Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D600 of D610?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D600 of D610?

    Een D600 is nu ongeveer 200 a 300 euro goedkoper dan de D610, de dealer zegt dat het stof probleem van de D600 bij de laatste reeks niet meer voorkomt. Is dan in de praktijk het de moeite waard om de D610 aan te kopen? Het verschil tussen de D600 en D610 zijn toch erg miniem of niet?
    Concreet koop ik dan beter een D600 met een batterijgrip er bij voor +/- het zelfde geld of toch beter de D610?

  • #2
    Re: D600 of D610?

    Nikon stelt een nieuwe digitale spiegelreflexcamera met FX-sensor in fullframeformaat voor. De D610 moet de veelgeplaagde D600 doen vergeten.


    Er zijn wel degelijk enkele wijzigingen
    Ik zou ook twijfelen...

    Misschien een tweedehands d610?
    Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

    Comment


    • #3
      Re: D600 of D610?

      Is bij de D610 het low pass filter weggehaald zoals bij de D7100? Indien ja zou ik er wel een voordeel in zien (denk ik)

      Comment


      • #4
        Re: D600 of D610?

        Ik zou de D610 nemen.

        Het verschil D610 / D600: 6 fps ipv 5, Quiet Continuous mode toegevoegd.

        Dat is geen reden om een nieuw toestel uit te brengen hé? Ze deden het omdat er effectief een probleem was of/en omdat ze de negatieve reclame rond de D600 konden missen.

        De 2 aanpassingen wijzen allebei (toevallig) naar een mogelijks andere sluitersysteem.

        Sommige dealers beweren dat er nooit een probleem was, andere zeggen dat het opgelost is met de laatste productie, nog anderen zeggen dat het nooit opgelost is.

        Zelf al is het ooit opgelost, ben je zeker dat het toestel dat je zou kopen eentje van de goeie productie is?

        Veel vragen dus en daarom zou ik persoonlijk geen risico nement en voor de D610 gaan.

        Comment


        • #5
          Re: D600 of D610?

          Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
          Ik zou de D610 nemen.

          Het verschil D610 / D600: 6 fps ipv 5, Quiet Continuous mode toegevoegd.

          Dat is geen reden om een nieuw toestel uit te brengen hé? Ze deden het omdat er effectief een probleem was of/en omdat ze de negatieve reclame rond de D600 konden missen.

          De 2 aanpassingen wijzen allebei (toevallig) naar een mogelijks andere sluitersysteem.

          Sommige dealers beweren dat er nooit een probleem was, andere zeggen dat het opgelost is met de laatste productie, nog anderen zeggen dat het nooit opgelost is.

          Zelf al is het ooit opgelost, ben je zeker dat het toestel dat je zou kopen eentje van de goeie productie is?

          Veel vragen dus en daarom zou ik persoonlijk geen risico nement en voor de D610 gaan.
          Nu kun je je ook afvragen, wanneer is iets een probleem hè. ..Voor mij is dat iets wanneer je effectief een defect hebt. Aan de D600 is nooit een defect geweest..alleen een teveel aan olie/vet aan de sluiter.
          Ik heb zelf de D600 (van zo goed als de eerste generatie) en ook ik heb met olie stippen op de sensor gezeten. Na ongeveer 5000 clicks en een tweetal keer reinigen is er van dat zogenaamde probleem nog nauwelijks iets te merken. Dus zoals ik al zei, wanneer is er iets Een probleem hè. De D600 is een prima camera en er zijn wat issues geweest maar dat is volgens mij serieus opgeblazen. .
          Last edited by marc1201; 29 mei 2014, 10:53.

          Comment


          • #6
            Re: D600 of D610?

            Oorspronkelijk geplaatst door marc1201 Bekijk bericht
            Nu kun je je ook afvragen, wanneer is iets een probleem hè. ..Voor mij is dat iets wanneer je effectief een defect hebt. Aan de D600 is nooit een defect geweest..alleen een teveel aan olie/vet aan de sluiter.
            Ik heb zelf de D600 (van zo goed als de eerste generatie) en ook ik heb met olie stippen op de sensor gezeten. Na ongeveer 5000 clicks en een tweetal keer reinigen is er van dat zogenaamde probleem nog nauwelijks iets te merken. Dus zoals ik al zei, wanneer is er iets Een probleem hè. De D600 is een prima camera en er zijn wat issues geweest maar dat is volgens mij serieus opgeblazen. .
            Het is ongetwijfeld een prima camera maar ik weet niet of het stofprobleem al of niet opgeblazen is. Ik heb geen D600 / D610. En al zou ik er eentje hebben dan is dat ook maar 1 exemplaar en dat zegt niets over de eigenlijke situatie. Ik ben meestal ook vrij skeptisch t.o.v. veel "problemen" maar in dit geval waren er ook betrouwbare bloggers die niet anoniem op een forum posten en bijna Nikon fanboys zijn (zoals Nasim Mansurov) die het probleem aan de kaak stelden.
            De problemen waarvan sprake waren niet de oliespatten (dat komt wel vaker voor) maar stof van het sluitermechanisme. Jij hebt gelukt gehad als het maar oliespatten waren en je maar 2 keer moest reinigen. Ik vind het wel een probleem als je eerst 5000 shots moet maken om naar een normale toestand te gaan. Voor de koper van een dergelijk toestel (voor velen toch een redelijke investering) is het niet bepaald een leuke ervaring. Maar dat is maar mijn mening hé.

            Los daarvan, jij had waarschijnlijk geen keuze. De TS wel en in dit geval zou ik voor zekerheid kiezen (D610) al is het maar psychologisch. De sfeer rond de D600 zal altijd blijven hangen (twijfel van kwaracer illustreert dit) en zal altijd een stofferige bladzijde in het Nikon geschiedenisboek blijven (ook omwille van de manier waarop Nikon op deze situatie reageerde). Dus ook omwille van de herverkoopwaarde later, de D610 voor mij.

            Comment


            • #7
              Re: D600 of D610?

              Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
              Het is ongetwijfeld een prima camera maar ik weet niet of het stofprobleem al of niet opgeblazen is. Ik heb geen D600 / D610. En al zou ik er eentje hebben dan is dat ook maar 1 exemplaar en dat zegt niets over de eigenlijke situatie. Ik ben meestal ook vrij skeptisch t.o.v. veel "problemen" maar in dit geval waren er ook betrouwbare bloggers die niet anoniem op een forum posten en bijna Nikon fanboys zijn (zoals Nasim Mansurov) die het probleem aan de kaak stelden.
              De problemen waarvan sprake waren niet de oliespatten (dat komt wel vaker voor) maar stof van het sluitermechanisme. Jij hebt gelukt gehad als het maar oliespatten waren en je maar 2 keer moest reinigen. Ik vind het wel een probleem als je eerst 5000 shots moet maken om naar een normale toestand te gaan. Voor de koper van een dergelijk toestel (voor velen toch een redelijke investering) is het niet bepaald een leuke ervaring. Maar dat is maar mijn mening hé.

              Los daarvan, jij had waarschijnlijk geen keuze. De TS wel en in dit geval zou ik voor zekerheid kiezen (D610) al is het maar psychologisch. De sfeer rond de D600 zal altijd blijven hangen (twijfel van kwaracer illustreert dit) en zal altijd een stofferige bladzijde in het Nikon geschiedenisboek blijven (ook omwille van de manier waarop Nikon op deze situatie reageerde). Dus ook omwille van de herverkoopwaarde later, de D610 voor mij.
              Als je refereert naar stof dat van de sluiter komt, dan vindt ik het zelfs nog minden een probleem..dit is nu eenmaal iets dat bij een dslr hoort..(is misschien slecht uitgedrukt)stof heb je daarmee wel regelmatig van bv lenzenwissel. Als je daar niet mee kan leven moet je imo geen dslr kopen..
              En 2x reinigen op 5000 shots vindt ik nu ook weer niet zo problematisch..dat zat er zowieso wel in door stof van lenzenwissels.

              Comment


              • #8
                Re: D600 of D610?

                Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht

                Los daarvan, jij had waarschijnlijk geen keuze. De TS wel en in dit geval zou ik voor zekerheid kiezen (D610) al is het maar psychologisch. De sfeer rond de D600 zal altijd blijven hangen (twijfel van kwaracer illustreert dit) en zal altijd een stofferige bladzijde in het Nikon geschiedenisboek blijven (ook omwille van de manier waarop Nikon op deze situatie reageerde). Dus ook omwille van de herverkoopwaarde later, de D610 voor mij.
                Ik heb een D600 en ben daar ontzettend tevreden over maar ik zou ook de keuze voor een D610 maken als ik jou was. Om reden zoals timefreezer aangeeft.
                http://www.smuttynose.nl

                Comment


                • #9
                  Re: D600 of D610?

                  Oorspronkelijk geplaatst door marc1201 Bekijk bericht
                  Als je refereert naar stof dat van de sluiter komt, dan vindt ik het zelfs nog minden een probleem..dit is nu eenmaal iets dat bij een dslr hoort..
                  Stof (kleine brokjes) die van een sluiter komt vind ik nu echt niet normaal hoor. Stof op een sensor is normaal (en op een FX heb je 1,5 keer zo veel stof of kans op stof als op een DX sensor), je hoeft daarvoor zelfs niet van lens te wisselen. Een zoom zuigt ook lucht en stof in het camera huis. Maar als dat stof van een sluitermechanisme afkomstig is... Ik heb nu al veel DSLR's gehad maar dat nooit.
                  Soit, het is mijn probleem niet en gelukkig ook niet het jouwe.

                  Comment


                  • #10
                    Re: D600 of D610?

                    Ik zou ook voor de D610 gaan. Denk wel dat er nog een low pass filter is steekt maar ben niet zeker. In ieder geval mooi scherpe foto's. Een FX zijn echte stofvangers. Had het vroeger met de D800 en nu ook met de D610. Maar lig daar nu niet wakker van.
                    https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                    Comment


                    • #11
                      Re: D600 of D610?

                      Ik neig nog altijd naar de D600 omdat ik graag een batterijgrip zou bij kopen, dat lijkt mij makkelijker te werken. En ik ken enkele D600 eigenaars die zelf geen probleem ondervinden en 1 die wel problemen had waarbij de camera binnen is geweest waarna de problemen ook volledig opgelost zijn, hij was wel een 3 tal weken zijn camera kwijt.
                      Ik heb nu een D90 waarvan ik de sensor nog nooit heb gereinigd, en ik zit denk ik aan + 48000 cliks, ik doe voornamelijk concertfoto's dus vaak donkere achtergronden en grote diafragma's ik denk dat dat stof dan minder snel te zien is op de foto's.
                      Last edited by kawaracer; 29 mei 2014, 18:44.

                      Comment


                      • #12
                        Re: D600 of D610?

                        Ik heb zelf een D600 sinds eind 2012, en nooit echt problemen gehad.

                        Maar koop gerust een D600 en laat onmiddellijk en gratis de sluiter vervangen door Procirep. Sinds eind februari doet Nikon dat voor alle D600's ongeacht garantieplan. Ik heb de mijne onlangs ook laten vervangen, gewoon om bij toekomstige herverkoop niet te laten twijfelen over de sluiter-hype.

                        Met het uitgespaarde geld kan je dan je batterijgrip kopen.

                        Of de andere D610 "verbeteringen" voor jou de moeite zijn om toch een D610 te kopen, kan alleen jij uitmaken. Voor mij lijken ze meer op een marketingstunt van Nikon en is het onvoldoende argument om extra geld uit te geven. Maar dat is slechts mijn mening.

                        Comment


                        • #13
                          Re: D600 of D610?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Chalet109 Bekijk bericht
                          Maar koop gerust een D600 en laat onmiddellijk en gratis de sluiter vervangen door Procirep. Sinds eind februari doet Nikon dat voor alle D600's ongeacht garantieplan.
                          Ben jij zeker dat ze dit doen? Mijn "fotoboer" zeg maar vertelde mij dat ze dit enkel doen als er na x aantal tijd nog steeds problemen zijn met het toestel..

                          Comment


                          • #14
                            Re: D600 of D610?

                            Oorspronkelijk geplaatst door marc1201 Bekijk bericht
                            Ben jij zeker dat ze dit doen?
                            Ja, zoals ik aangaf heb ik het zelf onlangs laten doen aan mijn D600. Ik heb die zelf bij Procirep ingeleverd (kom daar beroepsmatig al eens in de buurt). Ze hebben zonder vragen te stellen volledig gratis de sluiter vervangen, terwijl ik zelf nooit echt problemen had.

                            Voor meer info, zie de officiële melding van Nikon: https://nikoneurope-nl.custhelp.com/...ail/a_id/60014
                            Misschien eens aan je fotoboer laten weten

                            Comment


                            • #15
                              Re: D600 of D610?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Chalet109 Bekijk bericht
                              Ja, zoals ik aangaf heb ik het zelf onlangs laten doen aan mijn D600. Ik heb die zelf bij Procirep ingeleverd (kom daar beroepsmatig al eens in de buurt). Ze hebben zonder vragen te stellen volledig gratis de sluiter vervangen, terwijl ik zelf nooit echt problemen had.

                              Voor meer info, zie de officiële melding van Nikon: https://nikoneurope-nl.custhelp.com/...ail/a_id/60014
                              Misschien eens aan je fotoboer laten weten
                              Nu ... In procirep heb ik nog weinig vertrouwen hoor, Ik had mijn camera binnengestuurd voor het olieprobleem en ze gingen de sensor reinigen.. Ik heb hem bijna even vuil teruggekregen dan dat ik hem binnengestuurd heb.. Als ze op zo'n manier de sluiters vervangen dan dat ze de sensors kuisen, dan wil ik niet weten hoe ik de cam ga terugkrijgen.

                              Comment

                              Working...
                              X