Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fuji of Oly?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fuji of Oly?

    Hallo,

    Ik ben al een tijdje eigenaar van de D7000 en merk toch wel dat ik aanzienlijk veel interesse in streetphotography ontwikkel. Ik heb eens zitten rondzoeken op het net en was er eigenlijk van verschoten hoe ver de kwaliteit van mirrorless (of systeemcamera's) is vooruitgegaan.

    Aangezien ik vaak op stap ga en echt enorm veel van mijn omgeving in beeld wil zetten, mis ik soms wel een (compacte) camera bij de hand. Ik kan niet altijd met een tas vol objectieven rondlopen, maar ik wil ook niet onderdoen aan de kwaliteit van een spiegelreflex. Dus na lang zoeken kwam ik op dit dilemma (vooral ook omdat er zoveel uiteenlopende meningen zijn over beiden). Ik wil niet zoveel opofferen aan kwaliteit en wil gewoon een all-round beest die alles aankan.

    Dilemma tussen: Fujifilm & Olympus. Heeft iemand al met deze camera's gewerkt en mss eens wil getuigen over de kwaliteit, handling, etc?
    Geen Sony A7 voorstellen, want hoewel het al een uitstekende full-frame systeemcamera is, zit het nog in zijn kinderschoenen en kan de prijs in de toekomst zakken als er meer uitkomen.

    Kandidaat Fuji:
    - X-Pro 1 (is het nog de moeite?)
    - X-E2
    - X100s [/B](ik weet het, vast objectief)

    Nadelen:
    - trage focus (maar blijkt dat het betert per firmware update)
    - geen held in AF-C

    Kandidaat Oly:
    - E-M5
    - PEN E-P5

    Nadelen:
    - m4/3 (of is het wel een nadeel?)
    - mist the secret sauce van de color rendition die Fuji heeft (of ik werd verkeerd geïnformeerd)

    Budget: +/- 600 euro (als ik heel goed zoek, waar ik goed in ben, kan ik wel een koopje vinden van 1000+ camera's)

  • #2
    Re: Fuji of Oly?

    eerder op basis van gevoel ... ik heb meestal mijn EM5 bij om een camera bij mij te hebben ...maar als ik echt wil foto's gaan nemen pak ik toch de fuji vast.
    Ik vind je budget wel aan de lage kant omdat je er een deftige lens moet bijrekenen.

    Comment


    • #3
      Re: Fuji of Oly?

      Het budget is voor de body alleen! Had ik wat duidelijker in moeten zijn, waarvoor mijn excuses.

      De lens is iets wat ik later bij ga kopen als ik echt weet welke focallength ik het meeste gebruik. Maar voor 650 euro heb ik tal van M5's gezien met kitlens erbij, idem voor sommige Fuji's wat ik ook vaak lees is dat Olympus veel meer lensmogelijkheden heeft tov Fuji, dus om de discussie wat compact te houden is de vraag enkel voor body's bestemd.

      Comment


      • #4
        Re: Fuji of Oly?

        Persoonlijk heb ik geen spijt van mijn overstap naar de X-E2 (heeft me al een HOF opgeleverd) en goeie lenzen zijn er genoeg voor Fuji.
        ...leeg...

        Comment


        • #5
          Re: Fuji of Oly?

          Er zijn veel lenzen bij oly/pana, en er zitten enkele leuke tussen zoals de 25mm F1.8 (de 1.4 ratelt echt wel luid, doet niets aan de foto maar is toch raar telkens), de 45mm en de 75mm maar oh wat is die fuji 56mm F1.2 leuk !

          Ik vind de prijzen voor de lenzen bij fuji echt heel goed meevallen (vergeleken met canon / nikon). De olympus lenzen zijn wel relatief goedko(o)p(er)

          Comment


          • #6
            Re: Fuji of Oly?

            Hoi, thanks voor de tip!
            Heb gelezen dat de nieuwe firmware update de x-e2 en par stelt met de x-T1 qua AF en EVF. Lijkt me idd de beste optie tot nu toe. Iemand ervaring met de x100s? Het is een vast objectief, maar Fuji heeft blijkbaar enkele tele adapters daarvoor om het toch niet beperkt te houden tot een 23mm 1:2.

            Comment


            • #7
              Re: Fuji of Oly?

              Fuji heeft voor de X100s inderdaad een wide en tele-adapter, en de magie van de in camera jpg conversie is legendarisch, het is een keuze...de jouwe. :-)
              ...leeg...

              Comment


              • #8
                Re: Fuji of Oly?

                Ik werk nu al bijna een jaar met enkel nog een x100s.
                De wide- of teleconverter gebruik ik niet, doet voor mij een beetje afbreuk aan de draagbaarheid van een fixed lens camera...
                De kwaliteit is voor mij zelfs beter dan mijn oude combo (een 550d van Canon met de Canon 17-55), eens je de leercurve overwonnen hebt is het een prachtig toestel!
                Voor street is dit volgens mij een perfecte camera, je went erg snel aan een vast brandpunt.
                Ik plan me binnenkort misschien wel een fuji instapper (E1 of M1) aan te schaffen met een wide-angle lensje, maar da's dan voor landschap.

                Als je iets gericht wil weten over de x100s, vraag maar.

                Yannick

                Comment


                • #9
                  Re: Fuji of Oly?

                  Helemaal eens met Yakke, ik gebruik de X 100s sedert drie maanden, in het begin wat uitzoeken, ik gebruik hoofdzakelijk de optische zoeker, de zwart wit beelden lijken wel uit het analoge tijdperk, het is een fasinerend toestel.
                  Ook ik wil verder uitleg geven.
                  Mvg

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fuji of Oly?

                    Voor street is de X-E2 met 27mm pancake ook leuk en onopvallend hoor, paar mensen in overtreding getrokken en die lachten met mijn camera, weten ze veel dat ze duidelijk herkenbaar zijn voor de politie.
                    ...leeg...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fuji of Oly?

                      Haha, schitterend!

                      Ja, de keuze is niet makkelijk. Heb al tal van reviews gelezen van Steve Huff, Zack Arias (diene mens is schitterend in zijn commentaar: http://zackarias.com/for-photographe...ks-into-a-bar/), Ken Rockwell, etc.. Maar hoe meer samples ik zie, hoe meer zin ik heb om mijn D7000 overboord te gooien en gewoon twee systeemcamera's aan te schaffen: een Oly én Fuji. Maar 't zal denk'k afwachten zijn tot er een prijsdaling komt met opkomst van de nieuwe X-Pro2(?) en in ieder geval zeker tot na de examens *zucht*

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fuji of Oly?

                        Misschien ken je ze al, maar deze site in het oog houden: http://www.fujirumors.com En vriendjes worden met een amerikaan, want als ze daar promo's doen kan je meegenieten, ik heb de 27mm gekocht voor 160€, daar 65€ invoer en douane bij, en ze kostte de helft van hier.
                        Voor vriendjes moet je hier zijn: http://www.fujix-forum.com
                        ...leeg...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fuji of Oly?

                          Hoi, even dit oude draadje tot leven brengen (voor een laatste keer?)

                          Ben dus gegaan voor een zwarte X100S en by god... Hier volgt een niet-zo-korte review van mijn eerste hands-on ervaring:


                          Ik heb nog nooit zo snel een band gecreëerd met een camera. De looks, de intuïtieve controls, het vaste objectief en dear god, de SOOC JPEG's!

                          Het is precies mijn eerste keer dat ik na lang twijfelen een Mac kocht en zwoor nooit meer terug te keren naar Windows. Alles gaat gewoon snel en intuïtief. Het retro design alleen al nodigt u om het ding vast te pakken en te gaan shooten. Zelfs als je examens hebt ofja, ik had er eigenlijk mee moeten wachten tot na de examens.

                          AF is idd niet en-par met een DSLR en hoewel ik altijd principieel RAW schoot, heb ik mij verrassend snel bekeerd tot JPEG-only.
                          Ik was er in begin van overtuigd dat het mijn 2de body ging zijn voor op reis of street, maar ondanks zijn minimalisme is het tot fantastische dingen in staat.

                          Zelf was ik begonnen in fotografie door softbox-foto's te maken van producten en juwelen (sloot a deal with the devil, my mom, die mijn fotomateriaal zou financieren in ruil voor foto's voor haar winkel). Jaren later heb ik er nog spijt van gehad, want had de werklast (én uren) in pp sterk onderschat. Dus het gedacht dat een compact mijn verheerlijkte DSLR-rig zou vervangen was uit den boze. Wel, de nadruk ligt wel degelijk op "dacht".

                          Niet alleen is die prima in staat tot productfoto's, maar waar ik normaal uren zou sukkelen in lightroom en pp in't algemeen,
                          was het bij deze een hemelse tijdsbesparing. JPEG's waren al perfect straight out of cam (vanuit de losse pols) en mijn werkuren waren aanzienlijk ingekort.

                          Heb een goede deal kunnen sluiten voor een volledige set met batterijen, hood, etc en kocht daar nog eens 2 Patona batterijen bij. Oplaaduren zijn een terging en de prachtige finish eist wel een fatsoenlijke case (heb een half-case besteld van HorusBennu). Ben ook precies nog geen OVF-man, want real-life view van de EVF is ontdekking van het decennium bij mij. Vooral ook omdat het parallax-effect mij al enkele keer goed in't zak heeft gezet.

                          Ik heb héél mijn Nikon-arsenaal verkocht (of bijna toch) en heb het gevoel alsof ik terug van af begin met een simpele camera en vast objectief. Heel mijn visie over fotografie is veranderd en dat meen ik. Heb ergens spijt om te scheiden van mijn glorious Nikon-rig, maar heb ben ook ergens opgelucht. Voor het eerst geniet ik van fotografie.

                          Bij deze sluit ik de 'review' af met een uitspraak van Shakespeare: Man cannot change itself without suffering, because he is both the marble and the sculptor.

                          Adios

                          Comment

                          Working...
                          X