Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoeveel frames per seconde?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoeveel frames per seconde?

    Om een filmpje te maken met de canon mark5dIII kan ik uit een aantal recording sizes kiezen. Kies ik de optie 24 of 25 f p/s?
    En geldt voor beiden de sluitertijd van 50?
    Nog een vraag.
    Ik wil een paar foto's invoegen en vertonen via YouTube. Zal het formaat van film en foto's hetzelfde zijn, dus zonder zwarte "balken" (16:9) boven en onder?
    Bedankt voor het lezen van mijn vragen!!

  • #2
    Re: Hoeveel frames per seconde?

    Zelf zou ik voor de hoogste framerate kiezen. Hier dus 25 fps. Dat is dan 25p in het jargon.
    In de goede oude tijd kwam je op een sluitertijd uit van 1/50. Wat de Canon m5dIII ermee doet weet ik niet. Het kan alleen maar 1/50 of korter zijn.....?

    De meest gebruikte resolutie is tegenwoordig 1920 pixels lang op 1080 pixels hoog.
    Je foto is veel groter maar heeft een andere verhouding. Daarom kan je ofwel de foto helemaal in beeld zetten met die zwarte banden als gevolg.
    Eventueel zet je onder die foto nog eens een geblurred beeld. Dan is dat zwart weg.

    Of je kan de foto een beetje inzoomen zonder kwaliteitsverlies. Dan verlies je boven en onder wel een beetje beeld, maar het is mooier.
    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

    Comment


    • #3
      Re: Hoeveel frames per seconde?

      Skitch heeft gelijk. Niet veel aan toe te voegen.
      Met sommige dslr's kan je ook 16:9 (1920x1080) foto's nemen maar dan gebruik je de ganse sensor niet.
      Best in fotobewerkingsprogramma een foto aanmaken reso 1920x1080 (150 dpi) en daar je foto in plaatsen.
      Zowat hetzelfde als wat Skitch zegt. Je verliest dan stukje foto (ofewl boven ofwel onder ofwel beide) maar dan past ze wel perfect in de video.
      http://www.stich.be

      Comment


      • #4
        Re: Hoeveel frames per seconde?

        Hartstikke bedankt, hier kan ik wat mee.
        Super.

        Comment

        Working...
        X