Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Striptang - verschillende kwaliteiten ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Striptang - verschillende kwaliteiten ?

    Daar hier toch veel techologieknobbels zitten: zijn er verschillen in de kwaliteit van een striptang ?

    Ik heb hier thuis zo een goedkoop gamma-ding liggen, maar ik ben een beetje bang dat ik de draad hiermee zal beschadigen: het dient oom een 0.4 dikke luidsprekerkabel te strippen: dat zijn samengestelde kabels en ik ben bang dat ik enkele draadjes zal kwetsen.

    Een beetje gegoogel leerde me dat er ook "zelfregulerende" striptangen bestaan - wat moet ik me daarbij voorstellen ?
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Re: Striptang - verschillende kwaliteiten ?

    A, B of C ???? Of bestaan er beter opties ?

    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

    Comment


    • #3
      Re: Striptang - verschillende kwaliteiten ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
      Daar hier toch veel techologieknobbels zitten: zijn er verschillen in de kwaliteit van een striptang ?

      Ik heb hier thuis zo een goedkoop gamma-ding liggen, maar ik ben een beetje bang dat ik de draad hiermee zal beschadigen: het dient oom een 0.4 dikke luidsprekerkabel te strippen: dat zijn samengestelde kabels en ik ben bang dat ik enkele draadjes zal kwetsen.

      Een beetje gegoogel leerde me dat er ook "zelfregulerende" striptangen bestaan - wat moet ik me daarbij voorstellen ?
      Een zeer goede zelfregulerende gëisoleerde striptang is Weidmüller stripax, en voor voorbereidend werk (niet gëisoleerd en niet zelfregulerend)
      de Stripmaster Ideal.
      Ik gebruik beiden, en vind ze stukken beter dan deze van AMP.

      Comment


      • #4
        Re: Striptang - verschillende kwaliteiten ?

        Het is om 16 eindjes luidsprekerkabel te strippen - welke is dan het veiligste, Geert ?
        En vooral: waar zou ik die in het Leuvense kunnen vinden ?
        Ik veronderstel dat ik dit niet in een "Stock Americain" zal vinden ????
        Metaleuven misschien?
        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
        Si non, on devient bonbon
        Et les gens nous mangent !"

        Comment


        • #5
          Re: Striptang - verschillende kwaliteiten ?

          Autostop in Leuven ga je dat wel vinden.

          Comment


          • #6
            Re: Striptang - verschillende kwaliteiten ?

            Ha, dat ken ik ! Bedankt ! Zal daar eens gaan zoeken !
            ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
            Si non, on devient bonbon
            Et les gens nous mangent !"

            Comment


            • #7
              Re: Striptang - verschillende kwaliteiten ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
              Het is om 16 eindjes luidsprekerkabel te strippen - welke is dan het veiligste, Geert ?
              En vooral: waar zou ik die in het Leuvense kunnen vinden ?
              Ik veronderstel dat ik dit niet in een "Stock Americain" zal vinden ????
              Metaleuven misschien?
              Waar je dat in het Leuvense zal vinden ? Dat weet ik ook niet.
              Maar voor 16 eindjes te strippen kan je er toch beter eentje lenen denk ik.
              ken je geen elektrieker of een garage waar je er een kan gebruiken voor even.
              De betere zijn echt niet goedkoop, maar zijn dan ook wel gemaakt voor veelvuldig gebruik.
              Zelfde verhaal voor zo een UTP tang van den Aldi, zou je na twee klemmen door het venster smijten, maar je kan je behelpen......

              Comment


              • #8
                Re: Striptang - verschillende kwaliteiten ?

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Zelfde verhaal voor zo een UTP tang van den Aldi, zou je na twee klemmen door het venster smijten, maar je kan je behelpen......
                <OT>
                Ik heb die teruggebracht. rommel. Voor dezelfde prijs elders een gekocht en daar heb ik toch al een flink aantal UTP kabels mee gemaakt zonder één enkele fout.
                </OT>


                Voor 16 eindjes zou ik gewoon een Stanleymes gebruiken.
                bye, Maurice
                https://on4bam.com/
                Nikon D7500

                Comment


                • #9
                  Re: Striptang - verschillende kwaliteiten ?

                  Heb op de site van Autostop gekeken, maar dat merk hebben ze daar niet.

                  @ Geert: Tja, al gauw 150 euro blijkbaar.
                  En ja, meestal hebt ge voor uw geld: al twee draadloze trimmers versleten van Black & Decker. De tweede was met een lithium-batterij, maar desalniettemin toch nog "brol". Ik weet dat een toestel met een draad krachtiger is, maar ik haat werken in de tuin met een draad...

                  Nu eentje van STHIL gekocht. Man, wat een verschil: 5 keer zo krachtig en na de volledige tuin te hebben gedaan ( kantjes en boordjes welteverstaan ) is de batterij nog niet plat. De batterij kostte wel zoveel al de trimmer....
                  ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                  Si non, on devient bonbon
                  Et les gens nous mangent !"

                  Comment


                  • #10
                    Re: Striptang - verschillende kwaliteiten ?

                    92€ voor deze die ik gebruik, is niet goedkoop, maar wel zeer goed voor algemeen gebruik. KLIK
                    Konrad is nu wel niet de goedkoopste op dat vlak, ik kon dat in de tijd kopen via de firma voor ongeveer de helft van die prijs.
                    Even rondzoeken op het web zal je wel een wat goedkopere opleveren denk ik.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Striptang - verschillende kwaliteiten ?

                      Ik heb nog een stukje kabel liggen, en heb even geprobeerd met een breekmes - ik zat er toch al in hoor......

                      Nog een tweede vraag, misschien weet je dit ook: ik heb de dubbele kabel gescheiden, maar nu zie ik in het midden nog een dunne koper-strip steken ???? Heft dit een functie ?

                      Snelle gsm foto:
                      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                      Si non, on devient bonbon
                      Et les gens nous mangent !"

                      Comment


                      • #12
                        Re: Striptang - verschillende kwaliteiten ?

                        Ik heb de tangen A, B en de Weidmuller Stripax. Er bestaat echter slechts 1 goede methode en dat is een professionele striptang met verhitting aan de bek.
                        Daarmee wordt de isolatie ietwat gesmolten en er dan afgestript zonder het koper te beschadigen. Wordt gebruikt bij de fabricage van militaire apparatuur.
                        Wanneer ik dunne draadjes moet strippen, verwarm ik het uiteinde even met een aansteker en trek dan met mijn nagels de isolatie eraf. Op die manier beschadig je nooit het koper.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Striptang - verschillende kwaliteiten ?

                          Ja, maar deze kabel heeft een zeer dikke isolatie - ik schat ietsje dikker dan een millimeter.
                          Ik denk dat ik toch maar zéér voorzichtig met een breekmes ga werken; heb het nu nog een tweede keer uitgetest en ik denk dat het wel zal lukken.
                          Daarna moeten er deze bananen aan:

                          Quick guide of how to attach the Oehlbach Solution 5 3020 Bananas to Rattle Snake 6 Speaker Cable. Background music: Jean Michel Jarre - Aero
                          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                          Si non, on devient bonbon
                          Et les gens nous mangent !"

                          Comment


                          • #14
                            Re: Striptang - verschillende kwaliteiten ?

                            Zelf heb ik nog altijd type B het liefste. En voor heel dunne draad een CK stripper.

                            Nog een tweede vraag, misschien weet je dit ook: ik heb de dubbele kabel gescheiden, maar nu zie ik in het midden nog een dunne koper-strip steken ???? Heft dit een functie ?
                            Als er geen opdruk op je kabel staat (of als die gemakkelijk afveegt) dan dient dat op gemakkelijk te meten welke draad je vasthebt zonder dat je met je multimeter de 2 kanten van de kabel moet hebben. Stel je hebt de kabel doorheen het huis getrokken en bent vergeten te merken welke de + en welke de - is. Dan maak je dat kleine draadje aan 1 van de 2 dikke draden vast langs 1 uiteinde. Dan ga je naar het andere uiteinde van je kabel, neemt je multimeter en meet tussen die kleine draad en 1 dikke draad. Als je weinig weerstand meet dan is de dikke draad die je vasthebt die waar langs de andere kant het dunne draadje aanhangt.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Striptang - verschillende kwaliteiten ?

                              Thx Spanik, één kant heeft een groef en een witte streep.
                              ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                              Si non, on devient bonbon
                              Et les gens nous mangent !"

                              Comment

                              Working...
                              X