Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een oude G9 of een nieuwe Ixus 240 HS

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Een oude G9 of een nieuwe Ixus 240 HS

    Hallo, een kennis verwacht binnenkort haar eerste kleinkind en zoekt een (compact)camera te kopen.
    Ze is niet zo technisch aangelegd dus best niet te gecompliceerd.

    Ik heb haar laten zien wat bouncen kan doen bij foto's die binnenshuis worden genomen en dat heeft haar nogal verrast.

    Ik weet een G9 staan voor niet te veel geld en ik dacht aan een Speedlite 270EXII er bij, dat is een compact en eenvoudig flitsertje waarvan evenwel de kop kan omhoog gedraaid worden.

    Zij zag een omzeggens nieuwe Ixus 240HS en dat lijkt vrij goed voor haar, basic maar met goede beeldkwaliteit (24-120, 2.7-5.9, digic5, optische stabilisatie).
    Ik dacht in dat geval aan zo'n slave flitsertje zoals Canon HF-DC1 of Metz 28CS-2 (of te koop in China aan 15€) maar 'k heb geen idee of zoiets bruikbaars is om te bouncen, noch van richtgetal (18) noch van het synchroon werken met de ingebouwde flitser (blijft die dan niet te hard licht geven) ?

    Ik weet niet direct hoe oud het concept G9 is en dus de sensorkwaliteit en focussnelheid tov de nieuwe modellen.
    Maar voor binnen zou de combinatie met die speedlite misschien niet slecht zijn.

    Eigenlijk zou ik haar de twee willen aanraden omdat die Ixus toch kleiner zal zijn (voor tussen al de rest in haar handtas :-) maar veel foto's van babykes worden ook binnen genomen en dan gaat de cominatie G9/270EX denk ik haar veel plezier doen.

    Wat is jullie idee hierover ?

  • #2
    Re: Een oude G9 of een nieuwe Ixus 240 HS

    De G9 is al wel een aantal jaartjes oud hoor, het was een mooi toestel en zal dat nog wel zijn.
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #3
      Re: Een oude G9 of een nieuwe Ixus 240 HS

      Je hebt een paar toestellen met een pop-upflash, waar je de flitser met een vinger omhoog kan duwen. Ik deed dat af en toe met mijn olympus ep3, als ik te lui was om er een externe flitser op te zetten. Misschien dat dat een idee is?

      Comment


      • #4
        Re: Een oude G9 of een nieuwe Ixus 240 HS

        Inderdaad al wat jaartjes oud, ik wist niet dat bij de G9 de zoom maar begint op 35 mm; wat toch wel een gebrek aan groothoek is.
        Ook qua sensorgevoeligheid is dat blijkbaar wel outdated ..

        Verschil met een G15 of G16 (lens 1.8) is toch wel groot !

        Comment


        • #5
          Re: Een oude G9 of een nieuwe Ixus 240 HS

          .. met een vinger omhoog duwen ..

          Bedoel je daarmee een grotere afstand tot de lens, of ook naar omhoog draaien ?
          Heb je daar geen voorbeeldje van (merk, type), bij een Olympus EP3 komt dat een stukje naar omhoog maar blijft rechtdoor licht geven ?

          Comment


          • #6
            Re: Een oude G9 of een nieuwe Ixus 240 HS

            Heeft iemand ervaring met het laten bouncen van zo'n slave-flitsertje in combinatie met de ingebouwde flash, kwestie van genoeg vermogen en of dat dan de ingebouwde flitser in verhouding niet te veel geeft ?

            Comment


            • #7
              Re: Een oude G9 of een nieuwe Ixus 240 HS

              Ik werk toch nog met plezier met mijn G9. In tegenstelling tot de Ixus van mijn vrouw, kan de G9 even goed in RAW als JPG schieten, en kun je alles manueel instellen (veel via de menu's). Nadeel is inderdaad dat de lens niet zo breed is noch heel lichtsterk. Ik probeer de ingebouwde flits te vermijden, en zal doorgaans het toestel buitenshuis gebruiken (schoolfeestjes van de kleinkinderen, dat soort dingen). Maar je kunt inderdaad een opzetflits gebruiken, en ik heb ook al tests gedaan met een trigger+off-camera flits; nog niet in 'real-life' omstandigheden, weliswaar.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment

              Working...
              X