Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Strobisten ontmaagding

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Strobisten ontmaagding

    Morgen ga ik voor de eerste maal op locatie portretten fotograferen. Ik beschik over een softbox en een reflectiescherm. De softbox ga ik 45 graden zo dicht mogelijk tegen het onderwerp zetten en het reflectiescherm gebruiken voor een mooie warme gloed langs de achterkant te verkrijgen. Nu mijn vraag: Hoe stel ik de camera in?

    Gewoon op manueel zetten? iso zo laag mogelijk? Shutter op 200 en dan diafragma aanpassen aan gewenste scheptediepte? Eens dit ingesteld is test maken en dan flitser aanpassen aan juiste belichting?

    Heb ik het juist of andere beter manieren?

    Nogmaals bedankt voor alle hulp hier op het forum!
    Www.julliehuwelijksfotograaf.be

  • #2
    Re: Strobisten ontmaagding

    Toestel op manueel
    Sluitertijd aanpassen aan de sfeer van de locatie en gewenste verhouding flits/omgevingslicht
    Diafragma aanpassen naar gewenste scherptediepte en beschikbaar flitskracht.
    Iso instellen om bovenstaande te kunnen verwezelijken.

    Startpunt is voor mij altijd:
    - ISO 200
    - sluitertijd meet ik eerst het omgevingslicht en doe daar 2 stops bij (omgeving 2 stops onderbelichten).
    - F 5.6
    - Flitsen op 1/4

    Na een testfoto zal ik bovenstaande gaan tweaken
    Te veel of te weinig omgevingslicht -> sluitertijd aanpassen
    Te weinig flashpower -> diafragma meer open of iso omhoog
    Te veel flashpower -> flits naar omlaag.
    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

    Comment


    • #3
      Re: Strobisten ontmaagding

      Thx voor de reactie en tips!
      Www.julliehuwelijksfotograaf.be

      Comment


      • #4
        Re: Strobisten ontmaagding

        Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
        Toestel op manueel
        Sluitertijd aanpassen aan de sfeer van de locatie en gewenste verhouding flits/omgevingslicht
        Diafragma aanpassen naar gewenste scherptediepte en beschikbaar flitskracht.
        Iso instellen om bovenstaande te kunnen verwezelijken.

        Startpunt is voor mij altijd:
        - ISO 200
        - sluitertijd meet ik eerst het omgevingslicht en doe daar 2 stops bij (omgeving 2 stops onderbelichten).
        - F 5.6
        - Flitsen op 1/4

        Na een testfoto zal ik bovenstaande gaan tweaken
        Te veel of te weinig omgevingslicht -> sluitertijd aanpassen
        Te weinig flashpower -> diafragma meer open of iso omhoog
        Te veel flashpower -> flits naar omlaag.
        Zo werk ik meestal ook, ik poste onlags een stukje in dit forumonderdeel waar alles staat in uitgelegd.
        Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

        Comment


        • #5
          Re: Strobisten ontmaagding

          Oorspronkelijk geplaatst door bert claes Bekijk bericht
          Thx voor de reactie en tips!
          Hou natuurlijk wel rekening met da max. x-sync tijd van je camera. Is meestal maar 1/200 of 1/250s.
          Als je dan buiten gaat strobist foto's maken, zal het niet zo evident zijn om het omgevingslicht 2 stops te gaan onderbelichten, als je dat zou willen.
          Last edited by dleemans; 31 mei 2014, 12:30.
          David Leemans
          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Strobisten ontmaagding

            Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
            Hou natuurlijk wel rekening met da max. x-sync tijd van je camera. Is meestal maar 1/200 of 1/250s.
            Als je dan buiten gaat strobist foto's maken, zal het niet zo evident zijn om het omgevingslicht 2 stops te gaan onderbelichten, als je dat zou willen.
            Bij mij is dit zelfs 1/180 ! Als je zwarte banden bekomt in je foto, moet de sluitertijd langer...
            Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

            Comment


            • #7
              Re: Strobisten ontmaagding

              Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
              Hou natuurlijk wel rekening met da max. x-sync tijd van je camera. Is meestal maar 1/200 of 1/250s.
              Als je dan buiten gaat strobist foto's maken, zal het niet zo evident zijn om het omgevingslicht 2 stops te gaan onderbelichten, als je dat zou willen.
              Kan opgelost worden door High Speed Sync te gebruiken (als je flitser dit ondersteunt). Je verliest dan uiteraard wel wat flitskracht.
              550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

              Comment


              • #8
                Re: Strobisten ontmaagding

                Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
                Kan opgelost worden door High Speed Sync te gebruiken (als je flitser dit ondersteunt). Je verliest dan uiteraard wel wat flitskracht.
                Dan moet je meestal flitsers gebruiken met ETTL support + bijhorende triggers/receivers. Is allemaal behoorlijk prijzig materiaal.
                En in het geval van manuele flitsers is HSS uiteraard geen optie.
                David Leemans
                Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Strobisten ontmaagding

                  Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                  Dan moet je meestal flitsers gebruiken met ETTL support + bijhorende triggers/receivers. Is allemaal behoorlijk prijzig materiaal.
                  En in het geval van manuele flitsers is HSS uiteraard geen optie.
                  Klopt als een bus. Gelukkig zijn er 3rd party alternatieven die HSS aanbieden en betaalbaar zijn in tegenstelling tot Nikon & Canon die verschrikkelijk duur zijn.
                  550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                  Comment


                  • #10
                    Re: Strobisten ontmaagding

                    Bedankt voor jullie reacties allemaal. Ik ben tijdens het weekend op stap geweest om uit te testen. De instellingen werken redelijk goed. Wel ben ik verschoten van de oplaadtijd van de flits… Ik heb momenteel een speedlight 530ex type 2. Het duurt ongeveer 15 seconden om te herladen.

                    Werken jullie met externe batterijen of dergelijke?
                    Www.julliehuwelijksfotograaf.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Strobisten ontmaagding

                      Oorspronkelijk geplaatst door bert claes Bekijk bericht
                      Ik heb momenteel een speedlight 530ex type 2. Het duurt ongeveer 15 seconden om te herladen.

                      Werken jullie met externe batterijen of dergelijke?
                      530ex2 ? Je bedoelt waarschijnlijk een 580 of een 430 ? 15 seconden herlaadtijd is wel héééél lang, duurt normaal gezien niet langer dan 3 à 4 sec bij 1/1 output.
                      Ik gebruik de Sanyo Eneloops (LSD batterijen).
                      David Leemans
                      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: Strobisten ontmaagding

                        Ik heb zelf ook een Canon Speedlite 580EX II en de herlaadtijd bij full power bedraagt zo'n 2-3 seconden. Ik gebruik wel NiMH batterijen (GP ReCyko+ en Sanyo Eneloop). Als je effectief 15 seconden moet wachten (zelfs bij Alkaline batterijen), dan zijn je batterijen volgens mij bijna plat.
                        550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                        Comment

                        Working...
                        X