Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sfeervolle flitsfoto's maken in zaal van een dansoptreden .

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sfeervolle flitsfoto's maken in zaal van een dansoptreden .

    Kan er mij iemand tips geven om sfeervolle flitsfoto's te maken van een dansfestival in zaal met wisselende lichteffecten en rookgordijnen . Ik zou het liever doen zonder flits maar nood breekt wet .
    Ik mag voor en op het podium komen aangezien het hier een generale repetitie betreft . Ik ben in het bezit van een Nikon D300 met de lens 18-70 1:3.5 en 2 Tamron lenzen nl.de VC 18-270 1:3.5 en de 17-50 1:2.8 .
    Instellingen betreffende mijn Nikon D300 en de Nikon Speedlight SB-600 zijn welkom .
    Tijdens de officiële voorstelling zal ik het zonder flits moeten stellen .

  • #2
    Re: Sfeervolle flitsfoto's maken in zaal van een dansoptreden .

    Hoe heb je het hier gedaan?
    Forum voor discussies rond het bewerken, afdrukken, presenteren... van digitale foto's , en over andere software die met digitale fotografie te maken heeft.


    Off-camera flitsen. En wil je een behoorlijke lichtdiepte verkrijgen die het podium met ongeveer 1stop verschil gaat verlichten dan zal die toch een eindje weg moeten staan.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Sfeervolle flitsfoto's maken in zaal van een dansoptreden .

      Als ik het woord "rookgordijn" lees, in combinatie met "flitsen", dan vrees ik er voor.
      Het je je koplampen als eens aangestoken als er mist is ?
      Juist, je ziet niets meer. Dus rook = werken zonder flits.

      my 2 cts.
      Dpaul
      DPaul - A.FIAP
      D810, nikkors and other stuff

      Comment


      • #4
        Re: Sfeervolle flitsfoto's maken in zaal van een dansoptreden .

        Zeker. Het minste beetje rook verpest gegarandeerd ALLE foto's, en je krijgt die nooit meer goed.

        Mijn ervaring: ISO op 1600 geeft in de meeste gevallen (toch bij de dansoptredens die ik doe) een sluitertijd van zo ongeveer 1/60 - 1/100, en daar valt prima mee te werken.
        Zorg ervoor dat je tijdens de generale onthoudt wanneer er interessante poses zijn waar er weinig bewogen wordt, en wanneer er moeilijk licht is (rood, roze en paars zijn erg moeilijk, en soms onmogelijk in combinatie met rook). Ik ga vaak naar elke repetitie die ter plaatse gedaan wordt, en zo weet ik wanneer er tijdens de voorstelling de beste foto's gemaakt kunnen worden.

        Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
        Als ik het woord "rookgordijn" lees, in combinatie met "flitsen", dan vrees ik er voor.
        Het je je koplampen als eens aangestoken als er mist is ?
        Juist, je ziet niets meer. Dus rook = werken zonder flits.

        my 2 cts.
        Dpaul
        ______
        www.vue.photo

        Comment


        • #5
          Re: Sfeervolle flitsfoto's maken in zaal van een dansoptreden .

          Oorspronkelijk geplaatst door noliko Bekijk bericht
          Ik zou het liever doen zonder flits maar nood breekt wet .
          .
          waarom denk je echt te moeten flitsen ?
          Ik denk niet dat de optie flitsen van pas komt, tenzij je alle sfeer wil verpesten op de foto's.

          De beste lens is de lichtstekste en dat is in uw geval 17-50 2.8
          Ik zou proberen uw camera zo in te stellen.
          -Automatische ISO met een min sluitertijd van 1/100 (moet je mee experimenteren want als de dansertjes stil staan dan kan 1/60 ook denk ik maar in volle actie zal je nog te kort hebben aan 1/150 )
          -ik zou ongeveer 1 stop onderbelichtingscompensatie geven. de camera denkt anders dat de beelden te donker zullen zijn en dan worden ze onterecht te licht , het komt ook in het veerdeel van de sluitertijd/iso verhouding.

          als je het er voor over hebt koop dan een lichtsterke 50mm lens 1,4 of 1,8 die lens is betaalbaar en een wonder voor dergelijke optredens, maar gezien je niet kan zoomen moet je wel vrij kunnen bewegen.

          Comment


          • #6
            Re: Sfeervolle flitsfoto's maken in zaal van een dansoptreden .

            Op een dansoptreden kan je niet vrij bewegen. Je staat voor het podium, en van daar moet je het doen. Om die reden sta ik altijd zo'n 10-15 meter op een verhoog en fotografeer met mijn 70-200 f4 met IS. Dat gaat prima. Je hebt niet per sé lichtsterke lenzen nodig, en al zeker niet met je Nikon D300. Ik doe dit met een Canon 350D.
            Ook zeker geen belichtingscompensatie naar beneden doen. Je werkt met een hoge ISO en dus ruis. In de nabewerking ga je de de belichting naar beneden halen en dus de meeste ruis weer elimineren. Beter met een hoge ISO fotograferen en later weer naar beneden halen. Het nadeel van mijn 350D is dat ik onmogelijk op meer dan 1/100 kan fotograferen, en dus heb ik nu een 6D besteld, waarmee ik zonder problemen tot ISO 6400 kan gaan. En zelfs nog hoger. Dan heb ik al zeker geen lichtsterke lenzen meer nodig.
            ______
            www.vue.photo

            Comment


            • #7
              Re: Sfeervolle flitsfoto's maken in zaal van een dansoptreden .

              Met een flits een podium belichten met rook en dan sfeervolle foto's maken, dat gaat inderdaad niet samen!


              Sent from my iPad using Tapatalk.
              Toon Nikonian
              D700/D7000/glaswerk Nikkor

              Comment


              • #8
                Re: Sfeervolle flitsfoto's maken in zaal van een dansoptreden .

                manueel werken en bij echt moeilijk licht moet je eens proberen de foto naar zwart-wit om te zetten. Flits zou ik zo veel mogelijk mijden en als ik ze gebruik zorgen dat je nog veel omgevingslicht meeneemt zodat je de sfeer niet verpest. Bij gebruik van rookmakers kan flitsen best helemaal vergeten tenzij je ze los van de camera ergens van op zij kan opstellen.
                Albums
                Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                Comment

                Working...
                X