Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

cursus fotografie...?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • cursus fotografie...?

    waarom willen er tegenwoordig zo velen een cursus fotografie volgen.
    komt dat door het digi tijdperk.
    vroeger in het analoge tijdperk, volgde je alleen een cursus fotografie als je er je beroep van wilde maken..?
    en voor analoge fotografie heeft/had dat volgens mij ook meer nut dan voor digitale fotografie nu.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

  • #2
    Re: cursus fotografie...?

    Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
    waarom willen er tegenwoordig zo velen een cursus fotografie volgen.
    komt dat door het digi tijdperk.
    vroeger in het analoge tijdperk, volgde je alleen een cursus fotografie als je er je beroep van wilde maken..?
    en voor analoge fotografie heeft/had dat volgens mij ook meer nut dan voor digitale fotografie nu.
    grt,bouk.
    Helemaal niet mee eens bouk
    Dit soort van denken EN handelen is wel een typische kwaal van deze tijd.
    Ik bedoel dit niet kwetsend he bouk.

    Soms omschrijf ik dit als "algemene ontwikkeling".
    Dit is zoals een technisch ingenieur die blundert met taalfouten.
    Of leraar Nederlands die nog niet weet dat E= r x i .
    En je moet hierbij de eisen ook hoog stellen alhoewel imho een goede basis volstaat.
    Studeren is nodig bouk
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #3
      Re: cursus fotografie...?

      Een cursus hoofdlettergebruik is anders ook niet mis.
      ...leeg...

      Comment


      • #4
        Re: cursus fotografie...?

        Oorspronkelijk geplaatst door Lieven58 Bekijk bericht
        Een cursus hoofdlettergebruik is anders ook niet mis.
        daar gaat het hier niet over.
        ----
        voor Theo.
        bedoel de techniek van het analoge fotograferen tegen het digi fotograferen.
        bij analoog moest je alles zelf doen.
        bij digi kan je het meeste overlaten aan het toestel.
        heb het dan nog niet eens over de DOKA en de Digi/doka van nu, das weer een heel ander verhaal.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: cursus fotografie...?

          Mijn inziens is dit gewoon een indicatie van onze welvaart.
          Zo is geweten dat vrouwen die het beter stellen spontaan beginnen taarten te bakken.
          Onze welvaart (in het westen) is nu zo hoog dat de mensen zich grotendeels vervelen en dus mee doen met die hobby die buurman/vrouw ook heeft.
          De ene gaat op kookcursus de andere gaat op fotografiecursus.
          Om de stelling te bewijzen moet je gewoon maar eens kijken naar landen waar het allemaal niet zo goed gaat economisch. Daar zie je geen inwoners met een SLR rondlopen om hun tijd te verpeuzelen.

          Merkwaardig is wel dat gezien de exponentiele toename van SLR gebruikers, dit at max een lineaire verhoging inhoud van kwaliteit die geproduceerd wordt.
          Iedereen slaat wel aan het bakken maar de dingen zijn niet te vreten, en analoog met fotografie zijn 99% van de SLR gebruikers prutsers.

          Comment


          • #6
            Re: cursus fotografie...?

            Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
            Mijn inziens is dit gewoon een indicatie van onze welvaart.
            Zo is geweten dat vrouwen die het beter stellen spontaan beginnen taarten te bakken.
            Onze welvaart (in het westen) is nu zo hoog dat de mensen zich grotendeels vervelen en dus mee doen met die hobby die buurman/vrouw ook heeft.
            De ene gaat op kookcursus de andere gaat op fotografiecursus.
            Om de stelling te bewijzen moet je gewoon maar eens kijken naar landen waar het allemaal niet zo goed gaat economisch. Daar zie je geen inwoners met een SLR rondlopen om hun tijd te verpeuzelen.
            Merkwaardig is wel dat gezien de exponentiele toename van SLR gebruikers, dit at max een lineaire verhoging inhoud van kwaliteit die geproduceerd wordt.
            Iedereen slaat wel aan het bakken maar de dingen zijn niet te vreten, en analoog met fotografie zijn 99% van de SLR gebruikers prutsers.
            Awel, een bewijs dat een cursus nodig is
            Toch voor degenen die fatsoenlijke foto's willen he.
            Je kan dit ook autodidactisch doen maar dat kost veel tijd.
            Vroeger had je boeken en géén internet dus het is veel gemakkelijker geworden juist door het internet.

            Verder begrijp ik goed wat je wilt zeggen
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

            Comment


            • #7
              Re: cursus fotografie...?

              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              daar gaat het hier niet over.
              Voor een Hoofdletter, druk Shift bouk.

              Comment


              • #8
                Re: cursus fotografie...?

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Voor een Hoofdletter, druk Shift bouk.
                Shift......gelukt.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: cursus fotografie...?

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Voor een Hoofdletter, druk Shift bouk.
                  Shift samen met de letter waar je een hoofdletter van wil.
                  https://www.fotospotter.be
                  Je suis content d’être heureux

                  Comment


                  • #10
                    Re: cursus fotografie...?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                    Shift samen met de letter waar je een hoofdletter van wil.
                    vergeet niet; dat ik nog uit de tijd kom waar men teksten in steen moest hakken.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: cursus fotografie...?

                      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                      waarom willen er tegenwoordig zo velen een cursus fotografie volgen.
                      komt dat door het digi tijdperk.
                      vroeger in het analoge tijdperk, volgde je alleen een cursus fotografie als je er je beroep van wilde maken..?
                      en voor analoge fotografie heeft/had dat volgens mij ook meer nut dan voor digitale fotografie nu.
                      grt,bouk.
                      Goede vraag Bouk,

                      Gewoon omdat we met zijn allen dag in dag uit op het internet en in de "betere" magazines bekogeld worden met mooie (soms prachtige) foto's,

                      gaan mensen denken ook ooit de ultieme opname te kunnen maken, sommigen willen daar zéér ver in gaan, en stoppen er véél geld en tijd in.

                      Maar of ze zelf ooit de (voor hun) perfecte foto zullen kunnen maken, daar twijfel ik sterk aan, want als je voldaan bent, is het gedaan....

                      Comment


                      • #12
                        Re: cursus fotografie...?

                        voor veel mensen zijn die cursussen ook een manier om met gelijkgestemden in contact te komen. Ook in de tijd van de analoge fotografie werden er cursussen gevolgd door amateurs die helemaal niet de bedoeling hadden zicht als professioneel te vestigen.
                        Albums
                        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                        Comment


                        • #13
                          Re: cursus fotografie...?

                          Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                          Awel, een bewijs dat een cursus nodig is
                          Toch voor degenen die fatsoenlijke foto's willen he.
                          Je kan dit ook autodidactisch doen maar dat kost veel tijd.
                          Vroeger had je boeken en géén internet dus het is veel gemakkelijker geworden juist door het internet.
                          Volgende op mijn bovenstaand antwoord Theo, denk ik dat het internet het alleen maar moeilijker maakt,
                          er is tegenwoordig zoveel moois te zien, dat wij er alleen maar steeds achteraan zullen blijven hollen, laat zitten
                          de mensen die de verhouding sluitertijd/diafragma nog niet begrijpen, deze hebben een cursus nodig voor hun familie kiekjes.

                          Wat betreft een cursus gevorderden, heb ik zelf nooit gevolgd, maar als ik dat allemaal lees en hoor van mensen die het wel doen of deden,
                          heb ik toch mijn twijfels, wat is de zin om tegenwoordig nog eerst de cursus analoog met bijhorende ontwikkeling en noem maar op te volgen denk je,
                          gewoon omdat de lesgevers oud worden en het zelf nog steeds moeilijk hebben met het medium DIGITAAL ?????

                          Neem dan de 2/3 regel, "persoonlijk" hecht ik daar weinig geloof aan, waarom, omdat véél WAW foto's van bekende en andere fotografen daar niet aan voldoen.

                          HET ZIEN is in fotografie een belangrijke factor, en dat heb je of dat heb je niet, de rest is technisch.

                          Ik moet voor mezelf toegeven, dat ik technisch sterker ben dan wat het zien betreft, en ooit maak ik misschien eens mijn ultieme foto....
                          Maar ik twijfel er sterk aan.

                          Ik doe het gewoon graag, en geniet van positieve reacties, dat is voor mij genoeg.

                          Comment


                          • #14
                            Re: cursus fotografie...?

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            ...
                            Neem dan de 2/3 regel, "persoonlijk" hecht ik daar weinig geloof aan, waarom, omdat véél WAW foto's van bekende en andere fotografen daar niet aan voldoen.
                            HET ZIEN is in fotografie een belangrijke factor, en dat heb je of dat heb je niet, de rest is technisch.
                            Ik moet voor mezelf toegeven, dat ik technisch sterker ben dan wat het zien betreft, en ooit maak ik misschien eens mijn ultieme foto....
                            Maar ik twijfel er sterk aan.
                            Ik doe het gewoon graag, en geniet van positieve reacties, dat is voor mij genoeg.
                            En hier komen tot de essentie van fotografie. Niet alleen het technische, maar vooral de subjectieve gewaarwording van een beeld bepaalt of een beeld nu WAUW is of niet. Je kan een perfecte compo hebben waarbij je echter een foto hebt die niets zegt, jouw niet aanspreekt, terwijl dan weer een andere vloekt met 2/3 en gouden snedes maar waar je met je ogen blijft naar kijken. Een verklaring ? Ik weet het niet, alleen dat bepaalde foto's aandacht eisen omdat ze vermoedelijk je fantasie onbewust prikkelen.
                            Een onwaarschjjnlijke knappe griet griet waar je meer niets van ziet, dan iets, maar waar het beeld dusdanig suggestief wordt, zal steeds beter scoren dan die oudere dame met vier pukkels in het gezicht alhoewel de laatste misschien wel poseert in de gulden snede.
                            Deze subjectieve setting vinden we vaak weer bij natuurfotografie waar de waaw eigenlijk vaak meer duidt naar de unieke opname dan naar de kwaliteit.

                            Nu fotografie is echter heel wat meer dan je object te zien, fototoestel te nemen, wat te prutsen en afdrukken.
                            Het is vooral begrijpen wat je fotografeert en begrijpen wel gedachtengoed je wenst vast te leggen en zo weer te geven dat dat gedachtengoed behouden blijft of versterkt.
                            Komt dan natuurlijk ook nog wel bij dat de foto nadien kan, moet behandeld worden om accenten te verharden of te verzachten. Dit deden we vroegere in de donker kamer, nu in de lichte kamer.
                            Helaas is fotografie nog steeds een beschermd beroep waarbij je wil je je als fotgraaf vestigen, je het diploma van fotografie moet bezitten en dat kan alleen via studie en leerschool. Of je daarom beter of slechter fotograaf bent wordt daarmee zeker niet bewezen.
                            Wie uiteindelijk meegaat met vrienden en zo zaken opsteekt over fotografie zit ook in een leerschool en dat doen we eigenlijk steeds wanneer we over fotografie discuteren en uitleg geven en/of vragen. Het leven op zich is één en al leerschool.
                            https://www.fotospotter.be
                            Je suis content d’être heureux

                            Comment


                            • #15
                              Re: cursus fotografie...?

                              Ben ik het mee eens Geert
                              Een cursus is voor mij een technisch antwoord.
                              Zelfs een cursus: "Ken je camera"
                              Probleem met zo'n cursus: meestal wordt alles behandeld... en dan geraakt mijn geduld op.
                              En dan wordt het internet interessant: concrete vraag of probleempje > concreet antwoord vinden > zaak opgelost.
                              En dan is er nog de handleiding. Die is toch een echte en goede cursus.
                              Probleempje is dat die dingen zo klein zijn en bij pech komen de pagina's lost te zitten en dan is de goesting over
                              Daarom weer internet: zoek de handleiding en maak een kopie op je smartphone, tablet enz. enz., zo heb je die steeds bij de hand.

                              Wil je filmmaker worden?
                              Dan zullen de eerste lessen bestaan uit fotografie.

                              Als je over ISO spreekt dan kom je automatisch bij film(filmrolletje) terecht.
                              Tijdens de cursus( de les) kan dit in twee zinnen uitgelegd worden aan volslagen (digitale) leken bijv., daar zijn geen 20 pagina's voor nodig
                              zoals in sommige boeken &cursussen.

                              Mijn neef is directeur van een basisschool.
                              Ik zeg dit maar om het te situeren.
                              Die kocht zich een dslr EN een video-&filmcamera.
                              Waarom?
                              De volledige bouw van zijn huis staat op foto en film.
                              Zijn "bijzaken" kwamen achteraf: foto's van de familie, de kinderen dus vooral enz. enz.
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

                              Comment

                              Working...
                              X