

                  Ik gebruik ook de Colormunki Photo om mijn scherm en printer te calibreren. Geen problemen mee.

                  Maar ik zou in uw geval eens de profielen en vooral de software van je vorig toestel (eye one display) verwijderen. Blijkbaar is er een conflict tussen beide.

                  Ook een even kijken op de site van Marcenciel, daar staat ook heel wat info ivm kleurbeheer.

                  Comment


                  • #10
                    Re: X-rite Colormunki Photo probleem

                    Een update:

                    Ondertussen heb ik een mailtje teruggekregen van X-Rite.
                    Ze vragen om de Colormunki eens te testen op een andere computer, en dat heb ik ondertussen al gedaan.
                    Op die 12 jaar oude Medion met XP als besturingssysteem, en met een andere 23" LG IPS monitor dan die er aan mijn nieuwere computer hangt is er geen groenzweem probleem na kalibratie.
                    Die had ik vooraf ook gekalibreerd met de eye-one display, en er is zo goed als geen verschil te zien voor en na kalibratie met de Colormunki.


                    Waarom ik deze monitor/pc combinatie niet juist gekalibreerd krijg, dat weet ik nog niet.
                    Wat ik een van de volgende dagen nog ga proberen is de twee monitors uitwisselen.
                    Op beide pc's is een 23" LG IPS monitor aangesloten, op de oudste pc is de nieuwste monitor aangesloten, en daar werkt de Colormunki dus wel perfect op.
                    Misschien werkt die dan ook als ik de nieuwste monitor op de nieuwste pc aansluit...
                    De monitor op de oudste pc kan ik dan nog met de eye-one blijven kalibreren (maar dat is eigenlijk niet echt nodig omdat die toch niet meer gebruikt wordt voor fotobewerking).
                    Een conflict tussen het programma van de eye-one en de Colormunki lijkt uitgesloten, want op de oude pc staat nu ook de oude + de nieuwe software (maar die draait nog op XP, de nieuwste draait op Windows 7).
                    Voorlopig heb ik de monitor terug gekalibreerd met de eye-one.
                    Ik weet nu dus dat de Colormunki wel degelijk werkt, alleen weet ik nog niet de reden waarom die niet wil werken op mijn nieuwste computer met het oudste scherm...
                    Dat zoek ik nog wel uit.



                    Ik heb ook nog eens opnieuw geprobeerd om een kleurprofiel aan te maken voor het Aldi fotopapier op de Epson P50 met KHL-inkt (ik vul de inktpatronen zelf).
                    Daar had ik gisteren zelf een fout gemaakt met de printerinstellingen tijdens het printen van de twee test charts.
                    Nu zien de afdrukken er al heel wat beter uit, bijna goed, maar er zit in de heel donkere partijen een rode kleur (zwart wordt heel donker rood, maar alle lichtere tinten zien er wel normaal uit, de groene kleurzweem van het Sihl fotopapier is wel weg).
                    Daarom denk ik dat ik die kalibratie nog eens opnieuw moet uitvoeren, dan zal dat probleem waarschijnlijk ook wel opgelost zijn.

                    Allemaal bedankt om mee te zoeken naar een oplossing van dit probleem .
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment

                    Working...
                    X