Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

resultaat Nikon D100

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • resultaat Nikon D100

    Zo erg teleurstellend was dat !!!
    Ik gebruik een Nikon Af 24-120 3.5-5.6 VR lens voor binnenopname.
    De instellingen koos ik op iso 400 met Iso auto On
    Color Mode II (Adobe)
    Image Quality JPEG Norm
    Resolution L
    White Balance A

    Ik gebruikte geen extra flits, ik rekende dus op de kracht van de opgeklapte flits die ik op rode-ogen-voorkomen had ingesteld.
    maar
    De genomen foto's zijn ZEER VEEL TE DONKER alhoewel ze op de monitor zo perfect leken.
    De lichtinval in de binnenruimte was zelfs heel helder door de vele ramen en het middaguur.
    Zelfs portretfoto's, dichtbij het raam genomen, zijn heel erg donker.
    Is een externe flitser dan echt noodzakelijk?
    Is een Nikon SB 50 daarvoor ok?

  • #2
    Originally posted by mamie
    De genomen foto's zijn ZEER VEEL TE DONKER alhoewel ze op de monitor zo perfect leken.

    De lichtinval in de binnenruimte was zelfs heel helder door de vele ramen en het middaguur.
    Zelfs portretfoto's, dichtbij het raam genomen, zijn heel erg donker.
    Hier heb je al 2 mogelijke problemen:

    Monitor is verkeerd afgesteld... Heb jezelf afgeprint of laten afdrukken. Je moet dan wel zorgen dat je monitor ook afgesteld staat op de afdrukcentrale of de printer.

    Afhankelijk van de gekozen lichtmeting kan het zijn dat hij de belichting neemt op het venster en bijgevolg het onderwerp onderbelicht. In zo'n gevallen kun je het best spotmeting kiezen...

    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

    Comment


    • #3
      Met de instellingen die je hier geeft kunnen we je niet echt helpen. Kan je de exif info eens tonen en als het kan tesamen met de foto waarvan je die exif geeft.

      De D100 is zeker capabel van behoorlijke resultaten te geven met zijn standaardflits maar dat hangt natuurlijk ook af van wat je ervan vraagt stond je bijv op full zoom tja dan moet je echt niet hopen dat die flits zo ver reikt. En ja een externe flits zal altijd betere resultaten kunnen leveren.

      Comment


      • #4
        Laat die opgeklapte flits maar dicht. Zoals bij alle toestellen stelt die niet veel voor. Beter werken met hogere iso waarden of een externe flits aanschaffen. De D100 geeft nog heel goede resultaten met hoge iso waarden zonder flits te gebruiken. Volgens mij heb je een probleem met het gebruik van de lichtmeter, spotmeting gebruiken op het te fotograferen onderwerp, maar best diafragma en sluitertijd manueel instellen, zo krijg je zeker je gewenste belichting.
        Panoramix

        Comment


        • #5
          Zijn ze echt te donker of eerder een beetje "flets"? Je bent toch zeker dat je ze bekijkt in de juiste colorspace? Ik zou ook ISO Auto eerder uit zetten als ik jou was.

          Maar zoals de anderen al stellen post je best een foto zodat we met eigen ogen kunnen zien waar je't over hebt.

          In situaties waarbij er redelijk veel licht reeds is en de flits enkel invult en 't onderwerp dichtbij is lukt 't mij met de interne flits alvast wel om aanvaardbare resultaten te halen.
          Nikon D7000 + D100 -=- Sigma 18-125mm f/3.8-5.6 DC OS HSM -=- Nikkor AF-S 24-85mm f/3.5-4.5G IF-ED -=- Sigma EX 100-300/4 HSM -=- Nikkor AF 50m f/1.8D -=- Nikon SB28DX

          Comment


          • #6
            ik denk dat mamie bedoeld dat ze op het LCD schermpje goed uitzagen en niet op de monitor(PC scherm)
            dat heb ik ook al vaak gemerkt en daarom zet ik de LCD brightness op -2...zelfs dan is 't soms veel helderer als op de monitor...

            je kan best spotmeting gebruiken bij 't flitsen, want dat is 'n hemelbreed verschil
            en moest dat nog niet voldoende zijn dan compenseer je de flits met +1EV
            sommige klagen al wat meer als andere, maar persoonlijk heb ik er geen last van....op 5 a 6 meter heb ik 'n heel living goed belicht met interne flitser...

            Comment


            • #7
              ISO auto ?
              dan weet je niet welke ISO-waarde je toestel kiest
              beter afzetten
              Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
              Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

              Comment


              • #8
                Toch niet richting glas geflitst?

                Niemand die je FEC fout heeft ingesteld?

                ... maar dan nog staat je cameramonitor verkeerd, ofwel gebruik je een andere importcurve voor je beeldverwerkingssoftware... Kan je bij de D100 ook al je histogram tevoorschijn toveren? Soms heel nuttig om op terug te vallen...


                Koen

                Comment


                • #9
                  DANK voor meerdere antwoorden.
                  ik probeer beslist nog verder uit !
                  En effectief ik bedoel het LCD schermpje van de camera zelf ipv de monitor van pc.

                  Comment

                  Working...
                  X