Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste spiegelreflexcamera: AF?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eerste spiegelreflexcamera: AF?

    Hallo,
    Ik zou de komende dagen mijn eerste spiegelreflexcamera willen kopen
    Ik heb reeds heel wat info opgezocht, maar ik twijfel nog steeds tussen een aantal modellen: Nikon D3200 - Canon 600D - Canon EOS 1200
    Belangrijk voor mij is dat de foto's scherp zijn. Zo heb je bij Canon een ingebouwde AF-motor, bij Nikon niet… Wat is het verschil in de focus? Welke zal preciezer werken? Wat is sneller/trager? Nikon heeft daarentegen wel meer scherpstelpunten en megapixels dan Canon.
    Ik weet dat als je eenmaal voor een bepaald merk gekozen hebt, je daarin verder gaat… Dus welk instapmodel zouden jullie adviseren?
    In eerste instantie wil ik er zelf mee aan de slag, maar om alle mogelijkheden onder de knie te krijgen wil ik binnen enkele weken/maanden starten met een avondcursus fotografie. Ik wil er mij dus in de toekomst zeker in verdiepen...

    Hebben jullie tips?

    Bedankt!

  • #2
    Re: Eerste spiegelreflexcamera: AF?

    Een ingebouwde AF-motor is alleen nodig als de lenzen geen ingebouwde AF-motor hebben. Zo goed als alle huidige Nikon en Canon lenzen hebben zo'n ingebouwde focus motor omdat deze stiller en meestal sneller werken. M.a.w. alleen als je oudere lenzen wil gebruiken zonder AF-motor moet je een camera met eigen motor hebben als je AF wil met die lenzen.

    Ik kan je geen merk adviseren. Meestal een persoonlijke voorkeur: welke ligt best in je handen, welke heb je het liefst, ... Ik heb ooit, lang geleden, voor Nikon gekozen en ben er blij mee. Anderen kozen voor Canon en zijn er even blij mee. Enz...
    De camera is uiteindelijk maar een middel.

    Comment


    • #3
      Re: Eerste spiegelreflexcamera: AF?

      Bij Canon zit er in elke EF (en EF-S) lens een autofocusmotor, dat is vanaf 1987.

      Bij Nikon zat vroeger de AF motor in de camerabody, het scherpstelmechanisme in de lens werd aangedreven met een soort "schroevendraaiertje" in de lensvatting.
      Maar ondertussen heeft Nikon ook al een tijdje lenzen waarbij de AF-motor in de lens zelf zit.
      Alle lenzen die de laatste jaren nieuw (of vernieuwd) op de markt zijn gebracht hebben nu waarschijnlijk wel zo'n ingebouwde AF-motor.
      De duurdere Nikon camera's hebben nog een AF-motor in de camerabody, en dan heb je ook met de oudere lenzen autofocus.
      Als je zo'n oudere lens op een nieuwe camerabody zonder ingebouwde AF-motor zet, dan kan je die wel gebruiken, maar dan zonder autofocus.

      Tenzij je oudere Nikon lenzen hebt die je wil blijven gebruiken op nieuwe camera's is er dus geen probleem.
      Als je nu begint, dan heb je ook bij Nikon ruim voldoende keuze in lenzen met een ingebouwde AF-motor.
      Dat is dus niet echt een reden om een bepaald systeem uit te sluiten.

      De autofocus wordt gewoonlijk beter (sneller) naarmate de prijs van de camerabody of lens de hoogte in gaat.
      Tegenwoordig scoren zelfs de instapmodellen met kitlens al vrij goed.
      Ik gebruik geregeld een Canon 700D met de EF-S 18-55 IS STM kitlens, en kan zeker niet klagen over de autofocus van die combinatie (de 1Dx + 70-200 f2,8 L IS II is natuurlijk wel sneller, maar dan gaat het wel over een combinatie van 8.000 euro).


      Of de foto's scherp uit de camera komen, dat hangt ook voor een groot deel af van de fotograaf zelf.
      Daarbij moet je rekening houden met de sluitertijd, scherptediepte, AF-mode, het juiste scherpstelpunt kiezen...
      Het ligt dus lang niet altijd aan het gebruikte materiaal als de foto's niet scherp uit de camera komen.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Eerste spiegelreflexcamera: AF?

        tegenwoordig zul je vooral scherpte in je foto's halen met een goeie lens....
        EN je techniek!
        portfolio en workshops:
        https://www.bennybulke.com/

        Comment


        • #5
          Re: Eerste spiegelreflexcamera: AF?

          Advies: Neem de tijd, ga naar een goed geoutilleerde winkel en bekijk/test zowel Canon als Nikon. Houd de verschillende modellen vast en zie ter plekke welke het meest bij je past.
          Zowel gewicht, grootte etc...het gevoel moet goed zijn.
          Scherpe foto's maken kun je met alle camera's en objectieven.
          Rinus

          Comment

          Working...
          X