Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HDR in PS cc & LR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • HDR in PS cc & LR

    Hallo;

    Ik ben begonnen met HDR, en heb LR5.4 & PS cc, ben geen ervaren gebruiker van LR/PS, maar wel eea over gelezen.

    Het betreft RAW - foto's, en neem meestal 3 opnamen

    Vraag:

    Ik heb de gewenste foto's ingeladen in LR, de gewenste foto's geselecteerd, en zo naar PS gegaan, en daar de foto's tot HDR samengevoegd.
    Ik gebruik de standaard waarden, dus er komt (voorlopig) ook een standaard HDR uitrollen
    Het resultaat is redelijk, maar niet super maar kan veel beter qua contrast, belichting, helderheid etc.

    Dat is 't probleem niet zo zeer, alleen wat ik me afvraag, moet je nou eerst de RAW foto's in LR optimaliseren, en dan in PS
    tot HDR samenvoegen?
    Ik begrijp, dat je WB en Belichting niet vooraf in LR aanpast, maar hoe zit 't met andere zak scherpte, etc ? Het zijn toch RAW foto's ?
    En in dat HDR venster in PS zijn maar een paar regelaars.

    Of later achteraf in LR optimaliseren? Het komt in LR terug als een Tiff bestand.
    Dat heb ik geprobeerd, maar niet alle gereedschappen kan ik dan gebruiken, bv penseel niet

    Alvast bedankt voor de reacties

    Calisto
    Last edited by Calisto; 28 mei 2014, 14:41.
    Met vriendelijke groet

    Calisto

  • #2
    Re: HDR in PS cc & LR

    Hallo,
    de belichting moet je sowieso laten want je hebt bijv. 5 verschillende belichtingen nodig.
    De andere parameters corrigeer ik nadien, op de uiteindelijke HDR-opname.
    Succes ermee.

    Comment


    • #3
      Re: HDR in PS cc & LR

      Dag Stefan
      Fijn dat u reageert!

      Dat is duidelijk, belichting en WB zo laten, is ook logisch, maar...hoe doe je dat later als je dat wilt aanpassen
      want 't lukt mij nadien in LR niet, dwz over de hele foto wel, maar niet plaatselijk.

      Want als PS klaar is met de HDR, kan krijg ik een Tif bestand in LR terug.

      Dat leest LR wel, maar niet alle gereedschappen kan ik LR gebruiken. ik probeer nu bv met de penseel in LR een gedeelte op te helderen, maar ik zie geen enkel effect.
      Geen enkele schuif bv Belichting, heldergheid, reageert
      Radiaal filter doet het wel wat, maar 't penceel niets

      Corrigeer je in een HDR foto in LR of in PS ?

      Alvast bedankt

      Calisto
      Last edited by Calisto; 28 mei 2014, 14:35.
      Met vriendelijke groet

      Calisto

      Comment

      Working...
      X