Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

BOSE Acoustimass-5 II geluid oppeppen kan dat? Of wie biedt mij een beter alternatief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • BOSE Acoustimass-5 II geluid oppeppen kan dat? Of wie biedt mij een beter alternatief

    Ooit heb ik dit systeem gekocht, als middel om een compromis te kunnen sluiten met mijn vrouwtje: "geen van die lelijke bakken meer in mijn huiskamer!!"...weet je wel.
    Intussen weet ik ook al wel dat niks aan een degelijke speakerbox kan tippen qua geluid.
    Ik ben dus op zoek naar:
    Een beter alternatief voor dit BOSE-systeem.
    Ofwel naar een middel om van dit systeem een beter systeem te maken.

    Ik wil dus goeie muziek beluisteren, met fijne hoge tonen tot en met diepe bassen(die ik nu moet missen).

    Wie kan mij raad geven?

    mijn versterker: YAMAHA DSP A590

    bedankt alvast
    Dré

  • #2
    Re: BOSE Acoustimass-5 II geluid oppeppen kan dat? Of wie biedt mij een beter alterna

    - Het merk Bose is geen synoniem voor geluidskwaliteit.
    - Luidsprekers zijn niet altijd lelijke bakken.
    - Voor kwaliteit betaal je altijd een prijs.
    - Groot Britannië heeft een aantal goede producenten van luidsprekers.
    - Ga bvb eens kijken bij Bower & Wilkins
    Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

    Comment


    • #3
      Re: BOSE Acoustimass-5 II geluid oppeppen kan dat? Of wie biedt mij een beter alterna

      Als het wat groter mag zijn intussen, koop U een stel goede vloerstaanders.
      Wil je die ook voor TV en films gebruiken, dan zeker ook een centerspeaker toevoegen.

      Als het kleiner moet, dan hen ik al heel veel goeds gehoord over Boston acoustics A25.

      Je kan aan speakers zo veel uitgeven als aan auto's, maar de prijs van een goede of heel goede fiets moet volstaan voor een degelijk geluid.

      Hier staat een paartje KEF IQ90, ooit gekocht voor 1000€. De center miste ik snel en heb ik 2dehands gevonden voor 50€: Kef Iq9c. Zeer tevreden,

      Ga eens luisteren in een goede audiozaak..

      Comment


      • #4
        Re: BOSE Acoustimass-5 II geluid oppeppen kan dat? Of wie biedt mij een beter alterna

        Of maak ze zelf. Dan kan je disgn gebruiken wat je wil he.
        Er bestaan handleidingen genoeg online voor dat soort dingen.
        Een plaats waar ik vroeger werkte hadden we zo iemand die zelf speakers maakte. Die heeft ooit juweeltjes gemaakt die je in geluidskwaliteit niet kon onderscheiden van de grote merken voor een fractie van de prijs.
        Je steekt er dan natuurlijk wel behoorlijk wat tijd in, dus dat moet je natuurlijk ook tellen, maar je moet uiteindelijk niets kopen als wat mdf plaat, isolatie en een set drivers.

        Op deze site vind je al wel een en ander.
        FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

        Comment


        • #5
          Re: BOSE Acoustimass-5 II geluid oppeppen kan dat? Of wie biedt mij een beter alterna

          Ik heb nog altijd de Acoustimass-5 versie 1 in gebruik. Oorspronkelijk om dezelfde redenen als jij omdat ik toen nog thuis woonde.
          Que hoge tonen en bass geen gebrek vind ik maar wel onvoldoende middentonen.
          Een 10 jaar terug naar een deftige hi-fi winkel geweest en het probleem uitgelegd.
          Ben naar huis gegaan met B&W DM602.5S3 boxen.

          De beide types van luidsprekers spelen samen en verzorgen ook het TV-geluid omdat de Digicorder ook op de versterker is aangesloten.

          De Bosekes staan boven op de B&W en 45 graden naar buiten gedraaid.

          mvg
          Marc
          Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
          M.v.g. Marc

          Comment


          • #6
            Re: BOSE Acoustimass-5 II geluid oppeppen kan dat? Of wie biedt mij een beter alterna

            Bedankt voor jullie goeie raad, tot hiertoe!
            Ik zou toch het liefst de hele boel willen vervangen denk ik.
            Alléén...kan het volgens jullie lukken met relatief kleine speakers (in combinatie met een subwoofer, al-dan-niet actief) die ik dan op dezelfde plaats installeer als nu die van BOSE (hoek muur/plafond)?
            Ik heb namelijk de link van Jinkx doorgenomen en daar beweert men dat alléén de bastonen een klankkast nodig hebben.
            Dus als ik het goed begrijp dan moeten kleine bakjes toch volstaan om de midden en hoge tonen te produceren?
            Ze mogen dus wel degelijk opvallender aanwezig zijn dan de BOSE satellieten, maar vloer-speakers zijn uitgesloten en boekenplank-speakers daar is hier geen plaats voor.

            Wie zet mij op weg door het woud aan speakermerken.
            Last edited by dréten; 28 mei 2014, 20:30.

            Comment


            • #7
              Re: BOSE Acoustimass-5 II geluid oppeppen kan dat? Of wie biedt mij een beter alterna

              Een kleinere kast voor mid en hoog kan indedaad, maar waar haal je laag dan vandaan?
              Of je hebt een drieweg met laag, midden en hoog of een tweeweg dat laag/midden en hoog weergeeft.
              Een subwoofer is uitstekend voor extra-laag.
              Kleinere speakerkasten zijn vooral goed voor de achterste van een surround systeem waar laag niet zo veel belang heeft.
              Een deftige speaker heeft een deftige klankkast.
              Niet meer of niet minder, de rest zijn compromissen.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: BOSE Acoustimass-5 II geluid oppeppen kan dat? Of wie biedt mij een beter alterna

                http://www.pmc-speakers.com/ is zeker niet slecht.

                Als je zelf iets wil maken: http://www.frugal-horn.com/

                De eerste heb ik een set bij mijn pc (kleintjes wel) en ik ben bezig een stel "Bruce" te maken van op de 2-de site. Die is al wel in de archieven terecht gekomen...

                Je kan ook een stel VOTT's achter een valse wand in stof plaatsen zoals vroeger in de cinema achter het scherm Niet zichtbaar, waarschijnlijk wel hoorbaar.

                Comment


                • #9
                  Re: BOSE Acoustimass-5 II geluid oppeppen kan dat? Of wie biedt mij een beter alterna

                  Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                  Ooit heb ik dit systeem gekocht, als middel om een compromis te kunnen sluiten met mijn vrouwtje: "geen van die lelijke bakken meer in mijn huiskamer!!"...weet je wel.
                  Intussen weet ik ook al wel dat niks aan een degelijke speakerbox kan tippen qua geluid.
                  Ik ben dus op zoek naar:
                  Een beter alternatief voor dit BOSE-systeem.
                  Ofwel naar een middel om van dit systeem een beter systeem te maken.

                  Ik wil dus goeie muziek beluisteren, met fijne hoge tonen tot en met diepe bassen(die ik nu moet missen).

                  Wie kan mij raad geven?

                  mijn versterker: YAMAHA DSP A590

                  bedankt alvast
                  Dré
                  Ga eens bij mijn goede vriend Koen Bekaert Dré ( bekafun.be) en vraag eens een demo van actieve studiomonitors,
                  goedkoop, en je zal niet weten wat je ziet en hoort, bovendien zitten de eindversterkers in de luidsprekers zelf.
                  Een paar mensen van BD hebben deze van mij hier reeds horen spelen en waren verstomd van wat ze hoorden.
                  Daar is mijn Bose 321 systeem brol tegen.
                  Die mannen zullen je alles uitleggen, en hebben serieus wat in huis, een van de grootste zaken van Europa op gebied van klank en licht.

                  Comment


                  • #10
                    Re: BOSE Acoustimass-5 II geluid oppeppen kan dat? Of wie biedt mij een beter alterna

                    Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                    Bedankt voor jullie goeie raad, tot hiertoe!
                    Ik zou toch het liefst de hele boel willen vervangen denk ik.
                    Alléén...kan het volgens jullie lukken met relatief kleine speakers (in combinatie met een subwoofer, al-dan-niet actief) die ik dan op dezelfde plaats installeer als nu die van BOSE (hoek muur/plafond)?
                    Ik heb namelijk de link van Jinkx doorgenomen en daar beweert men dat alléén de bastonen een klankkast nodig hebben.
                    Dus als ik het goed begrijp dan moeten kleine bakjes toch volstaan om de midden en hoge tonen te produceren?
                    Ze mogen dus wel degelijk opvallender aanwezig zijn dan de BOSE satellieten, maar vloer-speakers zijn uitgesloten en boekenplank-speakers daar is hier geen plaats voor.

                    Wie zet mij op weg door het woud aan speakermerken.
                    Geen vloerspeakers, en geen boekenplankspeakers.....

                    Bose kan niet toveren door een harmonisch geheel uit mini doosjes met een subwoofer te halen.
                    Dacht je dat anderen dat wel kunnen of zo.

                    Voor goed geluid maak je plaats, of hou gewoon je Bose. Al de rest is weggegooid geld.

                    Comment


                    • #11
                      Re: BOSE Acoustimass-5 II geluid oppeppen kan dat? Of wie biedt mij een beter alterna

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                      ... Voor goed geluid maak je plaats, of hou gewoon je Bose. Al de rest is weggegooid geld.
                      Is dat niet wat héél kort door de bocht?
                      Als ik de gelegenheid krijg dan beluister/vergelijk ik ook wel eens dergelijke "kleine" speakertjes in één of andere winkel.
                      Het valt me dan telkens weer op dat er intussen toch wel beter materiaal te vinden is dan mijn BOSE-set.
                      Ik wil echter niet weer de zelfde fout maken als toen ik de BOSE kocht (als leek, me laten vangen aan de "naam").
                      Mijn muziek moet gewoon goed/warm/vol/gedetailleerd klinken, ik hoef echt niet het summum in huis voor een bak geld!
                      De speakers mogen gerust ook groter zijn dan nu die melkpakjes van BOSE, laat ons zeggen dat ze bv. moeten passen in een standaard schoenendoos.
                      Ik hou namelijk ook van mooi design, en vandaag de dag vind je dat ook bij dergelijke satellietspeakers.
                      Waarmee ik niet beweer dat design altijd samengaat met goeie klank.
                      Ik zou trouwens ook graag eens weten of ik een goeie versterker in huis heb, waaruit ik degelijke klank kan halen mocht ik van speakersysteem veranderen.
                      Wil iemand daarom de specs. van de versterker eens analyseren en me dat dan vertellen?

                      En mijn probleem is ook dat ik steeds weer twijfel aan de "neutraliteit" van de verkopers...
                      Ik zou eigenlijk eens degelijk gefundeerd advies willen van een échte kenner, die geen voordeel heeft bij één of ander merk.

                      Comment


                      • #12
                        Re: BOSE Acoustimass-5 II geluid oppeppen kan dat? Of wie biedt mij een beter alterna

                        Hoewel je nog zoveel mag lezen over audio apparatuur (zolang je het niet hebt horen spelen, weet je in feite nog niks), whathifi.com is een goed startpunt. Hoewel ik mijn bedenkingen heb tov de site, ze testen wel veel, en als je hun tests volgt kom je zier niet bij de slechtste uit (ook niet bij de beste, maar alla.)

                        Ten tweede: ga naar een winkel en vraag enkele luidsprekers te mogen horen: als ze voldoen voor jou, dan koop je ze (iemand anders hoeft er niet naar te luisteren.)

                        Ten derde: stel een budget voorop, waarvan je evt. bereid bent om die te overschrijden als de luidsprekers iets extra toevoegen waarnaar je op zoek bent.

                        Ten vierde: bedenk dat een luidspreker ALTIJD een compromis is en dat een grotere luidspreker in principe altijd beter is dan een kleinere.

                        Als je al die regels volgt, dan kun je niet fout gaan.

                        Enkele luidsprekers die ik kan aanraden:
                        - Q-Acoustics 2020i +/- 300€ (visueel niet mooi maar wel dik ok)
                        - Marantz LS-502 +/- 150€ (prijs/kwaliteit ken ik geen betere)
                        - Monitor Audio BX3 +/- 350€ (verbluffend goed)
                        - Bower & Wilkins 686 Series 5 +/- 350€ (heb ik zelf nog niet gehoord, maar de voorganger wel, en deze zou op alle vlakken een stuk beter zijn geworden)
                        - Canton Vento 820.2 +/- 700€ (duurder, maar nog steeds mijn favoriet)

                        Als het echt klein moet zijn dan deze:
                        - Cabasse EOLE 2.1 +/- 750€ (absolute aanrader: mooi, klein, heel mooi geluid - 10 maal beter dan de bose die je nu hebt.)

                        Merk op dat, behalve de Marantz er hier enkel merken tussen staan die, hoewel je er misschien nog nooit hebt van gehoord, enkel en alleen luidsprekers maken. Daar is een reden voor: die hebben allemaal hun sporen verdient in goede luidsprekers. Ik heb de prijs ook (bewust) laag gehouden (niet duurder dan wat de Bose heeft gekost indertijd en soms zelfs nog stukken goedkoper.) Ik heb geen idee waar je dat allemaal kan beluisteren (ken alleen adressen in het Antwerpse) - bestaat Stereo House in Roeselare nog? Ik veronderstel dat je de winkels wel op de site van de invoerders kunt vinden.

                        Als het eventueel duurder mag zijn, fluit dan effe, dan maak ik eventueel een andere lijst. Graag dan een vooropgesteld budget.

                        Wa betreft de versterker: je hebt een surround versterker, maar je gebruikt hem stereo? Dan is het misschien een idee om die ook te vervangen. Echter, ik zou me concentreren op de luidsprekers en de versterker voorlopig laten staan tot ie aan vervanging toe is.

                        Dit is allemaal mijn idee, hoor graag wat anderen hierover denken...
                        http://www.digifotofreak.nl

                        Comment


                        • #13
                          Re: BOSE Acoustimass-5 II geluid oppeppen kan dat? Of wie biedt mij een beter alterna

                          Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                          Als ik de gelegenheid krijg dan beluister/vergelijk ik ook wel eens dergelijke "kleine" speakertjes in één of andere winkel.
                          Hier heb je deze gelegenheid Dré KLIK en KLIK

                          Comment


                          • #14
                            Re: BOSE Acoustimass-5 II geluid oppeppen kan dat? Of wie biedt mij een beter alterna

                            Is dat niet wat héél kort door de bocht?
                            Ik vrees dat het niet zo heel kort is.

                            Probleem is dat je eisen tegenstrijdig zijn. Je wil vol/gedetaileerd geluid waaronder ik versta dat je een neutraal geluid wil waarvan de bas in proportie blijft met de rest. Nu gaat dat behoorlijk afhangen van je ruimte (grootte, verhouding), hoe gedempt/levendig die is (meubels, vloerbedekking, ramen/gordijnen) en waar je die luidsprekers plaatst. Langs de andere kant wil je geen vloerstaanders of zelfs geen boekenplankluidsprekers. Nu ga je voor een goede basweergave niet buiten volume (in de betekenis van ruimte) kunnen. Bij een vloerstaander kan je dat hebben met de minste oppervlakte en die brengen ook je luidsprekers op een goede hoogte om naar te luisteren.

                            Nu kan je naar subwoofer/satteliet systemen gaan maar dan kom je tegen bijna dezelfde beperkingen aan. Om evenwichtig te klinken moet de overgang tussen sub en sat laag genoeg liggen. En om de sub zonder teveel moeite te laten werken wordt die ook groot. En als de satelieten redelijk laag moeten gaan worden die ook groter dan wat je nu hebt.

                            Je zou kunnen uitkijken naar een sub/sat combinatie met heel smalle satelieten en hopen dat je een redelijke sub wegkrijgt. Maar daar heb ik niet direct aanbevelingen voor. Ga in elk geval naar fabrikanten van luidsprekeres kijken en luisteren. Wat al genoemd is zijn B&W, KEF, PMC. Ook de moeite om eens te beluisteren zijn Canton, Ciare, Dynaudio, JM-Labs, Klipsch, Magnat, Mordaunt-Short, Meridian. Of je die allemaal in je buurt gaat vinden is een andere vraag. Neem wat cd's mee die je goed kent. Als je er hebt waarvan je vindt dat ze beter zouden kunnen klinken, neem die ook mee.

                            Je versterker is zeker voldoende voor een goede weergave. Luidsprekers zijn in 90% van de gevallen de zwakke schakel.

                            Comment


                            • #15
                              Re: BOSE Acoustimass-5 II geluid oppeppen kan dat? Of wie biedt mij een beter alterna

                              Kijk of er een winkel is die je de gelegenheid geeft de luidsprekers thuis uit te proberen. Het kan in de winkel nog zo goed klinken maar thuis met je eigen huiskamer acoustiek is het een heel ander verhaal
                              http://www.smuttynose.nl

                              Comment

                              Working...
                              X