Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschil in kwaliteit Cokin P vs Lee Seven5

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verschil in kwaliteit Cokin P vs Lee Seven5

    Daar ik me de laatste tijd terug meer in de natuur bevind met mijn fototoestel, is het misschien tijd om een filtersetje aan te schaffen.
    In combinatie met een x100s (en in de toekomst misschien nog een X-e2) lijkt het Cokin P of Lee Seven5 systeem mij het meest geschikt.

    Maar, voor de prijs waar ik bij Lee enkel een filterhouder en één filter heb, heb ik bij cokin een set waar ik volgens mij alles mee aan kan (2 stops ND, 3 stops ND, 3 stops graduele ND, pola, en misschien nog een infraroodje voor de fun).

    Nu is de vraag of het verschil in kwaliteit het enorme prijsverschil waard is? Ga ik m.a.w afbreuk doen aan de beeldkwaliteit van een x100s wanneer ik er een Cokin p systeem opzet?
    Misschien nog even vermelden dat ik enkel insteekfilters wil, geen opschroefbare.

    Gr,

    Yannick

  • #2
    Re: Verschil in kwaliteit Cokin P vs Lee Seven5

    Om je keuze nog moeilijker te maken heb je ook Hitech Formatt. Deze zouden ook erg goed zijn.
    https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

    Comment


    • #3
      Re: Verschil in kwaliteit Cokin P vs Lee Seven5

      Oorspronkelijk geplaatst door Ief Bekijk bericht
      Om je keuze nog moeilijker te maken heb je ook Hitech Formatt. Deze zouden ook erg goed zijn.
      Hier had ik al iets over opgevangen, deze zouden in het Cokin P systeem moeten passen dacht ik? (ik kan me vergissen)

      Comment


      • #4
        Re: Verschil in kwaliteit Cokin P vs Lee Seven5

        Bijkomende vraag, ik lees her en der dat cokin P en lee seven5 systemen vignettering veroorzaken op groothoeklenzen.
        Ik plan in de zomer een 10-24 fuji lens aan te schaffen met een nog niet nader gekozen body. Iemand ervaring met een van de twee systemen op een groothoek?

        Comment


        • #5
          Re: Verschil in kwaliteit Cokin P vs Lee Seven5

          Hey Yakke

          Ik heb zelf de XT1 + 10-24mm, Het seven5 systeem is te klein voor deze lens, je moet naar het Cokin Z systeem en de 10x10 filters gaan (heb deze zelf)
          BD2718BE - Fuji addict

          Comment


          • #6
            Re: Verschil in kwaliteit Cokin P vs Lee Seven5

            Oorspronkelijk geplaatst door robinderidder Bekijk bericht
            Hey Yakke

            Ik heb zelf de XT1 + 10-24mm, Het seven5 systeem is te klein voor deze lens, je moet naar het Cokin Z systeem en de 10x10 filters gaan (heb deze zelf)
            Bedankt voor de info!

            Comment


            • #7
              Re: Verschil in kwaliteit Cokin P vs Lee Seven5

              je hebt ook een p-filterhouder die speciaal voor groothoek dient, maar daar kun je dan maar 1 filter tegelijk in steken
              portfolio en workshops:
              https://www.bennybulke.com/

              Comment


              • #8
                Re: Verschil in kwaliteit Cokin P vs Lee Seven5

                Oorspronkelijk geplaatst door robinderidder Bekijk bericht
                Hey Yakke

                Ik heb zelf de XT1 + 10-24mm, Het seven5 systeem is te klein voor deze lens, je moet naar het Cokin Z systeem en de 10x10 filters gaan (heb deze zelf)
                Nog een vraag hierbij: volgens Lee krijg je met het seven5 systeem op de 10-24 inderdaad vignettering vanaf 12mm. Klopt dit?
                12mm lijkt me nog steeds zeer bruikbaar voor landschappen. Het seven5 systeem zou perfect aansluiten qua grootte bij de x100s,
                10x10 lijkt zo'n overkill op die camera (om nog maar te zwijgen van de prijzen voor zo'n filters).

                Comment


                • #9
                  Re: Verschil in kwaliteit Cokin P vs Lee Seven5

                  Ik heb intussen de centjes bijeen gespaard, maar ik ben er nog steeds niet uit of ik beter alles uitgeef aan Lee (Seven5), of 1/3 aan een veel uitgebreidere set aan Cokin (P)...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Verschil in kwaliteit Cokin P vs Lee Seven5

                    De filters van Cokin zijn van kunststof en gevoelig voor krassen. Ik dacht dat die van LEE van gles waren. Wat ook meteen het prijsverschil verklaard.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Verschil in kwaliteit Cokin P vs Lee Seven5

                      Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                      De filters van Cokin zijn van kunststof en gevoelig voor krassen. Ik dacht dat die van LEE van gles waren. Wat ook meteen het prijsverschil verklaard.
                      Dacht ik eerst ook maar deze blijken van resin te zijn, slechts enkele uit het seven5 systeem zijn van glas (de polarisatiefilter onderandere, maar 300+ euro heb ik momenteel niet op overschot daarvoor)

                      Comment

                      Working...
                      X